Någon som har erfarenhet av medling?
Har varit i tingsrätten då jag vill bli boendeförälder för mina barn, maken vill ha växelvis boende. Domaren gjorde klart för mig att jag behövde en fällande dom (minst!) för mina påstående om makens våld mot mig och barnen, för att bli trodd. Domaren gav mig 2 alternativ, antingen skulle hon interimistiskt döma till växelvis boende och huvudförhandling utsättas. Eller så skulle jag gå med på växelvis boende och vi skulle få en medlare inkopplad.
Mitt ombud rådde mig att ta domarens "erbjudande". Barnen vittnar nu om pappans våld och han fortsätter att hota mig och motarbeta mig. Jag ser ett växelvis boende uteslutet, för barnens bästa. Däremot anser jag att barnen ska träffa sin pappa, men inte bo där eftersom hans impulskontroll alltför ofta brister och går ut över barnen i form av kränkningar och våld (något han inte själv inser), speciellt i vardagssituationer såsom vid läggdags och vid frukostbordet.
Medlaren har fått info om bakgrunden, men föreslog senast att vi skulle ha ett möte hemma hos mig alla tre, vid köksbordet. Jag trodde hon skojade, jag kommer aldrig någonsin våga släppa in honom i mitt nya hem, det ska ju vara min frizon. Jag förstår inte hur hon tänkte, eller var det en kugg-fråga??
Jag talade om för henne att jag inte vad säker på om jag skulle orka fler möten, det var otroligt ångestframkallande att sitta i samma rum som honom där han anklagade mig för alla problem mm. Det var med nöd och näppe jag inte sprang ut för att kräkas under mötet.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av medlare och vad deras egentliga roll är? Jag vet att han och jag aldrig någonsin kommer att komma överens, herregud människan har nästan dödat mig vid mer än ett tillfälle om man säger så...hans önskan om att han barnen handlar uteslutande om att skada mig och hans egna behov av att ha någon att plåga, ingenting annat.
Har du haft erfarenhet av medlare utsedd av tingsrätten? Hur gick det för dig/er?