• JenniW

Kan man äta sig gravid när man har PCO-s?

Jag fick reda på för ca ett år sen att jag har PCO-s, och det var 3 månader efter jag fått mitt första barn och en vecka efter jag gjort abort.
    Sen min första mens har jag skrivit vilket datum och hur länge dom har varat osv, så när min läkare sa att jag visar täcken på att ha PCO-s så lämnade jag mina nertecknade menstruations kalendrar och efter några dagars vänntande på blod prov och vul så sa min läkare att jag har igenomsnitt harf ägglossning 2 gång i året sen jag var 11 år. Och att min livmoder attackerar sperman..
    Och att det var nästan kunde kallas mirakel att min son kom till, och jag frågar då hur det kmr sig att jag kunde bli gravid så snabbt efter förlossningen och hon säger att det har nåntimg med hormonerna att göra..

Men jag har ångrat aborten varje dag sen jag fick reda på att det är hopplöst för mig att få barn på naturlig väg.

Men nu blev jag helt chokad över att man kan äta sig gravid?! Eller har jag förstått det fel?
    Om någon kan länka till någon sådan fakta sida skulle vara toppen!

• Svar på tråden Kan man äta sig gravid när man har PCO-s?
  • Jul

Det finns inga garantier, men visst kan man hjälpa fertiliteten på traven lite.
    För oss med pcos gäller det att hålla blodsockret stabilt. Vi ska undvika snabba kolhydrater. Ris och potatis får bättre gi-värde om det får stå över natten så laga det dagern innan och förvara det i kyl. Annars är fullkornsvarianter av allt det bästa för oss.
    Undvik socker, så ingen läsk, inget godis, ingen skräpmat och inga chips. Ät lite men ofta. Tre huvudmål och tre mellanmål är bra.

Något som är jätteviktigt för att hålla blodsockret stabilt är motion. Det behöver inte vara så överdrivet. En rask promenad på 30 min 3 ggr i veckan räcker. Är det svårt att få ihop det så ta två raska 15-minuterspromenader på en dag 3 dagar i veckan.

Om du behöver gå ner i vikt så gör det, det hjälper jättemycket på fertilitetsfronten.

Och kom ihåg att mirakel händer, hela tiden.

~*rabiat*~
  • pontus1992

jag tror att det är det är sex som gjort dig gravid

Svar på tråden Kan man äta sig gravid när man har PCO-s?