• Hibiskusen

Gråter vid varje amning

Min bebis är nu en vecka, och jag har använt amningsnapp från första början pga nästan obefintliga bröstvårtor. Grejen är att det gör så otroligt ont ändå att amma. Gråter av smärta när han tar den ena bröstet. Har dessutom mjölkstockning på det bröstet. Fast jag försöker följa olika råd, tex byta position osv så ser jag att halva bröstvårtan är toppig när jag tar av amningsnappen. Det ser nästan ut som att bröstvårtan är klyvd. Övre halvan hård och utstickande medan andra halvan är platt. Finns det någon som har råd att ge mig?

• Svar på tråden Gråter vid varje amning
  • Tristanya

tror du får stå ut, för gjorde ont för mig med med sonen, o det var nog iaf 2 veckor eller något sånt, tills mjölken runnit till ordentligt o man fått in ett sett som fungerar.
    jag fick med köra med amningsnapp o det hjälpte lite o sen blev det bättre då mjölken hade stabiliserat sig.
    men jag låg o grät med i början, o sparkade med benen i madrassen för det gjorde så j**la ont men bara kämpa på!

har du testat att PUMPA ut lite för att lätta på "trycket" i bröstet?  
    ta kontakt med en amningsmottagning eller mvc eller bvc om amningen, så får du hjälp!

kämpa på! 

• BELLAm2

Barnet har fel tag-därför ser bröstvårtan ut så och därför får du otillräcklig tömning och mjölkstockning. Barnets frustration (och därmed din) underlättas om du lär dig handmjölka. Sök på google och be någon visa så fort som möjligt. På detta sätt kan du få igång flödet innan du lägger barnet tillrätta och du slipper därmed att barnet suger under ivrigt vacuum. Att vårtan är platt på ena sidan innebär att barnet legat för långt åt det hållet. Du ska inte stå ut! Gör det ont-bryt vacuumet direkt! Det gör du genom att sätta ett finger i barnets mungipa-titta på bröstvårtans utseende-justera positionen och börja om. Det är barnet som ska justeras inte bröstet. Det kan hjälpa att ligga ner på sidan så blir det inte lika mycket att hålla reda på med armar och spända axlar osv Dessutom kan ligg-amning göra att din sömn blir betydligt bättre eftersom du på så sätt kan slumra medan du matar. Vad gäller mjölkstockning så börja alltid med det bröstet. Barnet suger mest intensivt i början och amningen är det absolut effektivaste sättet att underlätta och få bukt med en stockning. Håll bröstet varmt. Ta duschen med varmt vatten (värmen vidgar mjölkgångarna) och smek försiktigt bröstet över stockningen i riktning mot bröstvårtan. Jag upprepar! Stå inte ut! Be om hjälp, bryt och börja om direkt, och var beredd på ett par veckors inkörningsperiod, både du och bebisen är nybörjare! Varmt lycka till!

• Aaglars

Ring amningshjälpen så kan du få råd via telefon i väntan på besökstiden

• Hibiskusen

Tack för alla råd och tips! Varierar amningsställning mer nu. Känns något lite lite bättre, så skall kämpa på till torsdag. Nu har jag svårt att få ut mjölken från stockningsbröstet men gossen har verkligen tålamod och suger ändå utan att bli ledsen. Att amma var verkligen ingen lätt match!!

• Pojkemamma

Ag. mjölkstocknking. Ställ dig i duschen och spruta varmt vatten på det bröstet med mjölkstockning och massera försiktigt. Och som du redan gör, låt bebisen amma på det bröstet, så skall det nog släppa.

• frökenelisabeth

Lider med dig, jag hade också jätteont av amningen i början. Även om jag hade fått hjälp med att bebisen tog tag på rätt sätt. Men det blir bättre, efter 10-14 dagar gick det så sakta över. Ta några alvedon och bit ihop, se till att få hjälp och hoppas det går över snabbt!

• honeytrouble

Vad är det för märke och storlek på amningsnappen?

Prova om ett annat märke och en större storlek gör någon skillnad.

Jag använde medela, största storleken. Provade andra också men tyckte att denna var överlägset bäst.

• Takex

Man får vara lite "hårdhänt" vid amningen i början. Kittla bebisen på överläppen och så när den gapa stort så trycker du bebisen mot bröstvårtan snabbt så att den verkligen tar in så mycket som möjligt. När jag såg att det gick och göra så var det som att jag blev frälst :P

Sen gör det förbannat hysteriskt ont :( men det är värt att härda. Jag härdade med Alvedon och xylocain, bara att komma ihåg att torka av det först innan bebisen ska äta.

Svar på tråden Gråter vid varje amning