• Emlan3

Måste lära sig flaskan. Hur har ni gjort?

Har en dotter som är 5 månader om tio dagar. Hon har endast ammats sitt liv. Imga smakisar eller så. Amningen har hela tiden funkat bra. Nu ska jag börja plugga om ca två veckor så hon måste lära sig flaskan. Hennes pappa kommer vara hemma med henne. 

Vi har provat med eska och mam flaska men hon suger inte utan vill inte ha. ibland skriker hon för hon blir så upprörd. Har provat med både bröstmjölk och NAN1. Någon som har nått tips? Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Måste lära sig flaskan. Hur har ni gjort?
  • LovleyMamma

Det finns en flaska som liknar bröstet, men kommer inte på namnet nu bara för det. Ska kika så återkommer jag. 

• hannis

Lägg henne i amningsposition och låt henne börja amma. Ta sedan ut bröstvårtan och stick snabbt in nappen i stället. Låt henne ligga kvar på samma sätt precis som om hon ammade. 

• Fru Hussain

Tommie tippie ( osäker på stavningen) var den enda flaska sonen till slut tog. Nappen är mer som bröstet till skillnad från andra. Tar hon vanlig napp? Är två olika sugtekninher så hon kanske inte förstår vad hon ska göra..
    Häll lite i munnen så hon förstår att det ät mat.
    Och låt pappan mata medans du äri ett annat rum.

• strojes

Prova att du tar en kort promenad och pappan ger flaskan med bröstmjölk i till att börja med så kan ni fasa ut den med ersättning om det är dit ni vill komma.

Vi hade också problem med att vänja äldsta dottern vid flaskan och det funkade till slut när jag inte fanns i närheten vid tillvänjningen. Efter ett tag kunde även jag ge flaskan.

• elilin

vi kör med NUK, dem funkade jättebra när vi började med flaskan, liknar en bröstvårta, å förstörde inte amningen för våran del!

• Emlan3

Tack för alla svar. Vi har provat allt. Jag har ammat och sen bara bytt ut mot flaskan men då blir hon hysterisk direkt och bara skriker. Funderar på om vi ska hyra en amningspump för att jag ska kunna pumpa ut mjölk till henne, Hon verkar inte alls gilla ersättningen. Vi har hällt lite i munnen så hon känner att det är mat men vill inte suga. Ska också prova att köpa en av de flaskor ni rekomenderat här.

Som tur är hon ganska "gammal" så snart kan vi även börja ge smakportioner och kanske gröt. Jag kommer vilja fortsätta amma på morgon och kväll och de dagar jag är hemma från skolan.

Ni som haft barn som krånglat med flaskan, hur lång tid tog det innan det fungerade?
    Våran äldre dotter tog flaskan direkt första gången vi provade, då hade hon också helammats de första 5 månaderna. Så detta att hon inte vill ha flaskan är helt nytt för oss.

Om hon inte tar flaskan tills dessa att skolan börjar hur ska vi göra då? Tror ni det går med pipmugg? Eller sån där kopp från apoteket? Vill ju verkligen att det ska funka så hon inte ska vara hungrig min lilla tjej.          

• cosinus

När min ena son var 7.5 månader började jag jobba heltid och han helammade då och vägrade mat (och flaska).

Jag lyckades jobba halvdagar i 2 veckor så att det bara blev 4-5 timmar själv utan bröstet men ganska fort tog han sitt förnuft till fånga och gapade och började äta pureer när jag inte var hemma. När jag var hemma ammade jag dock fortsatt massor.

Så jag hade börjat med att försöka vara hemmifrån några timmar då och då så att pappan får en chans att själv hitta något som funkar. Nu är hon ju så stor att gröt kan funka och den kan ni ju basera på bröstmjölk/ersättning ist för vatten om ni vill att hon ska ha i sig det men vägrar suga.

3 av mina 4 barn har inte tagit flaskan föränn närmare året (och den fjärde satt fast som en sugfisk på första försöket) så det är jätteolika. Men ammar du innan du far och han sen får i henne några små omgångar gröt baserad på bröstmjölk/ersättning så klarar hon sig tills du kommer hem ska du se.

• Litet My

Vad händer om du lämnar piggt och glatt barn till pappan som erbjuder flaska nä hon blir hungrig utan att du är där? Ofta kan barn skilja på mammans sätt att mata och pappans och vet att pappa inte har några bröst med mjölk så att säga.

Min första tog flaska med pappan, men BARA om jag inte var hemma. 

• Tjej78
    LovleyMamma skrev 2013-01-07 12:34:50 följande:
    Det finns en flaska som liknar bröstet, men kommer inte på namnet nu bara för det. Ska kika så återkommer jag. 

Jag har köpt Medela Calma, detsamma va ta lik bröstet.
  • Tjej78

N

Tjej78 skrev 2013-01-10 20:51:13 följande:
    Jag har köpt Medela Calma, detsamma va ta lik bröstet.

Hmm, blev lite konstig det där :) Ska stå " det ska vara likt bröstet"
  • I969

Rörelse och avledning! Jag tog lillen i halvt upprätt vaggställning i sjalen, armarna lite lätt invirade. Sen gick vi skumpande på promenad i lägenheten och jag pratade om ditten och ditten och visade grejer på väggar, genom fönstren o.s.v. Det fick gärna vara någon bra musik på. Så, hepp, trattade jag in flaskan. Det var bara precis i början jag behövde göra så, sen gick det av sig själv. Utom om han blev överhungrig eller trött. Då behövde jag ta till sjalen igen. Ibland kunde jag söva honom i sjalen, bara en powernap, för att sedan mata när jag väckte honom, mer eller mindre lullig

Svar på tråden Måste lära sig flaskan. Hur har ni gjort?