Vad innebär det att det finns pantbrev på en villa?
Såg en bostadsannons på hemnet. Villan kostar runt 3.500.000 kr. Det står att 5 pantbrev på huset finns för sammanlagt 2.100.100 kr. Min undran är då vad det innebär? Har ägarna lånat på huset?
Såg en bostadsannons på hemnet. Villan kostar runt 3.500.000 kr. Det står att 5 pantbrev på huset finns för sammanlagt 2.100.100 kr. Min undran är då vad det innebär? Har ägarna lånat på huset?
www.hus.se/forum/t21.html
På den sidan beskriver en medlem det hela så här:
Pantbrevet är kortfattat bankens säkerhet. På en pantbank lämnar du in exempelvis en guldring i pant. Banken kan ju inte fysiskt ta en del av huset/villan så där kommer pantbrevet in i bilden. När du är registrerad ägare av villan hos Inskrivningsmyndigheten (Dvs lagfarten är klar) så kan du inteckna huset. Pantbrevet kostar just nu 2% av det belopp som intecknas så det är helt avgörande att kontrollera med mäklaren på vilket belopp det redan finns pantbrev. Köper du ett nytt hus finns det oftast redan pantbrev på ett högt belopp och då är är det inga problem. I mitt fall hade tidigare ägaren bott i huset länge och det fanns endast tidigare pantbrev på ca 350 000.
Det innebar att "pengarna jag lånade" - 350 000 * 0,02 = pengarna jag måste betala för att få pantbrev på mitt lån.
www.gp.se/bostad/1.351785-kopa-villa-for-nyborjare-har-far-du-svaren
Här står det
Pantbrev tar man ut som säkerhet för lånet. Även för pantbrev måste man betala skatt. Skatten är 2 % på pantbrevsbeloppet. Pantbreven följer med huset och en ny ägare behöver bara ta ut pantbrev om lånebehovet är större än det finns uttagna pantbrev för. Köper man äldre hus där tidigare ägare bott länge behöver man ofta ta ut pantbrev för en stor del av sitt lånebehov. Mäklaren ska kunna ge besked om hur mycket pantbrev det finns i huset.
www.kopahus.se/2008/12/pantbrev/
och där står det:
När en fastighet byter ägare löser den gamla ägaren sina eventuella lån, får tillbaka sina pantbrev och överlämnar dessa till den nye ägaren som använder dem för sina lån.
Så det är alltså fördelaktigt om det finns höga pantbrev? Man behöver då betala mindre själv?
Saknas det pantbrev, vid t ex en renovering, är det bara att beställa/köpa mera. Är bara en ökad kostnad, inget hinder.
Däremot måste banken fortfarande godkänna lånet. Bara för att det finns pantbrev betyder det inte att man med automatik får lån.