• Anonym (Hjälp!)

Pergotime el gonal f? Hjälp mig välja!

Nu kom mensen igen och jag måste, återigen, börja med hormoner.

Jag har tagit hormoner i över ett år nu.
    Först åt jag pergotime, tog både enkel och dubbel cd 5-9, på dubbel fick jag fler ägg och jag blev gravid en gång då.
    Med gonal f, 100 ie varannan dag cd 4,6,8,10,12,14, får jag ett eller flera ägg, oftast ett, (har inte kollat med vul senaste 2 mån, och jag har tagit gonal i 4) men med denna slipper jag biverkning såsom huvudvärk som jag fick med pergotime.

Jag svarar bra på båda så på så sätt spelar det väll ingen roll.

Jag tar även ovitrelle..

Så, vilken av dessa två är bäst tror ni?
    Vilken ska jag ta denna månad?
    Jag vill bli gravid nu :(

Snälla hjälp? Vad tror ni??

• Svar på tråden Pergotime el gonal f? Hjälp mig välja!
  • isadora81

Det är nog ingen som är bättre än någon annan. Hur många sådana försök ska du göra innan du får köra igång med ivf? Det verkar konstigt att hålla på och testa massor av månader. Det normala är att man testar tre pergotimekurer och om det inte har tagit sig så går man vidare till ivf.

• giggle

Gonal-f alla gånger. Pergotime tunnar ut livmoderslemhinnan vilket gör att ägget kanske inte fäster.

• giggle

Det normala efter pergotime är sprutor. 75% blir gravida inom 6 försök så jag tror det är vanligt att man åtminstone kör 6 försök

• Anonym (Hjälp!)

Skrev fel förut, jag har ätit pergotime i över ett år, exakt 1,5 år och då gick vi över till gonal f sprutor som jag tagit nu i 4 månader.

Jag har tagit hormoner i 24 månader varje månad.

Så du tycker jag ska ta gonal f?

• Anonym (Hjälp!)

Ingen mer som har råd?? :(

• Gizzmo73

Jag skulle kört på Gonal f, dels för att slippa biverkningarna och för att du redan testat på pergotime under så lång tid.
    Tar du ÄL-sprutor oxå? Jag fick ägg på både pergotime och puregon men var tvungen att ta ÄL-spruta för att det skulle släppa.

Har ni tänkt gå vidare med IVF om det inte fungerar?   

• Anonym (Hjälp!)
    Gizzmo73 skrev 2013-01-09 20:06:13 följande:
    Jag skulle kört på Gonal f, dels för att slippa biverkningarna och för att du redan testat på pergotime under så lång tid.

Tar du ÄL-sprutor oxå? Jag fick ägg på både pergotime och puregon men var tvungen att ta ÄL-spruta för att det skulle släppa.

Har ni tänkt gå vidare med IVF om det inte fungerar?   

Jag tar ovitrelle oxå.. Men jag blev gravid med pergotime en gång, men det hade kanske inte med just pergotime att göra?

Är puregon bättre, eller är det ungefär samma?

Jag vill ju bara att det ska funka nu...

Vi har gjort några inseminationer men ivf är nog inte aktuellt...
  • Anonym (Hjälp!)

Får man bättre slemhinna av gonalen alltså? För jag hade tunn med pergotime...

• isadora81
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-01-09 20:52:19 följande:

Jag tar ovitrelle oxå.. Men jag blev gravid med pergotime en gång, men det hade kanske inte med just pergotime att göra?
    Är puregon bättre, eller är det ungefär samma?
    Jag vill ju bara att det ska funka nu...

Vi har gjort några inseminationer men ivf är nog inte aktuellt...

Varför är inte ivf aktuellt? Ni har ju försökt i mer än ett år. Det känns som att ni borde ha rätt till ivf.
  • Anonym (Fundersam)

Varför ska du välja själv? Och fråga på fl om råd? Går du inte på kontroller och läkarbesök där sånt bestäms av din behandlande läkare???

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-01-09 23:48:55 följande:
    Varför ska du välja själv? Och fråga på fl om råd? Går du inte på kontroller och läkarbesök där sånt bestäms av din behandlande läkare???

Jo jag går på kontroller, men de låter mig välja själv..

Eftersom jag svarar på båda, men gonalen ger inte såna biverkningar som pergotime gör.
  • Anonym (Hjälp!)
    isadora81 skrev 2013-01-09 23:42:27 följande:
    Varför är inte ivf aktuellt? Ni har ju försökt i mer än ett år. Det känns som att ni borde ha rätt till ivf.

Vi har försökt i två år, men vi har ett barn sen innan, så vi får då betala kalaset själva...

Vi vet ju att vi kan bli gravida, så då är frågan om vi orkar gå igenom en ivf, och om vi har råd. För det är ju inte billigt...
  • Anonym (Hjälp!)

Är det nån som kombinerat dem två?

Svar på tråden Pergotime el gonal f? Hjälp mig välja!