Vad gör familjerätten?
Hej!
Detta är en fråga som säkert ställts ett par gånger redan, men jag har inte lyckats hitta någon annan tråd som riktigt svarat på de frågor jag har.
Jag står i valet och kvalet att kontakta familjerätten pga att det inte fungerar helt bra mellan mig, mitt ex och upplägget runt vårt barn. Vi har ett egetpåkommet slags umgängesschema, men tyvärr så sköter mamman det inte. Hon dyker ständigt upp för sent, ibland flera timmar senare. Detta gäller både hämtning och lämning. Det inträffar ofta att hon ringer strax innan hon ska dyka upp och säger att hon inte kan komma av en eller annan anledning och liknande.
Det är inte ett särskilt avancerat schema vi har, en bestämd veckodag i veckan ska hon umgås med sin dotter och sedan komma tillbaka med henne till mig, ibland om hon själv vill så får hon även ta henne över natten eller ytterligare en dag i veckan. Detta inträffar dock ganska sällan och när det inträffar så ändrar hon ofta både dag och tider ett par gånger innan det väl blir av.
Detta gör dottern väldigt ledsen naturligtvis, hennes mamma ser tyvärr inte det. För egen del blir det svårt att planera mitt egna liv dessutom när mamman ständigt ändrar sina planer på att träffa dottern.
Om jag nu skulle höra av mig till familjerätten, vad är det i sådana fall de kan hjälpa mig med? Jag har förstått att de kan hjälpa till att organisera umgängesscheman, men som det ser ut i dagsläget så kan hon inte följa det vi redan har. Det är för övrigt hon själv som fått välja helt fritt vilken dag hon vill ha dottern på, samt de dagar hon eventuellt vill träffa dottern extra på.
Vad gör de med umgängesscheman som inte följs? En snärt på fingrarna och ett "fy"? Vad kan de hjälpa till med förutom umgänget? Vår kommunikation är högst bristfällig då mitt ex ofta väljer att inte svara varken på mail, sms eller i telefon när jag ringer henne.
Ett skäl till att jag drar mig lite för att kontakta familjerätten är att mamman är ganska manipulativ och jag är rädd att de ska ställa sig på hennes sida och tycka synd om henne och därmed göra mig till boven, trots att jag gjort vad jag kunnat för att få det att fungera så bra och smidigt som möjligt för alla parter. Jag har hört lite för många skräckhistorier om andra pappor som slåss för sina barn, men förlorar på att de är just "pappa" och inte "mamma" tror jag..
Vi har gemensam vårdnad om vår dotter, men dottern bor på heltid hemma hos mig.