• nuggi

Syskonvagn / Britax B dual - erfarenheter?

Hej alla kloka därute,

jag behöver lite barnvagnshjälp. Vi väntar vårt andra barn i juli och vår dotter kommer då att vara 2 år och 2 mån. För det första är jag inte säker på att vi behöver en syskonvagn men om vi nu ska ha en så behöver den vara flexibel och inte alltför stor. Har googlat runt och hittat bl.a. Britax B-dual som jag tycker verkar rätt vettig. Är det någon som testat den, har den eller vet något om den?  

Tar tacksamt emot info om denna vagn, synpunkter på diskussionen syskonvagn eller ej samt andra tänkbara förslag på syskonvagnar.

Mvh Frida

• Svar på tråden Syskonvagn / Britax B dual - erfarenheter?
  • lulu11

Hej Frida, Jag sitter i samma tankar som du och undrar också vad de som Använt vagnen redan tycker . Jag har pratat med en kompis väninna som har den och hon kunde inte nog rekommendera den. vi bor i London med mycket människor på bussar och så så jag vill framför allt se båda barnen ordentligt. Hoppas komma iväg till en barnvagn affär i helgen så jag kan titta, känna och framför slöt sätta vår 14 mån dotter i den. Känner som du att jag vill kunna använda den som enkelvagn efter ett tag eller om jag bara ska ut med ett barn. Ett plus tycker jag att den verkar enkel att fälla ihop och man kan låta båda sittdelarna vara på vilket gör det avsevärt lättare. Och båda sitsarna går att ha i liggläge vilket är väldigt viktigt för oss. Hoppas det var lite svar. Mvh Sandra

• Opsis

hej!! Vi letar också efter syskonvagn och har också tittat på en Britax b dual.. Jag har ingen erfarenhet av vagnen men var i affären i dag och testade den med dottern 21månader. Hon satt bra där bak. Jag fick mest ett positivt intryck. Men jag har hört och läst mycket negativt om den. Det jag personligen fick för negativa intryck var att sittdelen fram är kort så dottern var redan för för lång så benen kommer hänga utanför och måste därför alltid sitta bak och där kommer hon inte se så mycket.  Hon i affären sa att det inte funkar att ha hårdlift fram och syskon bak (vilket jag vill) men efter att ha googlat så verkar det visst gå? Men att ha bebisen i en mjuk lift i sittdelen fram kanske inte är så konstigt som jag tror att det kommer vara? Jag vill helst ha en hårdlift så det känns säkert och ombonat.  Vi har också tittat på en baby jogger city select. Testade den också idag och gillade den. MEN när lillebror föds kommer dottern vara fyllda två år, hon gillar att promenera själv men sover och sitter såpass ofta att vi känner att vi behöver en dubbelvagn,  men att lägga närmare 8-9 tusen på en vagn när dottern är såpass stor och säkert inte kommer åka särskilt mycket känns då onödigt dyrt. Hade vi fått barn mycket tätare eller tex tvillingar hade jag inte tvekat utan köpt en City select. Jag ska fundera ett tag till men det lutar ändå åt att det blir en britax. Hittade den på kampanjpris också så då kommer vi undan billigt. 5000:- för en syskon vagn känns okey=) 

• nuggi

Intressant att höra hur ni andra resonerar :). Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att det nog inte blir någon syskonvagn då jag inte hittar någon som jag egentligen gillar. Det blir nog en vanlig kombivagn av stadsmodell med mjuklift och ståbräda. Sedan tänker jag att varva trikåsjal och bärsele beroende på vem som vill sitta/sova. Sen uppdaterar vi kanske vår croozer cykelvagn för ett barn till en för två att ha som cykel- och promenadvagn utanför stan.  

• lulu11

Nuggi: Låter som ett smart val då er stora kommer vara 2 år och 2 mån. Och sen om ni har en dubbel cykelvagn är det ju perfekt. Opsis: det jag hört från några som använt vagnen är att barnet som sitter i syskon sitsen nästan får hårdliften i pannan. Det är tydligen mindr e utrymme än vad som visas på bilderna :-/ Sitsen där uppe är också lite rymligare än syskon sitsen så jag vill ha den lilla i syskon sitsen och stora barnet uppe. Roligare för stora syster också att sitta lite högre och se ordentligt tänker jag. Jag håller just nu på att undersöka om hårdliften går att ha nere, skriver här när jag vet.

• Merde

Har egentligen ingen erfarenhet av den vagnen själv men en bekant till mig hade en sådan och den höll i några månader ;). Verkar lite väl bräcklig och var på tok för gnisslig för min smak.

• Mary Jo

Jag tyckte den var jättebra! (råkade dock ta sönder den men det var mitt eget fel.. ) Lite tung med 2 barn i över kanter men den funkade bra i snö
     Bra stor varukorg! 

Det som var lite dåligt var väl att stora syskonet var tvungen att sitta uppe för det blev lite trångt där nere. 
    Köpte den för drygt 3000:- från pramworld när dom reade ut fjolårets modell och med tanke på att den går att ha som singelvagn också. skulle aldrig lägga mer pengar på en syskonvagn. Dottern var ändå 2 år och hade aldrig behovet att sitta i vagn. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Merde
    Mary Jo skrev 2013-01-27 23:43:10 följande:
    Jag tyckte den var jättebra! (råkade dock ta sönder den men det var mitt eget fel.. ) Lite tung med 2 barn i över kanter men den funkade bra i snö
     Bra stor varukorg! 

Det som var lite dåligt var väl att stora syskonet var tvungen att sitta uppe för det blev lite trångt där nere. 
    Köpte den för drygt 3000:- från pramworld när dom reade ut fjolårets modell och med tanke på att den går att ha som singelvagn också. skulle aldrig lägga mer pengar på en syskonvagn. Dottern var ändå 2 år och hade aldrig behovet att sitta i vagn. 
    Hehe. Men titta! Där dök ju bekantingen upp.
Svar på tråden Syskonvagn / Britax B dual - erfarenheter?