• Mysanpysan86

Hon är allergisk mot något i min bröstmjölk!

Alltid när jag ammar min bebis(på snart 4v) eller när jag pumpar ut på flaska så får hon magknip(Vi använder medela calma). Kraftigt magknip..! Det är så jobbigt att se. Och självklart så övergår detta till kolik. Hon har skrikit som mest i 8tim. När vi bara ger henne Sempers ersättning så mår hon hur bra som helst. Inget knip alls. 
    Jag vet inte vad hon är allergisk mot. Vi började med att utesluta laktos, sen mjölkprotein, blomkål, broccoli, lök och böner. 
    Vi rapar henne efter varje måltid. Hon får även sempers magdroppar och minifom. 

Mitt försök nu är att utesluta gluten.. Det ska jag börja med imorgon bitti.
    Någon som vet hur lång tid det tar innan bröstmjölken blir fri från gluten då? 

Jag vill gärna amma. Men inte när hon får så ont.  

Är det någon som varit i samma sits eller har några tips/idéer? 

• Svar på tråden Hon är allergisk mot något i min bröstmjölk!
  • SockerStinn

De vanligaste allergierna är mjölkprotein, ägg, soja och sädesslag. Om vanlig ersättning funkar så funkar mjölk och laktos. (Om laktos inte tåls så lir barnet allvarligt sjuk och går bort inom dagar efter födseln om inte laktosfri ersättning ger - detta är ett mycket ovanligt tillstånd och finns bara några fall i hela världen. )

Jag hade uteslutit mjölk och ägg och soja samtidigt och om det inte funkar även uteslutit sädesslag. 

Uteslut sädesslag ist för gluten. Sädesslagsallergi är vanligt hos bäbisar. Det innebär vete, havre, råg och korn. Även glutenfri havre! Och även glutenfri vetestärkelse. Och ibland mer. 

Alternativt ätit skonkost och sen tillsätta ett födoämne i taget för att hitta vad som inte tåls - bra om man inte vet var man ska börja eller om barnet är allergisk mot flera saker. Skonkost betyder kost på potatis, ris (ej fullkorn), majs, kött, kyckling, sallad (ej rucola), melon (ej gala), gurka. Te (ej frukt). Enda godkända kryddorna är salt och svartpeppar (eller är vitpeppar ok?) Detta äter man i en vecka minst. längre om magen inte blir bra på det. Det klarar man, jag gjorde det och är glad att jag gjorde det. I vårt fall var det gg och fisk (inkl. omega3-tabletterna jag tog) som inte tåldes.  

• Mysanpysan86
    SockerStinn skrev 2013-01-09 21:37:09 följande:
    De vanligaste allergierna är mjölkprotein, ägg, soja och sädesslag. Om vanlig ersättning funkar så funkar mjölk och laktos. (Om laktos inte tåls så lir barnet allvarligt sjuk och går bort inom dagar efter födseln om inte laktosfri ersättning ger - detta är ett mycket ovanligt tillstånd och finns bara några fall i hela världen. )

Jag hade uteslutit mjölk och ägg och soja samtidigt och om det inte funkar även uteslutit sädesslag. 

Uteslut sädesslag ist för gluten. Sädesslagsallergi är vanligt hos bäbisar. Det innebär vete, havre, råg och korn. Även glutenfri havre! Och även glutenfri vetestärkelse. Och ibland mer. 

Alternativt ätit skonkost och sen tillsätta ett födoämne i taget för att hitta vad som inte tåls - bra om man inte vet var man ska börja eller om barnet är allergisk mot flera saker. Skonkost betyder kost på potatis, ris (ej fullkorn), majs, kött, kyckling, sallad (ej rucola), melon (ej gala), gurka. Te (ej frukt). Enda godkända kryddorna är salt och svartpeppar (eller är vitpeppar ok?) Detta äter man i en vecka minst. längre om magen inte blir bra på det. Det klarar man, jag gjorde det och är glad att jag gjorde det. I vårt fall var det gg och fisk (inkl. omega3-tabletterna jag tog) som inte tåldes.  
    Oj! En riktig omställning i kosten, men vad gör man inte för sin dotter! :)
    SockerStinn skrev 2013-01-09 21:46:31 följande:
    Hur funkar själva amningen? Sväljs mycket luft? Har du snabb utdrivning?
    Den funkar okej,.Vi trodde hon svalde mycket luft först, men efter vi pumpat ut i flaska, så gav det samma resultat. Dock kommer det inte så mycket, så hon får amma först från bägge sen så mycket hon orkar från ersättning. 
    Vet inte om jag har snabb utdrivning.  
  • SockerStinn

Det låter inte som att du har problem med amningen, utan att det ligger i kosten. Att det inte kommer så mycket när man pumpar ut är normalt, utgivningen är inte den samma då. Och eftersom ni börjat med ersättning så har mjölkmängden anpassat sig till det. Det anpassar sig tillbaka på ett par dagar, en vecka när man fasar ut ersättningen igen.

• Iowhannah

Jag tar upp en gammal tråd. Min son är fyra veckor och flaskmatas. När vi ger bara ersättning (han får Minifom och BabySemp Lemolac) så är allt lugnt, men när jag blandar med bröstmjölk så får han magknip och kräks och blir jätteledsen :( Detta är så synd tycker jag, jag vill ändå att han får i sig allt nyttigt från bröstmjölken. Men samtidigt vill jag så klart inte att han mår dåligt. Jag ska testa att ge bara ersättning i dag och se hur han mår. Vår bvc-sköterska sa att det inte är hela världen om han inte får bröstmjölk, men jag tycker att det låter konstigt. Usch, det är så jobbigt att se honom lida och ha så ont :(

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-11-11 11:14:23 följande:
    Jag tar upp en gammal tråd. Min son är fyra veckor och flaskmatas. När vi ger bara ersättning (han får Minifom och BabySemp Lemolac) så är allt lugnt, men när jag blandar med bröstmjölk så får han magknip och kräks och blir jätteledsen :( Detta är så synd tycker jag, jag vill ändå att han får i sig allt nyttigt från bröstmjölken. Men samtidigt vill jag så klart inte att han mår dåligt. Jag ska testa att ge bara ersättning i dag och se hur han mår. Vår bvc-sköterska sa att det inte är hela världen om han inte får bröstmjölk, men jag tycker att det låter konstigt. Usch, det är så jobbigt att se honom lida och ha så ont :(
    Äter du mat med lök, vitlök eller gasbildande grönsaker? Likaså kan tydligen mjölmat, kolsyrad dricka, apelsinjuice och choklad påverka magen.

Min pojke kräks också av amning, men det är ju när det blir för fullt i magen. Amningen styr ju bebisen, flaskan styr ju ni föräldrar, så där är ju lättare arr begränsa.
  • Iowhannah

Nu har jag testat bara ersättning i dag. Det verkar bli lite bättre, inte överdrivet med kräks och magknipet som kom under eftermiddagen gick över ganska snabbt (kanske för att vi åkte bil). Jag köpte även en Dr Brown-flaska, som alla talar så varmt om, vi har nu testat den en gång och den verkar onekligen fantastisk! Matningen tog naturligt lång tid, vi behövde inte ta pauser, inget kräk och än så länge inget magknip. Bara en mätt och nöjd (nåja, övertrött och gnällig) bebis :) Hoppas det håller i sig!

Svar på tråden Hon är allergisk mot något i min bröstmjölk!