• Fine ass mommy to be

Toalett- och pottvägrare.

Jag vill börja med att säga att jag sett att det finns sjukligt många trådar som ställer samma fråga, men för att få bättre svar vill jag berätta om vad som provats och så för att få svar från personer som kanske gjort samma saker.

Jag har en 2,5-åring och tycker det börjar bli dags att potträna, det är ingen panik och jag kommer ta det sakta, men vill börja öva lite. Pottan totalvägras men toaletten går an ibland. Brukar fråga om han vill sitta på toaletten men det är klart det är enklare med blöja när man är van, det kan jag ju faktiskt förstå, så det är 99% av gångerna ett nej och jag vill ju inte tvinga honom så han får en dålig upplevelse av toaletten redan från början.

Jag försöker få honom att sitta en stund så det ska komma lite kiss eller bajs, men han vill gärna resa sig direkt. Försöker sjunga sånger, klappa rasmor med våra händer, osv.

Ja, jag vet inte. Känner mig mest uppgiven för att han själv är så anti :( Har man inte blöja så kommer det alltid i byxorna.

Har någon tips? Hur har ni gjort som haft vägrande barn? Är det bäst att vänta eller? :( 

• Svar på tråden Toalett- och pottvägrare.
  • Frozen

Förlåt att jag svarar utan direkta tips, men är ganska mycket i samma sits. 

Dottern vill ibland sitta på toa men det kommer sällan något.

Det enda tips jag kan komma med är att muta för att få honom till att sitta på toaletten, min dotter gillar att ha trosor på sig utan blöja tex, men då säger jag att hon måste gå på toaletten först och det går hon oftast med på, och då får hon ha trosor en stund även om det inte kommer något. Idag skulle hon få glass, men då föreslog jag att vi skulle gå på toaletten först, sen skulle hon få glassen och det gick hon med på  

Så vårt problem är ju att det sällan kommer något när hon väl sitter där, så i morgon ska vi testa ett tips jag precis fått, att hälla varmt vatten på fötterna för att få igång "kiss-reflexen" Hon är ändå stolt när det väl kommer kiss eller bajs. 

Fast jag undrar ju samma sak som du, om det är läge att starta potträning på riktigt nu eller är det ett tecken på att hon inte är redo då hon ändå inte vill säga till innan hon ska bajsa tex? Hon är 2 år och 2 månader. 

• Mabaja

Vi ställde fram pottan vid 1,5 och där satt hon ibland korta stunder! Sen var den mest en leksak... (Från början var hon rädd för att sitta på pottan) toaletten gick inte!

En månad efter hennes 2-årsdag var det nåt som hände. Hon och hennes syster var inne på toaletten och de lekte och sen blev det tyst! Min man gick och kollade och hon hade kissat i pottan för första gången!

Fyra dagar senare bajsade hon på pottan. Sen efter det har hon varit blöjfri dagtid. Fem dagar efter detta var hon rasande på kvällen och vi visste inte vad felet var. Efter en timme ca springer hon iväg och blir tyst och snart kom en glad tjej tillbaka, hon hade slängt nattblöjan i hallen. Och sen dess har hon varit blöjfri på natten!

Det jag menar är att ta med pottan i leken och tvinga inte fram att barnet måste kissa/bajsa när det sitter där. När spärren sen släpper släpper det ordentligt. (Det är vad jag tror iaf).

• mammalovis

Min tjej är 2 år och pottan används sporadiskt. En period försökte vi lite, men sedan har vi låtit det vara. Däremot har hon spontant velat gå på pottan och tagit av sig blöjan och det har kommit kiss, men hon är snabb med att resa sig så det kommer på golvet eller om hon hinner bära iväg pottan ... Det har räckt med att vända ryggen till. Senast blev jag väl inte så glad, då jag hade bråttom och sedan dess har hon/vi inte försökt.

Jag tror mycket på att det kommer spontant när de är mogna/medvetna om hur det funkar. Ett tips är att läsa pottböcker utan krav på prestation. Dessutom att låta barnen vara med när vi själva går på toaletten, så barnet förstår att det är något man gör. Dottern är ofta med och vi gör kiss-ljud, vilket hon tycker är kul. Sedan tror jag sommaren är enklare då de kan springa nakna/med underkläder och känna att det blir blött. Viktigast är nog att inte få barnet att känna press.

Har de tid på förskolan kan det ju vara bra att öva där när andra går på toa, så gör vi på vår 1-5 årsavdelning när barnet vill i möjligaste mån. Kanske kan han bläddra i en bok under tiden.

• Trötter

Min sin är dryga tre år, han hatar att vara utan blöja. Han var road av pottan när han var 2, men det gick över :(
    Fick rådet att inte tjata, låta honom ta sin tid, leka fram det mm. Nu börjar jag bli stressad. Jag frågar honom dagligen om han vill prova att gå på toaletten, men nej blir svaret. Jag har köpt kalsonger med bilar på (vilket borde vara lockande) och sagt att sånna har stora killar istället för blöja. Han skrattar och säger att han vill ha blöja, inte kalsong.
    Jag ser på honom när det är dags att bajsa, jag frågar om vi ska prova pottan eller toaletten, men då blir han arg och gömmer sig bakom min rygg eller under bordet o klämmer.
    Jag tänkte att det går väl över, en dag tycker han att han vill vara som de stora barnen (han är yngst i sin barngrupp och den ende som har blöja)

Jag är verkligen intresserad av bra tips på hur man går vidare...

• Mabaja

Trötter: för oss släppte det bara! Från att ha pottan som leksak till vad den är till för. Vi använde trosor men var inget kul att kissa igenom! Och när hon fick pippitrosor, då var det de enda som gällde! Hoppas att det släpper för din son snart!

• Brumma

Hej
    Håller på med samma.. Sonen på 2,5 vill inte sitta på vare sig potta eller toalett.
    Jag tycker det börjar bli dags men vill inte tvinga för då tror jag det låser sig fullständigt.
    Så när vi skall byta blöja så brunstigt testa om han går med på att sitta en stund.
    Vi har en bok som vi bara läser om han sitter på pottan tex, då sitter jag bredvid o läser o han sitter på pottan.
    Vi har oxå köpt klistermärken som han själv fått vara med och välja. Om det kommer så mycket som en droppe i pottan så skall han få ett klistermärke som han sedan får sätta på pottan. Han sitter o håller i dom men vet att han inte får ngt förrän det kommer ngt.
    Vi är oxå mkt noga med att säga att det inte måste komma ngt, så han inte skall känna sig pressad.
    Än så länge har det inte kommit något alls, men han sitter där iallafall :)
    Min tanke är att om han bara vänjer sig vid att sitta så måste det ju kännas ok att kissa där förr eller senare :)

• mammalovis

Som 3-åring är ju barnen oftast talföra. Om du kan gå med på hans villkor, så går det ju fråga honom när han vill/tänker sluta med blöja.

Hur resonerar de på förskolan? 

Tycker han själva toalettgåendet är läskigt? En del barn gillar ju inte plumset eller själva förlusten för det är äckligt. Elaka sättet är väl att säga att blöjorna är slut och att du inte hunnit handla ... om han nu har gått på pottan och lyckats tidigare vill säga.

• Frozen

Trötter, jag har har också hittills trott att det bästa är att vänta ut barnet tills det är redo själv, men nu på sistone har jag hört från många håll att det ska vara lättare att träna en tvååring än en envis, åsiktsfull , treåring. Så nu känner jag mig splittrad. Ska jag trycka på lite till nu när det finns lite intresse eller låta det vara och vänta på "tydligare" tecken)?!?

Det finns ju tydligen två läger, de som anser att man ska vänta ut barnet och de som anser att det bara är att plocka bort blöjan och låta olyckorna komma tills barnet lär sig.

Ledsen att jag inte har något tips till dig dock :(  

• arkeologitjejen

Mina barn är båda torra. Den äldsta från 1,5 och den yngsta sedan snart en månad tillbaka. Vi har lekt fram det, sjungit sånger och liknande, men faktiskt även mutat enligt tips från bvc. Båda mina barn har haft en del medicinska problem som gjort att de varit underviktiga varvid läkare sagt att de gärna ser att vi petar i dem vad helst de vill äta. Vi har mutat med klistermärken, sagor, men även ätbara saker och sedan trappat ner det. Potträningen har med båda tjejerna tagit ca 2 veckor på det här viset. Tror inte det handlar enbart om att vänta ut det, utan att göra pottan rolig, oavsett på vilket sätt man väljer att göra det. Vet att det är kontroversiellt att muta barnen, speciellt med godis etc, men vi har som sagt haft en lite speciell sits också, men mitt tips är att ge barnet något roligt oavsett om det är ätbart eller annat och håll dig till det. Ge det inte sedan vid andra tillfällen utan just när framsteg gjorts i det ni övar på. Då blir det roligt och inte en kamp.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Trötter
    mammalovis skrev 2013-01-05 22:26:17 följande:
    Som 3-åring är ju barnen oftast talföra. Om du kan gå med på hans villkor, så går det ju fråga honom när han vill/tänker sluta med blöja.

Hur resonerar de på förskolan? 

Tycker han själva toalettgåendet är läskigt? En del barn gillar ju inte plumset eller själva förlusten för det är äckligt. Elaka sättet är väl att säga att blöjorna är slut och att du inte hunnit handla ... om han nu har gått på pottan och lyckats tidigare vill säga.
    Han påstår att han alltid vill ha blöja:)  Han har även sagt att "när du blir gammal mamma, då ska jag byta blöja på dig" :D ha ha, han anar inte hur troligt det är.

På dagis sitter han på potta när det är pott-stund, hemma har han på senare tid börjat vilja sitta en liten kortis på toaletten innan han skall ta på pyamas, och oftast så kissar han då. Han säger själv att han är kissnödig och vill då sitta på toaletten. Men om jag föreslår något dyligt en morgon eller under dagen, så är det tvärstopp. Han blir arg och stampar in i badrummet och hämtar en ny blöja själv. När jag häromdagen sa att han kunde prova att springa naken en stund, försökte han sonika att sätta på sig blöja själv.

Jag kan förstå trygghetsgrejjen med blöja, men att han envisas med att bajsa i den, under matbordet, fast jag vet att han känner när han är nödig, och inte är rädd för toaletten. Det är så knepigt att förstå sig på... Ofta vill han sedan heller inte byta på direkten, han blir arg och springer och gömmer sig. Så bajsblöjor måste bytas med tvång eller först efter att det gått en halvtimme-timme och det riktigt gottat till sig. Blä.
Svar på tråden Toalett- och pottvägrare.