• Anonym

Får jag inte byta dagis om inte pappan godkänner det?

Min son är 2 år och går på dagis 6 km från hemna. Pappan bor 25 mil från oss och har drivit vansinnig vårdnadstvist mot mig. Men nu ska iaf sonen bo här o se sin pappa varannan helg.

När sonen var 1 år fick vi plats på detta dagiset. Ville inte byta åt han för att han skulle slippa rivas upp. Idag pratade jag med en av personalen lite. Och tiill hösten ska sonen ändå byta avdelning på dagiset. Så då kanske det vore lämpligt att byta om vi ville ha närmare och det jag tänker mest på är att sonen ska få gå på dagis med kompisar som han sen kommer blrja skola med. Så ja, tankarna började snurra.

Frågade pappan i ett sms om detta men han tycker sonen ska gå kvar.

Då är det bara att rätta sig efter det då? Eftersom vi har gemensam vårdnad?

• Svar på tråden Får jag inte byta dagis om inte pappan godkänner det?
  • Anonym

Jag har fattat det som att underskrift från båda vårdnadshavare behövs för att byte ska ske.... Om du inte gillar svaret boka tid på familjerätten.

• Anonym

Om det bästa för barnet är att byta dagis så kan du göra det och begära att pappan skriver under.

Han kan förvisso neka men i en tvist så ligger det honom i fatet rätt ordentligt. Som familjerätten ser det så är det ett solklart tecken på samarbetsproblem, dessutom är barnet oförsäkrat under tiden han inte har skrivit under, det är så klart inte heller något som är till pappans fördel.

Han kan trilskas och sätta sig på tvären men i slutändan så får han rätta sig i ledet.
    Du kan även flytta om du vill, det som händer om han vägrar skriva under papper är att en liten utredning startar varvid det kan slås fast vart barnet bor, dvs hos dig.

Han vinner inget på att hålla på på det viset.

• Anonym (Vet)

Inom samma komun har du rätt att byta dagis om du är boendeförälder. Sålänge det inte är en religös förskola eller något annat konstigt. Vanliga komunalaförskolor får du byta till utan hans godkännande.

Anonym: varför skulle barnet vara oförsäkrat? ta reda på fakta innan du uttalar dig.

Ts: Jag har varit i samma situation, eller liknande iaf. Och du har full rätt att byta dagis utan att pappan ska skriva under eller godkänna. Sålänge du inte flyttar, då ska han godkänna.   

• sweetbird

I vår kommun måste båda vårdnadshavarna skriva under byte av skola /dagis/förskola , här räcker det inte med att man är boendeförälder,
    Har man enskild vårdnad så får man byta utan den andre förälderns underskrift ,

Kanske är olika från kommun till kommun?

• Anonym
    Anonym (Vet) skrev 2013-01-09 22:59:32 följande:
    Inom samma komun har du rätt att byta dagis om du är boendeförälder. Sålänge det inte är en religös förskola eller något annat konstigt. Vanliga komunalaförskolor får du byta till utan hans godkännande.

Anonym: varför skulle barnet vara oförsäkrat? ta reda på fakta innan du uttalar dig.

Ts: Jag har varit i samma situation, eller liknande iaf. Och du har full rätt att byta dagis utan att pappan ska skriva under eller godkänna. Sålänge du inte flyttar, då ska han godkänna.   
    Var inte så jävla otrevlig.

Som jag sa, vill TS flytta så är det bara att hon flyttar. Det startas en utredning om vart barnet bor och sedan är den saken klar. Och fortfarande så ligger det pappan i fatet om han ska krångla.

Däremot har du rätt i att det är en skillnad mellan dagis och förskola, det jag skriver stämmer men börjar inte att gälla förrän barnet börjar förskolan.

Summa summarum, det är bara att flytta barnet, hur TS än gör så får hon rätt.
  • Anonym

För att vara petnoga, det är en skillnad mellan förskola och skola.

Nåja, så länge barnet är folkbokfört hos dig så är det inga problem.

• Anonym

Nä detta är ju bara ett byte inom kommunen. Inget konstigt. Men det retar mig at han KAN sätta sig på tvären. Utan nåt argument till varför ens en gång.

Vem kan man fråga i  kommunen om detta?

• Anonym (Vet)
    Anonym skrev 2013-01-10 08:21:05 följande:
    Nä detta är ju bara ett byte inom kommunen. Inget konstigt. Men det retar mig at han KAN sätta sig på tvären. Utan nåt argument till varför ens en gång.

Vem kan man fråga i  kommunen om detta?

Du kan kolla detta själv, står nog i skollagen. Googla på nätet. Ring en jurist. Du har rätt att byta förskola inom komunen utan pappans godkännande. Och det gäller i hela sverige. Kanske inte alla som känner till? Vid flytt alltså bostad så måste han skriva under. Samt om förskolan är av någon speciel karaktär. Men vanlig komunal förskola bestämmer boendeförälder utan att behöva den andre vårdnadshavarens underskrift.
  • Anonym (Vet)

Ifrån skolverket:

Förskola

Den vårdnadshavare som barnet bor hos får som huvudregel bestämma vid

vilken förskolenhet man söker placering. Detta beror på att valet av

förskolenhet anses vara en del av den dagliga omsorgen om barnet och det

ansvaret vilar på den vårdnadshavare som barnet bor hos. Om

förskoleenheten har en speciell pedagogisk eller religiös inriktning, måste

dock båda vårdnadshavarna fatta beslutet tillsammans. Förskolan måste ta

reda på vilka som är barnets vårdnadshavare

Länk: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

Gäller i HELA sverige. Men som sagt, inte alla som vet detta. 
  • Anonym
    Anonym (Vet) skrev 2013-01-10 10:31:53 följande:
    Ifrån skolverket:

Förskola

Den vårdnadshavare som barnet bor hos får som huvudregel bestämma vid

vilken förskolenhet man söker placering. Detta beror på att valet av

förskolenhet anses vara en del av den dagliga omsorgen om barnet och det

ansvaret vilar på den vårdnadshavare som barnet bor hos. Om

förskoleenheten har en speciell pedagogisk eller religiös inriktning, måste

dock båda vårdnadshavarna fatta beslutet tillsammans. Förskolan måste ta

reda på vilka som är barnets vårdnadshavare

Länk: www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och %20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r %C3%A4ldrar%20120304.pdf

Gäller i HELA sverige. Men som sagt, inte alla som vet detta. 
    Tack för infon. Jag och min man har gemensam vårdnad men vi bor i olika länder. Vi är gifta och inte osams (vi är ihop), men skönt att höra att jag inte måste skicka dagispapper fram och tillbaka till honom för minsta lilla
  • Anonym (insatt)

Förskola = dagis baseras normalt på boförälderns behov och ingår i dennes ansvar för barnets dagliga omsorg. Den andra föräldern behöver inte samtycka, även om vårdnaden är gemensam.

Källa: sou 2007:052

• Parentxyz

Gäller att man får byta dagis inom kommunen även om beslutet om att man är boendeförälder är interimistiskt?

• Sockervaddspinnen
    Anonym (insatt) skrev 2013-01-11 00:24:37 följande:

Förskola = dagis baseras normalt på boförälderns behov och ingår i dennes ansvar för barnets dagliga omsorg. Den andra föräldern behöver inte samtycka, även om vårdnaden är gemensam.

Källa: sou 2007:052

:O Är det så?
Svar på tråden Får jag inte byta dagis om inte pappan godkänner det?