• Två små underverk

    Är min 6-åring oroväckande sen i utvecklingen?

    Jag har en dotter som fyllde 6 år i Oktober förra året. Jag har alltid kännt att hon varit lite sen, men jag vet inte om det är så mycket så jag bör kolla upp det med någon utredning kanske?
     Hon började prata strax innan hon skulle fylla 3 år, sen lossnade talet och på ett halvår kunde hon säja meningar. Så logopedbesöken blek inställda (han bara gå på ca 2 besök och skulle just börja med tecken och då började hon ju prata så då behövdes inte det).
    Men hon går nu hos logoped en gång i veckan för hon har problem med uttalet och pratar otydligt så det är svårt att höra vad hon säjer ibland.

    Hon kan skriva sitt namn med stora bokstäver och hon vet att första bokstaven heter N, hon kan räkna till 20 men hoppar över vissa siffror, hon är vänsterhänt, hon kan dra upp en dragskedja, hon gillar böcker som är för 3-4 åringar, lite text och mycket bilder, tappar ofta koncentrationen och börjar prata om något annat när man läser för henne, hon har inte så bra ordförståelse häromdagen visade det sig att hon inte vet vad ett granbarr är och många ord har hon inte en aning om vad det betyder har det visat sig när jag frågat henne (ord som man räknar med att hon vet tex. besviken, stolt, tydlig, osv. Hon har svårt i kamratrelationer hon vågar inte fråga om hon får vara med och leka och vågar inte säja nej till dom styrande barnen, hon är blyg och väldigt försiktig och tillbakadragen i skolan. På utvecklingsamtalet berättade hennes fröken att hon är långsam, hinner oftast inte äta upp maten innan dom måste gå för dom större barnen behöver stolarna, hon är ofta sist med att klä på sig ytterkläderna, det är ofta så att hon inte hinner klart med skoluppgiften i trulle boken på lektionen för hon är långsam.

    Hur är era 6-åringar? Vad tror ni på min beskrivning? Vart vänder man sig om man vill göra en utredning, behövs en remiss?     


    ღMamma till Natalie 061011 och Ted 090723ღ
  • Svar på tråden Är min 6-åring oroväckande sen i utvecklingen?
  • Duckan

    Har ingen aning egentligen, men jämfört med min dotter som blir sex på torsdag så är hon senare.
    Vad sa läraren mer, behövs det någon åtgärde enligt henne?
    Hade hon varit yngre är det ju bvc, nu antar jag att du får vända dig till vc?

  • Judiths

    Du kan kontakta läraren igen och säga att du vill prata mer om hur det går för din tjej och hur hon har det. Läraren kan starta en pedagogisk utredning som kartlägger hennes styrkor och svårigheter. Utifrån den kan rektor sedan besluta om det behövs ett åtgärdsprogram. Förhoppningsvis finns det en bra elevhälsa kopplad till skolan med specialpedagog, skolsköterska och skolpsykolog som kan hjälpa dig med vilken typ av vidare utredning som kan vara aktuell. Fördelen med att blanda in skolan är att de blir delaktiga i processen vilket kan öka deras medvetenhet om hennes eventuella svårigheter tidigare och därmed hjälpa henne bättre.

  • glassen

    Jag har en pojke som fyllde 6 år i november som jag också alltid upplevt som sen, men på din beskrivningen av din dotter låter det som din dotter ligger längre efter utvecklingsmässigt. Min son pratar fortfarande orent, men i övrigt har han kommit ikapp sina jämnåriga på det mesta.
    I ditt fall hade jag nog också valt att göra en utredning. Du har fått en bra beskrivning av Judiths hur du ska gå tillväga. Jag tycker definitivt du ska ta upp det med skolan och be dem göra en basutredning.  

  • Meal

    Hur är hon motoriskt, och har hon varit sen även där? Hur är hon på uppgifter som inte kräver så mycket språk, där hon istället kan tolka bilder? Eftersom hon föredrar böcker med mycket bilder i så tänker jag att hon förmodligen har en styrka i att tolka innehåll utifrån bilder framför ord. Och är syn och hörsel undersökt hos specialist? Jag jobbar med utredning av barn och detta är sådant jag ofta frågar om jag får en beskrivning som din. Jag tycker du ska ta din bekymring på allvar och prata med både skola och läkare. Skolan kan börja med en pedagogisk utredning så kan läkaren utesluta att det är något fysiskt som orsakar förseningen. Så tycker jag ni ska fortsätta läsa böcker med mycket bilder för henne. Låta henne se på bilder och fråga henne vad hon tror kommer hända härnäst utifrån det hon ser på bilderna. Om hon inte förstår allt som blir läst för henne i boken, så är det helt naturligt att hon förlorar uppmärksamheten. Ni som föräldrar kan hjälpa henne att bli mer aktiv i tolkande av innehåll i boken, och anpassa svårighetsgraden till interesse och förståelse. 


     


    Utifrån vad den pedagogiska utredningen på skolan visar, så kan ni samarbeta med skolan på hur ni ska gå vidare för en eventuell utredning. Utifrån din beskrivning av flickan vill jag tro att det är naturligt att se mer på en eventuell specifik språksvårighet, här vill hennes logoped också kunna bistå i utredningen. Lycka till!

  • blubbblubb

    Be lopeden att göra ett språkförståelsetest. De har matrial som tar någon halvtimme att göra och sen får man svar hur barnet ligger till jämfört med jämnåriga.  

    Eftersom du har kontakt med logopeden så borde en sådant test gå snabbt att få till.  

  • blubbblubb

    "Hon kan skriva sitt namn med stora bokstäver och hon vet att första bokstaven heter N, hon kan räkna till 20 men hoppar över vissa siffror, hon är vänsterhänt, hon kan dra upp en dragskedja, hon gillar böcker som är för 3-4 åringar, lite text och mycket bilder"

    Just vänterhäntheten lär de nog inte utreda :)

    Om vi tar mattesidan så finns det så är att räkneramsa mer språk än räkning.

    - Kan hon matematiska begrepp som längst, kortast, tyngst, störst, minst, flest osv.
    - Kan hon räkna 10 st klossar?
    - Kan hon ge dig 7 (av 10) klossar (dvs sluta räkna)
    - Kan hon enkel addition? 1+2=3                                          

Svar på tråden Är min 6-åring oroväckande sen i utvecklingen?