• jozelyn

Vad gör en skolsköterska?

Har inte riktigt fått nån kläm på vad skolsköterskan har för funktion....
    Är hon mest där för dom situationer som kan uppstå i en skola om dagarna, samt för klassvis genomföring av stelkrampssprutor etc?
    Eller är hon en person jag ska kontakta om mitt barn behöver undersökas för vadsomhelst?

• Svar på tråden Vad gör en skolsköterska?
  • Grandmother

Som skolsköterska arbetar jag med:
    Mottagning Elever kan på eget initiativ söka skolhälsovården, förälder kan också ta kontakt. Kontakt med skolläkaren sker genom skolsköterskan. Skolläkaren kommer 1-2 gånger per termin
    Hälsokontroller Alla elever erbjuds under sin skoltid återkommande hälsokontroller i skolår 1 ( barn födda -02) , skolår 2 samt skolår 4. Det är frivilligt att delta. Vi vill att eleven skall lära sig förstå enkla samband mellan hur man lever och hur man mår och även själv kunna klara upp enkla sjukdomsproblem. Detta sker genom samtal, enskilt och i grupp.
    Läs mer här http://broangen.se/tullingebergsskolan/elevhalsa/40342.html

• Punkster

På skolan där jag jobbar sitter skolsköterskan även med i krisgruppen och trygghetsteamet, dvs. jobbar aktivt med antimobbing och dito förebyggande arbete.

• Lilia

Där jag jobbade så kom även skolsköterskan till 5: orna och 6: orna och pratade med dem om mens och andra pubertala frågor under en timme. Hon informerade och eleverna fick ställa frågor.

Svar på tråden Vad gör en skolsköterska?