• Hoppkärlek

Sluta amma eller inte?

Hej! Jag har en flicka på 3veckor nu. Jag ammar henne för helt och tycker de är jätte mysigt:) Men hon och jag sover inget om natten nästan. Så inatt gav jag henne ersättning och jag fick sova. Jag funderar nu över för och nackdelar med att sluta amma . Jag vill inte sluta amma pga av att man ser hur sjuka många barn blir direkt. Amningen skyddar ju ganska bra verkar de som. Hjälp mig med tips och egna erfarenheter!

• Svar på tråden Sluta amma eller inte?
  • karet

Vill du amma, amma. Stå ut med lite sömn. Det blir bättre. Hon är bara 3 veckor gammal.

• Pissenisse

Ifall du vill ge ersättning på natten så går ju det bra. Men försök vänta några veckor till innan, så mjölkproduktionen hänger med och lillan hinner komma i fas så att säga:) några veckor till utan sömn klarar du ifall du har ett slutdatum att "längta" till då du kan få sova ut.

• KLAJSHUH

Jag håller med ovanstående men vill tillägga att bara för att du börjar med ersättning betyder inte det att ditt barn kommer börja sova. Din flicka är bara tre veckor så sömnen kommer kunna ändras massor med ggr! Ger du ersättning kan pappan hjälpa till men det kan han även om du pumpar. Är ju dock lättare att värma ersättning. Men din flicka kan få perioder då det vaknar massor om nätterna. Då är bröstet guld värt! : )

• MaryCaroline

Det är inte alltid lätt i början till man kommer in i allt och skaffar rutiner och kommer på vad som är bäst för sitt barn och för en själv. Har du testat att liggamma på natten så att både du och din bebis somnar? Det kan ju ta allt från 30 minuter till 2 timmar till bebis verkligen somnar, men somnar bebisen är det värt att det tar lite tid så flyttar man bara över bebisen till sin egen sovplats sen :) Jag menar om man själv somnar och vaknar efter ett tag, annars sover man hela natten med bebis om det funkar :) Personligen tycker jag nog inte att man ska sluta amma bara för att det inte fungerar på natten, man kan ju amma övriga tider men ge annat vid läggdags. Beror ju kanske också på om bebisen vaknar vid flera tillfällen på natten. Då är det kanske lite jobbigt att gå upp och fixa en flaska varje gång. Då är det ju mer bekvämt att amma :)

• JanaLiiN

Jag ammade på dagarna och varannan natt, varannan natt tog pappan med ersättning. Så gjorde vi från vecka 2. BVC sa att så kan man inte göra, men det gick helt utmärkt till hen var 8 månader och vi slutade med nattmat.

• Sereena

Eftersom din dotter bara är tre veckor så hade jag gett det lite tid att komma igång ordentligt med bröstmjölksproduktionen. Ibland tar det lång tid innan det ställer in sig efter bebisens önskemål. (blir bättre sen.
    Om du tycker att det är jättejobbigt med sömnen så ge ersättning nån gång då och då för att få sova någon natt, det skadar ju inte. :)

Om du inte vill att ersättningen ska störa amningen alltför mycket, så kan du ju också hjälpa till att pumpa litegrann medan du ge ersättningen. 

• Höghus

Det finns faktiskt undersökningar som visar att ammande mammor sover bättre. Din bebis är bara tre veckor. Om du låter bebisen sova hos dig och liggamma på natten kommer du förmodligen rätt snart kunna amma mer eller mindre i sömnen. Att ha bröstet att lätt somna om bebisen med gör dessutom att man ofta slipper vara uppe och stöka på nätterna. Så håll ut lite till om du orkar.

Svar på tråden Sluta amma eller inte?