• attan78

    ALS eller vad?

    Har varit relativt stressad de sista månaderna. Men för ett par veckor sedan började jag få svårt att svälja , inte flytande utan speciellt torrt kött. Har även fått upp mat i näsan (riskorn). Har jäättesvårt att släppa att det skulle kunna vara ALS, progressiv bulbär pares. Den typen av ALS man fortast dör av. Jag är stel i händerna och ofta i hela kroppen. Men det som är jobbigast att jag oftast har ångest för att äta mat. Choklad glass ostbågar funkar, men så fort det är mat så kan jag inte svälja om jag ej sköljer ner maten med vatten. Hjälp vad kan detta vara? Vill inte ha MS eller ALS är ju bara 34 år gammal.

  • Svar på tråden ALS eller vad?
  • Grandmother

    men för at få en diagnos måste ju en läkare undersöka dig

  • FrökenL

    gå till läkaren. stess, ångest och psykiskt påfrestning kan ge likande symptom som du har.. Google är ingen doktor! 

  • Grandmother
    attan78 skrev 2013-01-08 15:08:01 följande:
    Jo men finns det någon med liknande symptom?

    Om någon har symtom liknande dina betyder inte det att ern sjukdom /diagnos är densamma
  • attan78

    Det är sant, men det hade kanske lugnat mig lite. Jag förstår bara inte varför man helt plötsligt får svårt att svälja ?

  • Grandmother
    attan78 skrev 2013-01-08 15:34:49 följande:
    Det är sant, men det hade kanske lugnat mig lite. Jag förstår bara inte varför man helt plötsligt får svårt att svälja ?

    Sluta grubbla invänta resultatet av undersökningen
  • attan78

    Tack Grandmother vet att du vill hjälpa. Men inte så lätt när man måste äta, då blir det lätt att man tänker varje gång man ej kan svälja.

Svar på tråden ALS eller vad?