• Muppen0226

När redo för potträning?

Hur vet jag när min dotter är redo för att börja pottränas sedan? Hon är bara 1,5 ännu så än är det nog inte dags men hur vet jag när det faktiskt är dags?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-06 07:57
    Tack så jättemycket för bra tips och svar!!!

• Svar på tråden När redo för potträning?
  • Paisley

Tja, man brukar säga att barnet går långa perioder utan att väta blöjan, kan kommunicera sina behov, kan dra upp och ner byxorna, har fyllt 18 månader. Det kan vara dags, det beror på barnets mognad och hur långa perioder det kan hålla sig.

Detaljerna är helheten
  • Flickan och kråkan

Jag tror inte att det går att svara på den frågan om jag ska vara ärlig. Många EC:ar och i många av världens länder så väntar man inte ut på det sättet. Man får väl känna vad man själv känner och hur ens barn är.

Min äldsta gick aldrig att potträna....alls. Han vrålade bokstavligen som en stucken gris om potta eller toalett kom på tal. Han lekte gärna med pottan, som vi hade haft från 1 års ålder cirka, men aldrig i livet att han skulle sitta på den med rumpan bar. Han var också oerhört besvärad om det hände olyckor och höll sig (bajs) om han hade kalsonger så det var inte heller någon framkomlig väg. En dag när han var 2 år + 9 månader så sa han själv att han ville kissa på pottan och sedan dess har det inte varit någon blöja dagtid.

Yngsta har en annan personlighet. Inga som helst problem med olyckor. För honom plockade vi bara blöjan rakt av när han var 2. Först var det mycket olyckor under 2-3 dagar. Efter det fattade han hur han skulle "släppa på" så från och med det så kissade han på potta, toalett eller ute när vi gick med honom (gjorde det regelbundet varje timma cirka). Efter cirka 1-2 veckor började han att själv säga till. Men självklart fick vi hjälpa att påminna ett bra tag till. 

• PerG

Det går att göra ganska tidigt! Ju tidigare ni börjar introducera den är nog bättre (i början behöver ni ju inte ta det så seriöst). Om man väntar länge så är nig risken större att den egna viljan ("trots") kan ställa till det med låsningar (det råkade vi ut gör med äldste sonen).. Sen behöver ni ju inte ta bort blöjan och "hårdträna" direkt om ni inte vill, men att introducera potta behöver ni nog inte vänta med!

Läste en artikel om barn i vietnam där alla barn var blöjfria redan vid ett års ålder, men då hade de börjat direkt från start.

www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/visselteknik-gor-spadbarn-blojfria

• PerG

Men, som flickan och kråkan skriver så är det ju också olika personligheter his barnen som kan påverka..

• Inorr02

min dotter börja gå på pottan vid 8 månader vi har inte haft nån bajs blöja sen hon var 10 månader nu inan ju bestämde hon själv att hon ville inte ha blöja nå mer hon är lite över 2 år 

• Nicki2011

Vi har en tjej på 16 månader! Vi börjdae ganska tidigt! Hon var nog 9-10 månader! Solig
    Inget som egenntligen var min ide, utan svärmors! Haha! Skrattande
    Hon var helt förvånad att vi inte börjat vid 6 mån
    Jag kan verkligen rekommendera vid 9-10 mån! Då är barnet nyfiken och kan även då resa sig upp själv från pottan! Hon har redan sen början både kissat och bajsat på pottan!Glad 
    Tips är att ha böcker framme åt barnet! Det har vi!

Nu vid 16 månader, går hon själv och hämtar sin potta för att hon vill sitta med en bok! Ibland kommer det, ibland inte...
    Vad som är viktigt att tänka på vid potträning, är att inte lägga så mycket fokus på "resultat" i pottan!
    Det viktiga är att skapa rutin kring det! T.e.x efter måltid osv...

Jag jobbar i förskola! Många barn som är kring 2 1/2-3 år VÄGRAR sitta på toalett eller potta! Detta för att de inte blivit introducerad pottan under den tid barnet är i sin Nyfikenhetsfas!

Lycka Till!Solig

• En blå giraff

Äldsta pojken började vi träna med sommaren då han var 2,5 år. Ärligt talat gick det väldigt knackigt och han började inte kissa regelbundet på toa förrän han var 3 år 2 mån. Han blev inte helt blöjfri dagtid förrän han var 3,5 år eftersom vi väntade till våren med att sluta ha blöja utomhus. Torr på natten är han inte än, han är 5 år 3 mån nu. Vi började nog träna för vi tyckte det var dags när han var 2,5 men han visade inte så mycket intresse då och sa aldrig till själv. Han var nog inte mogen egentligen. 

Lillebror är 18 mån och han visar redan intresse. Har han kissat eller bajsat i blöjan så talar han om det. Han vill också gärna kissa på pottan och han går dit och kissar om vi säger till honom. Vi har dock inte på allvar börjat potträna. Tänkte kanske göra det till sommaren och se hur det går. Barn kan vara väldigt olika.

• Paisley

Med våra 3 äldsta så har vi börjat vid 22-24 månader gamla och de har tränat sig själva med "tredagarsutmaningen". Alltså de var helt tränade efter 3 dagar med en "challenge".

Vi har väntat tills de verkligen uppfyllde alla tecken på att vara redo. Deras kompisar tex började vid 10 månader och var färdiga samtidigt som dem. Är det lönt då? Det tycker inte jag. På nattorrheten gick det däremot väldigt fort för våra, 2 månader efter att de var dagtorra var de helt nattorra. Olyckor nattetid och utomhus har hänt max 2 gånger med varje barn.

Detaljerna är helheten
  • Inorr02
    Paisley skrev 2013-01-06 00:01:37 följande:
    Med våra 3 äldsta så har vi börjat vid 22-24 månader gamla och de har tränat sig själva med "tredagarsutmaningen". Alltså de var helt tränade efter 3 dagar med en "challenge".

Vi har väntat tills de verkligen uppfyllde alla tecken på att vara redo. Deras kompisar tex började vid 10 månader och var färdiga samtidigt som dem. Är det lönt då? Det tycker inte jag. På nattorrheten gick det däremot väldigt fort för våra, 2 månader efter att de var dagtorra var de helt nattorra. Olyckor nattetid och utomhus har hänt max 2 gånger med varje barn.

Vi börja tidig vid 8 månader och målet var inte att hon skulle bli blöjfri tidagre än andra barn.
    Vi börja tidig för jag ser det som ett naturligt sätt att visa barnet att men kan göra sin behov på pottan toan ett altenativ från blöjan. De ska ju ändå på pottan toan för eller senare tror bara att över gågen blir lättare om de är vana från tidig ålder.  Min dotter blev natt torr före dag torr men hon som sagt inte bajsa i blöjan sen hon var 10 månader och kissat på pottan hon också gjort sen hon börja gå på pottan men hellt torr på dan blev förre jul då själv bestämde att hon inte ville ha blöja. Då var hon 2 och 2 månader
  • Mellanmjölkens land

Vår dotter var mogen att sluta med blöja dagtid (hemma) vid ca 18 mån. Då valde hon trosor istället för blöja och på den vägen är det. Nu är hon nästan 21 mån och imorgon ska vi testa blöjfritt på dagis.

Vi började sätta henne på toan när hon började krypa in på toan när hon ville ha ny blöja vid ca 8 mån. Vid 13 mån hade hon förmågan men det dröjde några mån till innan hon kunde säga till ordentligt.

• zissly

Vår son är 6 månader och 3 veckor och vi började med potta för 3 veckor sedan. Sen dag 1 som vi började med pottan har han fattat grejen, det verkar komma som en naturlig reflex att han ska klämma. Så inte en enda bajsblöja har vi bytt sen starten - pjuh!

Vi sätter honom på pottan (vi behöver hålla i honom då han inte kan sitta själv riktigt än) när han vaknar och det är den gången på dygnet som han basjar. Resten av dagen sätter vi honom på pottan varje gång vi byter blöja och oftast så kommer det alltid nått.

Bra för hans tarmar och blåsa, pottan blir en naturlig, avdramatiserad grej och han är helnöjd och vi slipper krångla med bajsblöjor. Win-win och jag kan varmt rekommendera att börja så tidigt som möjligt :)

• Snällspiken

Jag tror allvarligt talat inte att så små barn som typ 1-2-åringar generellt har koll på huruvida man bör eller inte bör kissa och bajsa i blöja respektive potta eller toalett, utan det är föräldern som ska guida genom detta utvecklingssteg. Alternativt riskerar man att få ett jättestort barn som på eget initiativ tar bort blöjan så småningom och det är ju väldigt trist – inte minst för dem själva. 

Vår dotter blev blöjfri när hon var 19 månader. Hon hade visat noll intresse för pottan men när personalen på dagis tog av henne blöjan, höll hon sig i fem timmar. De menade att hon var redo och sedan gick det enkelt, på några dagar. 

Pojken visade inte heller något som helst intresse för pottan men blev ändå torr natt och dag samtidigt, vid dryga två års ålder. 

Så... jag tycker att man ska testa. Köra hårt i några dagar utan blöja men med trosor / kalsonger. I början blir det vått men om man dag 2-3 märker en väsentlig förbättring är de nog "redo", eller hur man ska uttrycka det. 

Som sagt, ingen av våra små hade kissat en enda gång på pottan men de blev ändå torra på ett par dagar. Superskönt, inte minst för dem själva. 

• Snällspiken

...och när man bestämmer sig för att potträna, då tycker jag att man ska köra 100 %. Inget hattande av och på med blöjan i tid och otid, barnen blir bara förvirrade. Plastad frotté i bilbarnstolen och barnvagnen hjälper när man går ut, och pottan får man vackert släpa med sig i början (om de inte föredrar toalett, som vår pojke gjorde). Resorna blir inte lika avslappnade som vanligt man har igen det sen.
    Nattorrheten kom direkt eller i alla fall väldigt snabbt för båda barnen också, säkert delvis på grund av att vi var så konsekventa. 

Lycka till! 

Svar på tråden När redo för potträning?