• Två små underverk

Montessori skola, är det ett bra alternativ för barn som behöver extrastöd är lite sena?

Jag fick ner ett reklamblad i lådan idag:

Välkommen till Montessori Plusskolans informationsmöte i Uddevalla, det står att dom till hösten öppnar en ny grundskola med en effektiv och moderniserad form av Montessori "Låt ditt barn uppnå sin fulla potensial" 

Nu undrar jag om någon vet om det här kan vara en skola som är ett bra alternativ för en  6-årig flicka som är lite långsam blyg och ligger lite efter, om hon kan få mer stöd, och mer tid, tätare personal och mindre grupper kanske? Eller om skolan mer riktar sig till föräldrar som har barn som är tidiga och framåt?

Vad tror ni?        

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden Montessori skola, är det ett bra alternativ för barn som behöver extrastöd är lite sena?
  • Pyret82

Min erfarenhet är det du nämner sist. De lyfter fram alla barn ja, men deras motto är ju lite "hjälp mig att hjälpa mig själv". Det krävs lite "go" tror jag? Min flicka (7år) är väldigt "energisk"/ stark personlighet.. vet inte om montesori präglat henne och kan absolut inte säga att det är pga montesori och jag vette tusan om det är postitiva egenskaper.. på sikt ja. Bra med en stark intigitet etc men lite problematiskt nu med hennes enormt starka JAG...

• Två små underverk

Tack så mycket! då förstår jag.. då är nog inte montesori något alternativ för min lille tjej tyvärr.. men säkert jättebra för mer framåt barn :)

ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Isabelle08

Min dotter på snart 5 år går på Montessori och hon har klasskamrater som är blyga, men jag upplever det som om att eftersom barngrupperna är mindre så har fröknarna mer tid till att lägga på de barn som behöver det där lilla extra och lyfta fram och stärka barnet och därigenom får barnet bättre självförtroendet och blir då på så sätt mindre blyga och mer framåt och vågar mer.  

I min dotters grupp är de 14 barn max, i kommunal mellan 25-30. (min dotter har en kortare tid gått på kommunal förskola pgr av flytt).   

• Flickan och kråkan

Min erfarenhet som lärare är det motsatta. Sedan är självklart alla montessori-skolor likadana så jag vill inte dra alla över en kam; men min erfarenhet är att det är en skolform som bättre passar elever som är väldigt självgående och som klarar av att ta mycket eget ansvar för sitt lärande.

Det bästa är ju om du besöker skolan i fråga själv och pratar med personal. Elever med inlärningssvårigheter behöver mycket vägledning, modellering etc. "Eget arbete", projektarbeten där man ska söka kunskap själv etc brukar inte vara en höjdarmetodik om man har lite jobbigt. 

• FruOMor

Behöver ditt barn extra stöd så ska du ta dig så långt ifrån montisori det går!

• LovisaGBG

Vi har mycket positiva erfarenheter av montessori, både förskola och skola. Vi har två barn som haft lite speciella behov, en med ganska grav autism och en som är "normal" men som av andra skäl behövt lite extra stöd. Vi har goda vänner med DS-barn i en annan montessoriförskola/skola som är .jättenöjda. I en välfungerande montessoriverksamhet är man väldigt bra på att anpassa undervisningen efter barnens förmåga och behov. Bilden av att Montessori skulle innebära att barnen får sköta sig själva är helt felaktig. Vårt ena barn behöver extra stöd hela tiden och hans skola är fenomenala på att låta honom utvecklas i sin takt, han får alltid stöd när han behöver men de är framför allt toppenbra på att locka honom till att klara sig lite mer själv än man trodde var möjligt. Vi kunde inte önska oss en bättre skola. Jag tycker att ni ska besöka skolan och berätta lite om er tjej, låt dem beskrivs ur de skulle jobba med henne. Och sen kan ni göra samma sak i t ex en vanlig kommunal skola. När ni har gjort det kan ni fatta beslut utifrån vad ni sett och hört, det brukar bli bra. Lycka till!

Svar på tråden Montessori skola, är det ett bra alternativ för barn som behöver extrastöd är lite sena?