• Knasse

Gravid genom äggdonation - råd från er som vet

Hej!
    Jag har allt för sent i livet förstått att jag vill ha barn. Är 41 år och visst kan det kanske gå att få barn utan hjälp, men chanserna är små förstår jag. Jag och maken skall göra en fertilitetsutredning, men jag tror nog att jag vet hur det kommer att gå. Hoppas hans killar simmar bara...

Kollar nu på utländska kliniker som erbjuder äggdonation. Svårt att få en överblick och omdömena på nätet spretar. Spanska kliniker verkar ha gott renommé, men kostar därefter och verkar ha lite längre väntetider för matchning. Tjeckien verkar lovande och väntetiden lite kortare. Tittar just nu mest på IVI Valencia och Gennet i Tjeckien. Någon som vet något om dessa?

Ett problem verkar vara att hitta en gynekolog i Sverige som ställer upp som samarbetsgynekolog. Har någon erfarenhet av om det är lätt eller svårt att hitta? Vi bor i Stockholm.

Hoppas på svar Skrattande

• Svar på tråden Gravid genom äggdonation - råd från er som vet
  • Cecini

Hej! Kan varmt rekommendera IVI Valencia. När vi var där i våras hade de i princip ingen väntetid, och vi kunde få börja vår behandling direkt. Finns mycket mer att läsa i tråden "Äggdonation Spanien erfarenheter". Jag fyller 42 i maj och vår son kommer att födas nu på tisdag. Jag hade inga problem att hitta hjälp här i Sverige, min husläkare och min vanliga gyn (privat) har ställt upp till 100% hela tiden. Tror att man bara ska vara ärlig och bra påläst så ordnar det sig. Eftersom IVI klinikerna har den bästa statistiken i världen så tyckte vi att det var värt varenda öre, och när man kommer dit och ser hur proffsigt allt är så var det ingen tvekan för mig. Såååå... Mycket bättre än all sjukvård vi träffat på här hemma i Sverige. Lycka till!!

• Catharina 410

Jag har gjort äggdonation på AVA Clinic i Riga. Jättesmidigt att ta sig dit, de är proffsiga och duktiga. Är gravid efter första försöket (efter tre misslyckade IVF-försök).

• Knasse
    Cecini skrev 2013-01-06 20:53:58 följande:
    Hej! Kan varmt rekommendera IVI Valencia. När vi var där i våras hade de i princip ingen väntetid, och vi kunde få börja vår behandling direkt. Finns mycket mer att läsa i tråden "Äggdonation Spanien erfarenheter". Jag fyller 42 i maj och vår son kommer att födas nu på tisdag. Jag hade inga problem att hitta hjälp här i Sverige, min husläkare och min vanliga gyn (privat) har ställt upp till 100% hela tiden. Tror att man bara ska vara ärlig och bra påläst så ordnar det sig. Eftersom IVI klinikerna har den bästa statistiken i världen så tyckte vi att det var värt varenda öre, och när man kommer dit och ser hur proffsigt allt är så var det ingen tvekan för mig. Såååå... Mycket bättre än all sjukvård vi träffat på här hemma i Sverige. Lycka till!!
    Tack för båda era snabba svar.
    Jag blev uppringd av IVI ikväll. Mycket imponerad av deras snabba och proffsiga respons.

Cecini, hur mycket betalade ni totalt? Jag har försökt göra ett överslag. Ca 88 00 SEK för själva behandlingen av donatorn och mottagaren. Sedan tillkommer kostnader för resa, boende, mediciner, vård hemma i Sverige... 100 00 SEK i runda slängar. Kan det stämma?

Åkte ni dit på konsultation en gång innan, eller klarade ni av de första undersökningarna i Sverige?

Föder på tisdag förresten! Det är imorgon. Inte har du tid att svara just nu! Hoppas allt går bra!
  • Knasse
    Catharina 410 skrev 2013-01-07 22:34:21 följande:
    Då är det billigare på AVA. Ca 7000 euro med alla mediciner.
    Helt klart! Jag tittar på AVA i Riga också och har mailat dem för en första kontakt. Kostnaden är trots allt av betydelse även om man önskar det var annorlunda.
  • Veronica1

Hej!

Vet ni om de här klinikerna gör EA/ED?

LYCKA TILL! 

• Pippi70

Vad spännande Knasse!  Vi står också i startgroparna inför ÄD och har mer eller mindre bestämt oss för IVI kliniken i Valencia.Dels för deras korta väntetider och proffsighet.har  läst mycket gott om dem.

Hur gjorde du för att få kontakt? Bad dem ringa upp? Var de svåra att tala med i Telefon? Jag är så dålig på Engelska så detta skrämmer mig lite...att jag inte ska fatta vad de säger.
    Vi planerar att åka ner för ev ET april-maj nångång. Eller så fort det finns möjlighet till det .

Cecini fick en pojke i Tisdags läste jag i en annan tråd.  GRATTIS!

• Knasse
    Pippi70 skrev 2013-01-10 21:05:53 följande:
    Vad spännande Knasse!  Vi står också i startgroparna inför ÄD och har mer eller mindre bestämt oss för IVI kliniken i Valencia.Dels för deras korta väntetider och proffsighet.har  läst mycket gott om dem.

Hur gjorde du för att få kontakt? Bad dem ringa upp? Var de svåra att tala med i Telefon? Jag är så dålig på Engelska så detta skrämmer mig lite...att jag inte ska fatta vad de säger.
    Vi planerar att åka ner för ev ET april-maj nångång. Eller så fort det finns möjlighet till det .

Cecini fick en pojke i Tisdags läste jag i en annan tråd.  GRATTIS!
    Hej!
    Va kul att det har gått bra för Cecini!

Jag mailade IVI Valencia och de ringde upp bara någon dag senare. Kvinnan som ringde pratade mycket bra engelska och jag fick ett jättebra intryck av dem. De hade ringt idag igen, men jag kunde inte ta samtalet just då. De verkar väldigt serviceinriktade.

Vi har bokat möte med AVA i Riga i slutet av februari. Till slut insåg vi att Valencia blir för dyrt för oss, och många verkar ha väldigt bra resultat från Riga.
  • Pippi70

Vad skönt att ni har tagit första steget! Har hört väldigt bra om AVA i Riga med!

Vore roligt att få höra hur det går för er!  Hur lång väntetid är det i Riga? Fick du veta det?
    Eller det kanske beror på vad man väljer för donator.

Blir det öppen eller dold donator?  Jag har mycket tankar om det .

• Kvickan

Vi har gjort ÄD i Riga i våras. Ingen kö alls. Fick starta med en gång. Snyggt fräscht. Bra kontakt och proffsig läkare. Vi betalade ca 6250 euro har jag för mig.

Har nu en son efter första ÄD.

• Knasse
    Pippi70 skrev 2013-01-10 22:10:06 följande:
    Vad skönt att ni har tagit första steget! Har hört väldigt bra om AVA i Riga med!

Vore roligt att få höra hur det går för er!  Hur lång väntetid är det i Riga? Fick du veta det?
    Eller det kanske beror på vad man väljer för donator.

Blir det öppen eller dold donator?  Jag har mycket tankar om det .

De har ingen väntetid i Riga. Vi kan börja i april om vi vill.
    Vad jag förstår är det alltid dold donator i Riga. Visst finns funderingar kring det. Hade gärna haft öppen, för barnets skull, men det är så lång kötid i länder med öppen donator, och jag känner tiden rinna mellan fingrarna.

Kul att det gått så bra för er Kvickan!
  • ahm66

Priserna för AVA Riga står på hemsidan. Mellan 2011 och 2012 var det en prishöjning, så kolla för säkerhets skull.
    De har bara anonyma donationer. Du får veta ålder, hårfärg, ögonfärg och hobby/yrke. Men inte något mer.
    Jag tycker att de generellt är bra.
    På minus-sidan de är lite "löpande band principen". Fort in och fort ut. Och de blir lite väl proffesionella några gånger. Är heller inte så interesserade att prova nya saker när det inte ser ut att funka. Det går liksom på samma hela tiden.
    Jag har varit där 5 ggr. Och lyckades till slut bli gravid 5:e gången, är nu i 13:e veckan med tvillingar.
    På pluss-sidan, så är det rent, snyggt, och ser bra ut. Personalen är duktiga och svarar direkt på mail. Dr. Fodina är jättegullig, och det känns som om hon faktisk bryr seg om det funkar eller inte.
    AVA Riga har inte något EA, bara ED. 

Lycka till !!!!     

• Hoppfull02

Hej
    Tack for all information. Har precis borjat leta kliniker for agg donation da IVF inte kommer att funka pga av lag AMH och alder.
    Kanner mig lite mera positiv nar jag laser alla historier med lycklight slut.

amh66.
    Gjorde du agg donation alla 5 ganger eller vanlig IVF forst?

Hur lange maste man tillbringa i Riga eller Valencia och hur manga ganger maste man aka dit? 

Tack for all information     

• ahm66

Jag har gjort 2 IVF hemma, som inte blev något. Så alla mina 5 gånger i Riga, är ÂD. 

Jag har tagit flyg på morgonen till Riga, gjort insätt och flygit hem igen samma dag, men det är ju olika vad som passar med flygtider och var man bor. Min man har dragit dit i förväg och lämnat sperma tidigare, varje gång, och därför har vi inte övernattat. Ska du resa ihop, så måste du räkna med några dagar på hotell efter att maken varit där, innan du får insätt.

Vanligast är väl 1 församtal, och så nästa gång du kommer dit, så gör du insätt. Hur många gånger du drar sen, beror ju på om du får negativt resultat eller positivt !
    Man önskar ju att det ska gå bra med en gång, så slipper man ju att dra flera gånger Solig 

• Cecini

Hej! Nu sitter jag här med vår lilla son i famnen. Helt underbart!!! Ett tips om ni vill ha en sammanfattning av min resa och erfarenheter från Valencia är att gå in i "Spanien tråden" och tryck på visa endast under mitt "nick" så ser ni alla mina inlägg om IVI. Som sagt var så har jag enbart gott att säga om dem, otroligt proffsiga och nu när jag har resultatet här hos mig så är alla tvivel och funderingar som jag kanske hade tidigare som bortblåsta. Han är helt underbar!! Och jag trodde aldrig man kunde älska någon så mycket.

• Pippi70

Så underbart att läsa Cecini!! Ja spanientråden är bra! Jag har läst mycket i den, där finns jättemycket information att ta in. Men även mycket tankar och känslor, en fin tråd !

Kommer antagligen bli mer aktiv i ÄD trådarna när vi väl börjar. ( ser ni.. Jag har redan, innan jag ens börjat mitt IVF, dömt det att misslyckas)

Kan berätta att om man vill komma på ett första möte på IVI i Valencia kan man boka en vecka innan man vill komma... Alltså inga väntetider alls!! De tar en summa för det , tror det var ca 1500:- men det drar det av behandlingen sen när man väl bestämt sig för att göra det där.

Kan också berätta att de ringde upp oss en timme efter vi hade skickat vårt första mail!! Fick ett jättebra intryck!

Kan jämföras med vår klinik hemma i Sverige som inte svarar alls på mail och ringer inte upp när de ska...:(

• Hoppfull02

Hej
    Hur hittar man Spanien traden? Sokte under inlagg men jag ar i USA och har ej svensk tangentbord sa jag saknar prickaran over "a".

Tack  

Svar på tråden Gravid genom äggdonation - råd från er som vet