• Anonym (Less)

Infertil? Fler än jag som knappt har någon mens

Tänkte kolla med er kloka tjejer på familjeliv om ni har lite erfarenheter att dela med er av=)

Jag har fick missfall (skrapades) för ett halvår sedan och har knappt haft någon mens efter det. Ägglossning har jag, det har gynekologen sett och jag har även testat med tester varje månad! Min "så kallade" mens är regelbunden men är så sparsam. Den varar i 5 dagar och jag behöver knappt trosskydd...

Finns det fler här på fl som också har sparsam mens, precis som jag? Har ni fått klartecken i vad detta beror på? Gynekologen tror att jag har för tunn slemhinna varje månad att blöda ut, men nu börjar jag bli orolig att det är något galet och att jag blivit infertil. Vet någon hur får man en tjockare slemhinna egentligen?

Jag börjar bli less på Kvinnokliniken, har varit där flera gånger men man får ju inga ordentliga svar utan man ska avvakta några månader till.... Vill därför höra med er som också haft/har lite mens varje månad vad som kan vara galet...=) Eller ni som haft problem med mens efter skrapning=)

Tacksam för svar!
    Kramar från en orolig Cissi

• Svar på tråden Infertil? Fler än jag som knappt har någon mens
  • Anonym

Jag har inte skrapats och har normal mens, men min tanke utifrån det jag har lärt mig som barnlös är att det faktiskt tar tid för kroppen att återhämta sig efter olika saker.

Tunn slemhinna stämmer säkert, detta borde gyn också kunna se genom att göra ett VUL i slutet av cykeln.

Har själv fått tunn slemhinna av Pergotime, och den återhämtade sig efter några månader när jag hade slutat med medicinen.

Leta runt här på FL och på nätet, jag tror det finns både naturläkemedel och medicin som kan hjälpa mot en tunn slemhinna! Kan tyvärr inte komma på några namn just nu bara eftersom jag inte har testat ngt själv!

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym (Less)
    Anonym skrev 2013-01-07 11:07:38 följande:
    Jag har inte skrapats och har normal mens, men min tanke utifrån det jag har lärt mig som barnlös är att det faktiskt tar tid för kroppen att återhämta sig efter olika saker.

Tunn slemhinna stämmer säkert, detta borde gyn också kunna se genom att göra ett VUL i slutet av cykeln.

Har själv fått tunn slemhinna av Pergotime, och den återhämtade sig efter några månader när jag hade slutat med medicinen.

Leta runt här på FL och på nätet, jag tror det finns både naturläkemedel och medicin som kan hjälpa mot en tunn slemhinna! Kan tyvärr inte komma på några namn just nu bara eftersom jag inte har testat ngt själv!

Hoppas det löser sig för dig!
    Åhh vad glad jag blir att någon tog sig tid och svara=)

Jo det är nog precis som du säger, att det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en skrapning! Men ibland skenar ju tankarna iväg och man befarar det värsta, sammanväxningar i livmodern. För mycket tid framför datorn så har man redan ställt en egen diagnos=)

Det är så konstigt dock, vid varje "så kallad mens" har jag fått super ont i magen. Känns som att livmodern svullnar upp och gör svin ont! Hade nästan kunnat gissa på att blodet trängs upp i äggstockarna eller nått liknande. Jag tycker att om man har så tunn slemhinna så borde mensen inte göra så ont eller? Jag bara spånar fritt=)

Ska prova något naturläkemedel och se ifall det kan hjälpa! Jag har denna månad ätit låg dos av Albyl Minor, sojmär blodförtunnande i hopp om att få ägget att fästa lättare och minska risken för missfall. Jag ska se ifall mensens konsistens ändras=) Förhoppningsvis blir den mer riklig!
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2013-01-07 11:26:39 följande:
    Åhh vad glad jag blir att någon tog sig tid och svara=)

Jo det är nog precis som du säger, att det tar tid för kroppen att återhämta sig efter en skrapning! Men ibland skenar ju tankarna iväg och man befarar det värsta, sammanväxningar i livmodern. För mycket tid framför datorn så har man redan ställt en egen diagnos=)

Det är så konstigt dock, vid varje "så kallad mens" har jag fått super ont i magen. Känns som att livmodern svullnar upp och gör svin ont! Hade nästan kunnat gissa på att blodet trängs upp i äggstockarna eller nått liknande. Jag tycker att om man har så tunn slemhinna så borde mensen inte göra så ont eller? Jag bara spånar fritt=)

Ska prova något naturläkemedel och se ifall det kan hjälpa! Jag har denna månad ätit låg dos av Albyl Minor, sojmär blodförtunnande i hopp om att få ägget att fästa lättare och minska risken för missfall. Jag ska se ifall mensens konsistens ändras=) Förhoppningsvis blir den mer riklig!
    Men har du fått göra VUL? I så fall borde de ju kunna säga hur livmodern ser ut...

Har ingen aning om vad så starka smärtor vid mens beror på men ska jag vara ärlig så tänker jag på endometrios. Men jag vill inte skrämmas, det är säkert bara så att du behöver återhämta dig!
  • Anonym (Less)
    Anonym skrev 2013-01-07 12:47:08 följande:
    Men har du fått göra VUL? I så fall borde de ju kunna säga hur livmodern ser ut...

Har ingen aning om vad så starka smärtor vid mens beror på men ska jag vara ärlig så tänker jag på endometrios. Men jag vill inte skrämmas, det är säkert bara så att du behöver återhämta dig!
    Jag fick göra VUL sist jag var där, för 3 veckor sen. Men allt såg bra ut då. Men de kan tyvärr inte se sammanväxningar via VUL men är osäker på om man kan se endometrios. Usch ja, finns många hemska åkommor man inte vill ha när man försöker bli gravid=)

Har du själv erfarenhet av endometrios?
  • Anonym

Jag har alltid haft väldigt lite mens, blöder bara två dagar och byter bara binda någon gång per dag, och då mer för att det känns fräscht än att det behövs. Jag har blivit gravid ändå så jag tror inte det har avgörande betydelse!

• Anonym (Less)
    Anonym skrev 2013-01-07 13:46:32 följande:
    Jag har alltid haft väldigt lite mens, blöder bara två dagar och byter bara binda någon gång per dag, och då mer för att det känns fräscht än att det behövs. Jag har blivit gravid ändå så jag tror inte det har avgörande betydelse!

Men det är så konstigt för jag har alltid haft "normal" mens innan skrapningen. Nu är min mens så pass lite att jag får lite rosa/bruna flytningar på pappret när jag går på toa samt världens värk i magen!

Men det låter ju bra om du haft lätt för att bli gravid=) Vet du varför du blöder så pass lite varje gång?
  • Lillafrökenfräken

Jag hade "normal" mens förut. Sen några år tillbaks så har den varit skitmuppig och väldigt lite, dock inte lika lite som dig men jag behöver binda typ en dag och resten skulle jag klara mig med trosskydd om jag ville (brukar ha binda i två dagar i alla fall). Har varit hos gyn både en och fem gånger men fått veta att jag är normal. Det jag såg som normal mens var tydligen "riklig" enligt min kropp och det som orsakade förändringen var borttagningen av det myom som upptäcktes hösten 2008 vid ett mf. Jag verkar dock ha svårt att bli gravid då jag bara fått plus 2ggr på 4 år och dessutpm verkar jag ha svårt för att få behålla grynet då även det andra plusset slutade i ma. På det positiva är min kropp väldigt duktig på att rensa själv vid mf/ma så jag har aldrig behövt skrapas. Gyns teori om min lilla mens är att jag absorberar en del av slemhinnorna själv istället för att slänga ut dem.

• Anonym (Less)
    Lillafrökenfräken skrev 2013-01-07 14:06:27 följande:
    Jag hade "normal" mens förut. Sen några år tillbaks så har den varit skitmuppig och väldigt lite, dock inte lika lite som dig men jag behöver binda typ en dag och resten skulle jag klara mig med trosskydd om jag ville (brukar ha binda i två dagar i alla fall). Har varit hos gyn både en och fem gånger men fått veta att jag är normal. Det jag såg som normal mens var tydligen "riklig" enligt min kropp och det som orsakade förändringen var borttagningen av det myom som upptäcktes hösten 2008 vid ett mf. Jag verkar dock ha svårt att bli gravid då jag bara fått plus 2ggr på 4 år och dessutpm verkar jag ha svårt för att få behålla grynet då även det andra plusset slutade i ma. På det positiva är min kropp väldigt duktig på att rensa själv vid mf/ma så jag har aldrig behövt skrapas. Gyns teori om min lilla mens är att jag absorberar en del av slemhinnorna själv istället för att slänga ut dem.
    Okej, men skönt att veta att det inte verkar vara något knas med din kropp, trots att du har svårt att bli gravid och behålla den lille. Har du fått hjälp av sjukvården för att bli gravid lättare? Har dom mätt din slemhinna någon gång kring ägglossningen?

Jag har sett andra som också fått förklaringen av sin gyn att kroppen ibland kan absorbera en del av slemhinnan, vilket ju borde betyda att man kan få lite extra ont i samband med mens? Har du ont när du har mens?

Kroppen kan verkligen vara knasig ibland... I vanliga fall hade jag tänkt, gud vad skönt att ha sparsam mens, men nu när man vill bli gravid snabbt efter 2 missfall så känns inte en sparsam mens som något positivt...
  • Lillafrökenfräken
    Anonym (Less) skrev 2013-01-07 15:28:50 följande:
    Okej, men skönt att veta att det inte verkar vara något knas med din kropp, trots att du har svårt att bli gravid och behålla den lille. Har du fått hjälp av sjukvården för att bli gravid lättare? Har dom mätt din slemhinna någon gång kring ägglossningen?

Jag har sett andra som också fått förklaringen av sin gyn att kroppen ibland kan absorbera en del av slemhinnan, vilket ju borde betyda att man kan få lite extra ont i samband med mens? Har du ont när du har mens?

Kroppen kan verkligen vara knasig ibland... I vanliga fall hade jag tänkt, gud vad skönt att ha sparsam mens, men nu när man vill bli gravid snabbt efter 2 missfall så känns inte en sparsam mens som något positivt...

Japp, de har mätt slemhinnan vid äl och då har den varit tjock och fin (och de har sett fina ägg varje gång). Nä, har inte orkat söka hjälp för utredning av diverse orsaker.

Nä, har i princip inte ont alls längre sen man tog bort myomet. Läkarna jag träffade då var jätteförvånade över att jag inte ens misstänkt nått myom då jag hade mens 5-4 dagar, inte blödde hysteriskt och inte hade förlamande smärtor. Nu har jag visserligen alltid haft en väldigt hög smärttröskel men jag "borde" ha haft ondare än jag hade. Vissa månader hugger det till lite extra men inte i närheten av samma grad som innan (och som jag inte ens tyckte gjorde extremt ont då).

Ja, kroppen är ett mysteriskt organ som kan hitta på en hel massa hyss och ändå vara "normal".
  • Anki7809

Har också gott igenom detta problem av tunslemhinna  på grund av ett missfall och skrapning .Var jäte ledsen att flera år väntade på ett  positiv gravid test men var bara besviken varje månad. 
    Nu sitter jag hemma med min lilla dotter på 10 månader efter behandling och Ivf .Fet på Uppsalla Universitet .
    Inan behandlingen på kliniken provade jag allt möjligt för att göra tjokare slemhinna Membrasin tableter men vet inte om det var dem som också stimulerade .Jag hade 3 mm tun slemhinna , läkare sagt till mig att ingen chans att få barn men jag kämpade med att komma fram till IVF Klinik för att få rätt behandling. 

Jag blev gravid i 2011 och fick min dotter i v. 30 (prematur )och då blev det också dramatisk för mig att för att kunna överleva läkarna var tvungan att ta bort min livmodern .Blev kraftiga blödningar låg på intensiv i 12 timmar och får aldrig mer skaffa barn :( Självklart jag är tacksam för min bebis men tanken att hon kommer vara ensam resten av livet gör mig veldig ledsen ....  

Önskar dig kraft och  lycka med allt behandling 

Svar på tråden Infertil? Fler än jag som knappt har någon mens