Är min 6-åring oroväckande sen i utvecklingen?
Jag har en dotter som fyllde 6 år i Oktober förra året. Jag har alltid kännt att hon varit lite sen, men jag vet inte om det är så mycket så jag bör kolla upp det med någon utredning kanske?
Hon började prata strax innan hon skulle fylla 3 år, sen lossnade talet och på ett halvår kunde hon säja meningar. Så logopedbesöken blek inställda (han bara gå på ca 2 besök och skulle just börja med tecken och då började hon ju prata så då behövdes inte det).
Men hon går nu hos logoped en gång i veckan för hon har problem med uttalet och pratar otydligt så det är svårt att höra vad hon säjer ibland.
Hon kan skriva sitt namn med stora bokstäver och hon vet att första bokstaven heter N, hon kan räkna till 20 men hoppar över vissa siffror, hon är vänsterhänt, hon kan dra upp en dragskedja, hon gillar böcker som är för 3-4 åringar, lite text och mycket bilder, tappar ofta koncentrationen och börjar prata om något annat när man läser för henne, hon har inte så bra ordförståelse häromdagen visade det sig att hon inte vet vad ett granbarr är och många ord har hon inte en aning om vad det betyder har det visat sig när jag frågat henne (ord som man räknar med att hon vet tex. besviken, stolt, tydlig, osv. Hon har svårt i kamratrelationer hon vågar inte fråga om hon får vara med och leka och vågar inte säja nej till dom styrande barnen, hon är blyg och väldigt försiktig och tillbakadragen i skolan. På utvecklingsamtalet berättade hennes fröken att hon är långsam, hinner oftast inte äta upp maten innan dom måste gå för dom större barnen behöver stolarna, hon är ofta sist med att klä på sig ytterkläderna, det är ofta så att hon inte hinner klart med skoluppgiften i trulle boken på lektionen för hon är långsam.
Hur är era 6-åringar? Vad tror ni på min beskrivning? Vart vänder man sig om man vill göra en utredning, behövs en remiss?