Det är inte bara unga mammor som inte väljer att amma, själv fick jag första barnet då jag var 25 och tänk jag har inte ens provat att amma, det blev flaska från första slurpen, sen var jag 30 när jag fick andra barnet och likadant där jag provade inte ens, nu är jag 33 och väntar mitt tredje barn och jag tänker inte prova denna gången heller!
Jag tror det handlar mer om att folk är mer medvetna idag om att det finns ett alternativ till ammning, det var man inte lika upplyst om förr, fler vågar säga ifrån då det kanske inte känns bra för dem.
Och vem ska egentligen tycka och tänka hur andra jag, jag tycker det är skitäckligt med mammor som ammar, men inte 17 trycker jag upp den åsikten i ansiktet på ammande mammor, den behåller jag för mig själv. Likväl som jag tycker att de som ammar inte behöver bry sig om de som flaskmatar, på vilket sätt berör det andra hur man väljer att mata sitt barn? Huvudsaken är väl att barnen blir mätta och nöjda.
Mina barn har förövrigt knytit an precis lika bra som ammande barn, de lider inte utav mer infektioner och de har inte en endaste allergi, inte heller är de överviktiga eller konstiga på något sätt för att de inte blivit ammade.
Jag själv blev ammad och hade sjukt dåligt immunförsvar som barn och även som vuxen så jag ger inte så mycket för propagandan, jag tror på det fria valet att det är upp till var och en vad den känner sig bekväm med.
Lite efter devisen, sköt ditt och skit i mitt =)