Det har varit olika.
Med första så var jag heeeeeelt slut av att ha varit vaken 50 timmar så när dottern kom ut ville jag bara sova. Lät henne snutta lite tills hon somnade men sen fick sambon ta henne och jag sov som en gris, på förlossningssängen i 2 timmar. När jag sen vaknade så hade hon börjat andas konstigt och blev inlagd på neo för lunginflammation och så blev det som halvkonstigt allthop och jag hade inte riktigt tid att känna efter. Men nä, jag kände inte att jag älskade henne direkt det gjorde jag nog inte.
Med andra barnet hade jag fått för mig att jag ville ha en till likadan som den äldsta eftersom hon var så perfekt. Ut kom en totalt avmagrad liten kille som hade gigantiska storkbett i pannan, inte kunde hålla blodsockret och var så mager att man såg alla muskler i kroppen. Han blev genast insydd på neo med sockerdropp första dygnet och sen konstant tilläggsmatning och blodsockerprover i en vecka. Allt kändes bara fel i början och jag ville mest hem till storasyster.
Med nummer 3 så kände jag den där omedelbara kärleken till barnet. Då hade graviditeten haft en masa komplikationer med 20-25 tillväxtUL för att han var liten och jag visste eg inte från v 28-30 hur långt jag skulle få gå. Fick gå tiden ut och som grädde på moset låg han i säte så jag fick en extra spännande och uppassad förlossning med en hel hög med folk på mitt förlossningsrum. Men han kom ut, utan komplikationer, bajsade ner barnmorskan totalt på sin väg ut (det blir så när barnet kläms ihop av värkarna och det lilla rumphålet är neråt ). Men när han väl var ute, mådde bra om än pytteliten och vi sen slapp neo som med syskonen så var verkligen allt perfekt. Lycka!
Med fjärde så var jag helt slut av graviditeten, gick 8 dagar över tiden och det var mitt i sommaren så alla syskon hemma från dagis. Var så slutkörd att jag mest låg på BB och undrade varför i hela fridens namn jag gjort det här, igen. Men det vände men inte lika snabbt som med trean utan tog några dagar.
Gemensamt för alla syskon är att jag tycker det tagit några månader innan jag upplevt samma kärlek för dem som för syskonen som redan är några år. Inte så att jag inte älskat bebisen men de har nog varit 3-4 månader innan jag helt säkert kunnat säga att jag älskar dem precis lika mycket som syskonen.