• Anonym (TS)

Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!

Jag vill höra ALLT om ditt billiga bröllop. Vad kostade saker å ting? Hur la ni upp det? Vad är ett "måste" som man ite tänker på om man egentligen inte är en giftastjej?
    Vi ska gifta oss i en gammal lada på en släkgård/ute på gården med en borgelig vigselförättare. 
    Vad finns det för kostnader man inte tänker på?
    HJÄÄÄÄLP! Tiden sptinger iväg å snart är vi där! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 19:12
    Måste kvinnan ha två ringar? Vi är inte förlovade och känns inte som att vi vill göra det bara för att... Eller köper man två ringar till kvinnan när man gifter sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 19:15
    Lägg gärna in bilder på era bordsdekorationer/dukning/tårtor.

OBS! Ni som haft lite billigare bröllop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-08 20:57
    Detta är "klart" och vad vi tänker på för ca 40-50 pers:

Bröllopslokal och festlokal är samma - svärföräldrarnas fina gamla lada. Behöver dock röjas där men det gör vi själva -gratis
    vigselförättare - gratis
    ringar - 10.000
    kläder till hela familjen, klänning jag 1000:- karln, 1000:- barnen 1000:-
    blommor 500:- ??
    inbjudningskort ??
    mat, tänkt göra själv/släkting, tex kött, potatisgraäntg, sås, sallad, bröd. kostar ??
    dekoration, tips mottages,kostar ??
    livemusik, kostar ??
    fotograf, har nära vän som är fotograf så ant gratis
    Hår och sminkfix, kostar?
    Vad behöver man för extra sminkning på bröllop? Känner mig inte bekväm med att vara översminkad, använder dagligen foundation, puder, mascara och ögonskugga

VAD MER är ett "måste" för ett enklare bröllop?

• Svar på tråden Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!
  • Anonym

Vi hade inte direkt ett billigt bröllop, däremot hade vi ett bröllop som var precis som vi ville ha det. Många gäster, trerätters middag o.s.v. Det bästa sättet att hålla nere kostnaderna är att välja vad som är viktigt för en själv i samband med bröllopet, fokusera på det och lägga pengarna där. Är det inte viktigt med "prinsess-klänning" - välj en annan istället. Är det inte viktigt att ha en middag med fest efteråt - bjud bara på tårta och mousserande, och ät sedan en middag på restaurang bara du och nyblivna maken o.s.v. De som lyckas få till ett billigt bröllop med "allt" gör ofa mycket själva eller får hjälp av vänner/släktingar. Inte så svårt att hålla nere kostnaderna om man har någon som bakar kanonfin bröllopstårta, en frisörkompis som fixar ens hår, svärmor har jobbat som sömmerska och syr klänningen, en kusin är fotograf och tar bilderna och blivande svågern är kock och fixar maten. Icke att förglömma så är ju lillasyster florist också, och gör brudbuketten. Och alla gör ju detta som en "bröllopspresent", det är bara litet matråvaror som kostar... Sen finns det en myt om att "allt blir dyrare så fort man nämner ordet bröllop". Ofta så förutsätts det i handeln att man som brudpar vill ha det extra perfekt, och en del saker blir då dyrare. T.ex. blir en frisyruppsättning dyrare om du ska ha konsultation innan och om de behöver beräkna 3 h istället för 1,5 för att du garanterat ska bli nöjd... En bröllopstårta blir dyrare om du ska ha konsultation, visa färgprover och få blommorna på tårtan färgade till exakt, exakt rätt nyans av rosa. Beställer du bara tårtor rakt upp och ner, med den vanliga dekorationen, så blir det inte dyrare. Beställer du en fotoserie med åtta bilder, så kanske de avsätter lagom tid för det. För en bröllopsfotografering avsätter de längre tid både för fotograferingen och kanske även för redigering. En brudbukett blir garanterat dyrare om floristen måste se till att det finns fina gula blommor av en viss sort och en viss storlek. Men säger du att "jag vill ha en brudbukett, så billig som möjligt och så vill jag gärna att det ska vara gult i den, spelar ingen roll vilka blommor det är" kan du få en fin bukett ändå till ett billigare pris. Jag har i alla fall aldrig upplevt att jag inte skulle få fixa en vanlig festfrisyr hos frisören, att jag inte skulle få köpa tårtor till vanligt pris, inte boka en vanlig fotografering eller köpa en vanlig bukett blommor bara för att jag nämnt ordet bröllop. De har snarare varit bra på att förklara varför bröllopsvarianten kostar som den gör.

• Justlittleme

Vi ska ha ett litet bröllop i sommar bara med 25 gäster! Vi ska hyra en billig lada med catering och sen en billig brud klänning och ringarna kostar väl mest. Sen fotograf letar vi nu men tar ingen dyr heller, vi hoppas på klara budgeten på 20000kr. Hur mycket vill ni lägga själva?

• Anonym (hm)

vi gifte oss med en budget på 30-35 000kr. 
    vi valde att beställa klänningen från asien, o sedan fick vi gå till sömmerska och fixa till det sista.. klänningen kostade 2800 inkl frakt från asien och 700kr ville sömmerskan ha för de ändringar hon gjorde inkl strykning ;)
    beställde min ring från nätet, vitguld med 0,15ct diamant för 3000:-
    maten lagade vi själva, tårtan beställde vi från ica 1500:-, alkohol från tyskland: 3000:-, lokalhyra: 3000:-,
    blommor som jag band själv inkl min bukett: 500:-, gjorde även inbjudningarna själv, materialet som jag köpte från panduro gick på en 500:-..
    hår och smink fixade jag också själv och ihop med mina tärnor.. typ 1000:-
    underkläder: 500:-
    skor: 600:- på rea..
    hittade en billig fotograf som tog 1500:- inkl fotoalbum

vi bestämde oss i maj för att gifta oss, och hade bröllopet i slutet på oktober.. 
    så vi hade rätt lång tid på oss att fixa och dona med allt.. 

• Anonym

Budget ca 25 -30 000 kr. Ca 25 gäster.

Klänningen var en jättefin studentklänning som kostade 350 kr på Vila. Jag sydde om den lite själv, material för kanske 50 kr.

Ringar ca 9000 kr ihop. Vitguld på guldfynd under en 25% kampanj.

Tårta från lokalt bakeri ca 1000 kr.

Maten kostade 14 000 kr. Då hade vi italiensk buffé inkl vin, och i det priset så ingick även linne, servering och lokal. Fantastiskt fint. =)

Taxi 1000 kr åkte vi på också, för att hjälpa lite folk till och från.

Smink och håruppsättning 300 + 350 kronor.

Ny slips 99 kr.

Vi köpte en bra digitalkamera på Media Markt för 3000 kronor och satte den i händerna på en jätteduktig kompis som plåtade oss under bröllopet. =) Liksom, fotograf är ju snordyrt. Mycket roligare och personligare att en vän fick göra det.

Och så 300 kr för transportkostnad för vigselförrättaren!

Jag tyckte att vi hade ett jättefint bröllop till ett rimligt pris, utan att behöva göra särskilt mycket själva.

• Indianica

Vi hade en budget på 10 000  kr och det enda jag ångrar att vi inte la pengar på var en bra fotograf. Om ni ska ha en kompis som fotograf: ta provfoton först eller betala en riktig fotograf!!! Vi lät svärfar fota och det blev katastrof, bilderna var suddiga och galet dåliga eftersom han var för darrhänt och allmänt kass på fotografering  

Nåja, i övrigt så var det här tårtan& alkoholen som kostade mest, tårtan kostade runt 1000 kr & vinet mm. typ 3000 kr., brudbuketten gick på 500 kr och var riktigt fin. Lagade maten själv och det kan jag inte heller riktigt rekommendera, tyckte jag hade förberett rätterna bra, men fick ändå stå för mycket vid spisen i min brudklänning. Ta hjälp av nå´n om ni ska laga maten själv.

Vi köpte faktiskt inga ringar, utan kör bara med förlovningsringarna, för det kan man tydligen göra. utan att det anses allt för konstigt. Likaså sminkade jag mig själv, däremot gick jag till frissan och sa att jag skulle på fest och ville ha en fin styling  och då lockade hon mitt hår, gick på 400 kr tror jag.

• Anonym (TS)

Jag har bara snabbskummat igenom vissa svar för har lite bråttom men jag ska läsa igen alla noga senare.
    Vill gärna ha mer tips med länkar osv.
    Vi ska gifta oss i hemlighet, med ca 40 gäster.
    Klänning ska jag ha en enkel typ 500-1000kr, fotograf har vi som är nära vän, inga brudtärnor. Maten har vi tänkt laga själv/släkting fixa.
    Ringar vill vi ha vit guld har kikat runt lite och hittat en jag fastnat för, för drygt 4000 kr åt mig. Inte kollat åt karln ;) 
    Min budget hade tänkt vara max ca 20.000 kr för allt.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-08 12:50:40 följande:
    Jag har bara snabbskummat igenom vissa svar för har lite bråttom men jag ska läsa igen alla noga senare.
    Klänning ska jag ha en enkel typ 500-1000kr, fotograf har vi som är nära vän, inga brudtärnor. Maten har vi tänkt laga själv/släkting fixa.
    Ringar vill vi ha vit guld har kikat runt lite och hittat en jag fastnat för, för drygt 4000 kr åt mig. Inte kollat åt karln ;) 
    Vi gifte oss på Villa Solliden. ^^
  • Erfdgt

Det du behöver för att gifta dig är någon att gifta dig med, en vigselförrättare och en godkänd hindersprövning. Allt utöver det är bara extra "lullull" egentligen och inget man behöver och måste ha, men sådant som många vill ha.

Dom större kostnader i samband med bröllop brukar vara:
    - Ringar
    - Bröllopsresa
    - Mat och dryck
    - Fotograf
    - Kläder till brudparet
    - Lokal
    - Trycksaker
    - Musik och underhållning
    - Blommor
    - Ev. transport och brudfölje

Kan man få ner dom kostnaderna, så brukar man kunna komma väldigt billigt undan. Sedan kan man ju fylla på med saker i all oändlighet nästan, dekorationer och annat smått och gott som tex favors (som egentligen är helt onödigt).

När man vill hålla nere kostnaderna, så är det bra att ha koll på vilken budget man har och hur många gäster man vill ha. Sedan kan man utgå från det, vad får man då för pengarna? Räcker det till en dyr ring, dyr brudklänning och ändå mat, dryck och den fotograf man vill ha. Ja, då är det bara att köra på. Annars måste man ju hitta kompromisser. Ett bra sätt brukar vara att man skriver varsin lista över "måsten" och "önskningar" och sedan jämför man och sammanställer en lista över gemensamma "måsten" och "önskningar". En solist till vigseln kanske är ett måste och en fin bil en önskning, ja se då till att pengarna i första hand räcker till en solist och får ni något över.. ja, då kan ni boka en fin bil också :)

Vårat bröllop var nog en mellanvariant. Vi hade kyrkligt, med 60 gäster och trerätters i en festvåning på ett hotell, stor vit brudklänning osv. Vårat bröllop landade på ca 45.000kr.

• Erfdgt
    Anonym (TS) skrev 2013-01-08 12:50:40 följande:
    Ni bör kunna klara den budgeten galant med dom priserna på saker och eftersom ni tänker laga maten själva osv. Jag lagade en kall buffé till vår bröllopsdag för ca 30 personer för dryga tusenlappen. Då lagade jag all maten själv dagen före.

Stapla upp era kostnader, så ser du snabbt vad ni har/ska spendera pengar på samt hur mkt ni är uppe i. Ta med allt i beräkningen, tex kaffe till fikat/tårtan, skor, hårsmycke, blommor, slips osv. Alltså även alla småsaker.
Svar på tråden Fint och billigt bröllop, ge mig alla tips, berätta om ditt billiga bröllop!