• Christina Lollo

Min katt bara spyr ??

Hej!

Min honkatt på ca 3 år bara spyr hela tiden.
    Jag vet inte vad det kan vara för fel.
    Har provat att byta ut både torrfodret och blötmaten.
    Men hon fortsätter att spy.
    Tror att hon börjar magra också :/
    Är det någon som vet vad de kan vara för fel på henne ??

Tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden Min katt bara spyr ??
  • minafinastebarn

Avmagring kan va tecken på att nåt är fel.
    En av mina magrade av snabbt, sov mkt mm. Åkte förstås till Vet. Diagnos diabetes!!
    Menar inte att din katt har detta!
    Ring o boka tid snarast!!

• siamesia

Hur har det sett ut med avmaskning? Mask är antagligen den vanligaste orsaken till att katter kräks eller har diarré ihållande. Det finns olika sorters mask och därmed olika preparat som biter på olika maskarter. Avföringsprov kan vara motiverat för att ta reda på vilken/vilka maskar som förekommer.

Vad äter katten? Foderallergi är en annan vanlig källa till kräkningar/diarré. Många av de foder som säljs i livsmedelsbutiker innehåller stora mängder färgämnen vilka kan vara särskilt allergena. Fiskallergi är också vanligt och många kattfoder innehåller fisk.

Du skriver att ni bytt foder åt katten. Detta kan i sig vara anledning till att kattens mage kommer i olag. Nu förstår jag att ni bytt foder för att katten kräktes, men det skulle kunna vara så att katten kanske först kräkts på grund av en tillfällig obalans i mage/tarm och att ni med ett foderbyte i det läget retat den redan upprörda magen så att kräkningarna fortsatt. Det finns speciella dietfoder som är extra lättsmälta för spykatter som ni framgent kan testa. Dessa säljs vanligen hos veterinären eller i välsorterade djuraffärer.

Hur ser kräkningarna ut? Vad är det som kommer upp? Är det våldsamma kaskader och samtidigt en dålig mage, eller är det mer uppstötningar av foder?

Det finns bakterier och virus som kan ge magsjuka hos katt, men då brukar katten i allmänhet också ha diarré och kräkningarna är ofta attacklika och innehåller galla (gul-/grönfärgat kräks). Koccidier, toxoplasma, cryptosporidium och salmonella är exempel på infektioner som förekommer hos katt, främst katt som äter bytesdjur, men även kattsnuvevirus, FELV, coronavirus mfl. kan ge magsjukesymptom. Är din katt regelbundet vaccinerad?

Katten kan också ha ätit något olämpligt som fastnat i mage/tarm. Garn, plast, bitar av kattleksaker, gummisnoddar, benbitar etc. kan ställa till med mycket elände om de fastnar någonstans i mag-tarmsystemet. Detta visar sig ofta genom frekventa kräkningar eller diarréer. Om katten svalt ned något måste den oftast opereras för att man ska få bort det främmande föremålet. Om detta inte görs går katten en plågsam och utdragen död till mötes.

Sammanfattningsvis: du måste förstås ta din katt till veterinär för undersökning. Det är viktigt att du får hjälp att utreda orsaken till din katts kräkningar eftersom hon nu börjat magra av också. I de flesta fall beror det inte på något allvarligt utan går lätt att avhjälpa, så packa in lilla kissen i buren och åk till veterinären!

Lycka till:)!

• Philippa

Min katt hade likadana symptom... hon hade blodcanser och fick avlivas... sök veterinär!!

• IceJossan

Kräkningar och avmagring kan även tyda på organsvikt! Oväg snabbt till veterinär och var bestämd med att de ska ta blodprov. Om det upptäcks i tid kan det räddas, så ring direkt imorgonbitti!

• pmb

Min katt kräktes mycket helt plötsligt, varje dag, och blev hängig. Hos veterinären visade det sig att det var en dålig njure, troligen till följd av en obehandlad UVI. Njurproblem medför ofta att katten mår illa (precis som hos oss människor). Om katten är pigg och som vanligt men kräks så behöver du ju inte få panik direkt, avmagringen kan ju bero på att den spyr och inte får i sig tillräckligt med näring. Boka tid för veterinärundersökning snarast.

• Christina Lollo

Tack för alla svar!
    Det största problemet är ju dock att vi inte haft råd att ta henne till en veterinär.
    Men nu verkar hon må mycket bättre.
    Spyr gör hon mycket mer sällan.
    Har pratat med vet. i telefon och dom misstänkte att hon ätit blommor, så vi har gjort oss av med de flesta krukväxter och nu mår hon mycket bättre! 
    Skulle de mot all förmodan återkomma så tar jag henne till vet. direkt! Kosta vad de kosta vill.
    Vill ju verkligen inte att hon ska lida av varken njurproblem eller cancer :s

Återigen tack! 

• swjwo

Min katt hade exakt samma symtom som du beskriver för ett tag sedan och han hade haft detta flera år och jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på veterinär men sen efter mycket om och men bytte jag vet (till en som faktiskt brydde sig och inte bara pumpade mediciner och tog prover, gjorde till och med en onödig operation på den stackars katten för biopsi) och katten fick efter flera år diagnosen magkatarr! Nu spyr han endast någon gång då och då när han har känningar av det. Kolla upp så det inte är magkatarr, låter precis som det nämligen. Och håll dig till torrfoder, köpt på djursjukhus och inte Ica.

• nemo1
    Christina Lollo skrev 2013-01-21 15:16:24 följande:
    Tack för alla svar!
    Det största problemet är ju dock att vi inte haft råd att ta henne till en veterinär.
    Har pratat med vet. i telefon och dom misstänkte att hon ätit blommor, så vi har gjort oss av med de flesta krukväxter och nu mår hon mycket bättre! 
    Skulle de mot all förmodan återkomma så tar jag henne till vet. direkt! Kosta vad de kosta vill.

Återigen tack! 
    Man skaffar sig inte djur om man inte har råd med veterinärbesök. Kräkningarna kan även bero på dåliga njurar och väntar du så lär det kosta dig betydligt mer. Du är enligt LAG skyldig att uppsöka veterinär när ditt djur är sjukt. Då är alltså din katt inte försäkrad, är den ens kastrerad och vaccinerad?
  • Philippa
    nemo1 skrev 2013-01-21 19:08:40 följande:
    Man skaffar sig inte djur om man inte har råd med veterinärbesök. Kräkningarna kan även bero på dåliga njurar och väntar du så lär det kosta dig betydligt mer. Du är enligt LAG skyldig att uppsöka veterinär när ditt djur är sjukt. Då är alltså din katt inte försäkrad, är den ens kastrerad och vaccinerad?

Skål
  • Fidelis ad urnam
    nemo1 skrev 2013-01-21 19:08:40 följande:
    Håller med dig. 
  • MonkeyLover
    Christina Lollo skrev 2013-01-21 15:16:24 följande:
    Tack för alla svar!

Återigen tack! 

Vår han katt kräktes till och från under en period. Han blev bättre mellan varven så vi kom aldrig iväg till veterinären. När det blev sämre igen sökte vi för det och det visade sig att han hade en tumör, stor som en knuten hand i magen. Den hade växt samman med tarmpaketet så det fanns inget att göra... Hade vi sökt tidigare hade han kanske kunnat bli frisk.

Jag vill inte skrämmas men hellre att man tar kissen till veterinären en gång för mycket...
  • Emmizhhh

Hej!
    var med min katt till vet i förrgår, ang att min katt på 7 år spyr mycket, ibland, kan gå flera månader imellan.
    På min katt berodde det på oro, kan vara vad som helst.
    Fick tipset att köpa Feliway på apoteket och hoppas detta hjälper.
    Kan kanske vara bra att testa om du vet med dig att det kanske är lite oroligt hemma.. av div anledningar. Men kontakta vet i första hand. :)

Svar på tråden Min katt bara spyr ??