• Helisa

Ni som tagit hjälp av ÄD utomlands, i vilket skede har ni berättat för andra?

Ni som tagit hjälp av ÄD utomlands, i vilket skede har ni berättat för släktingar, kompisar, arbetskamrater? Innan ni åkte iväg? När ni blev gravida? När barnet fötts? Inte alls?

Vad har ni fått för reaktioner och kommentarer?

• Svar på tråden Ni som tagit hjälp av ÄD utomlands, i vilket skede har ni berättat för andra?
  • isisisis

Ingen annan än mina närstående har å göra med om jag gjort äggdonation eller inte.
    Om någon undrar över något kan jag säga att jag gjort IVF ev.
    Barnen är mina biologiskt,och jag har burit dem i magen i 9 månader som alla andra. 
    Finns ingen anledning att börja berätta för utomstående att jag fått donerade ägg,helt oväsentlig information.

För barnen däremot så har jag sparat alla papper,bilder på äggen och UL när de låg i magen.
    Vi får se när det är dags att berätta för dem,de får nog vara stora nog att begripa vad det handlar om först.

• Helisa
    Det låter bra för dem det funkar för. Jag tänker snarare att pga min ålder är det inte så troligt att jag skulle kunna bli mamma utan ÄD och för att inte trassla in oss i nödlögner är jag inställd på att berätta. Om jag lyckas bli med barn är jag inställd på att berätta om hjälpen vi skaffat, men jag vet inte om jag är riktigt redo att berätta medan vi håller på med projektet. Men om vi behöver åka iväg utomlands flera gånger i flera dagar med ganska kort varsel kan ju det verka lite märkligt när vi behöver ta ledigt från jobbet.
  • The75

Hej Håller helt och fullt med Isisis,vi har endast berättat för 2 personer och kommer inte berätta för fler! Om vi i framtiden väljer att berätta för våra barn vill vi att dom ska vara dom första som får denna information inte kollegorna el chefen på jobbet tänk dej noga för innan du berättar känner flera ÄD föräldrar som i efterhand ångrar att dom berättat för utomstående. Vi har oxå sagt att vi gjort ivf och det har funkat ingen har ifrågasatt den informationen och chefer mm har varit mycket förstående.

• annaba

Håller med ovanstående - vi kommer att använda termen IVF mot omgivningen - även gentemot syskon/föräldrar. Valet att gå med ÄD är vårt eget och väljer vi att berätta så skall barnet/barnen vara de första som vet om det, inte omgivningen.

• Helisa

Tack för värdefulla synpunkter.
    Vilka negativa kommentarer och situationer har folk varit med om? (Jag kan gissa några men vet inte om jag oroar mig i onödan.) 

Svar på tråden Ni som tagit hjälp av ÄD utomlands, i vilket skede har ni berättat för andra?