• RubyRed

Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar. Som jag längtar. Jag planerar för fullt just i detta nu!

Men så snubblar jag över ett gigantiskt problem: gästerna!
    Vi har inte världens bästa ekonomi.. Vi har så vi klarar oss, men inte många kronor mer och vi har båda väldigt stora familjer och många vänner som står oss väldigt nära. 

När jag räknar på det får jag det till 71 personer som garanterat kommer när det är dags, med oss och barnen 75!!
    Hur ska man få detta att gå ihop? Hur ska vi ha råd? Några tips?? 

Vi ska köpa billigare kläder. Ringarna har vi redan. Sen då?

• Svar på tråden Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.
  • lindaothomas

Vi hade 77 vuxna personer med oss. (inga barn med)

vi/familjen (föräldrar o syskon)
    -Laga maten själva...
    -Ha egen serveringspersonal...
    -Ha billig festlokal...
    -Bjud inte på mer än ett glas alkohol..
    Om man nu vill bjuda på det. Vi valde bort alkohol för att de kostar så mycket och ville inte ha fylla på våran stora dag.

Våran fest gick på med allt 24000:-
    Hyran av lokal, mat, personal, blommor
    Allt som hörde till festlokalen.
    De tyckte vi blev väldigt billigt. Skulle vi haft catering hade vi fått offert på minst eller den billigaste 50.000:- å då är de bara maten
    Och personal,,, :/
    Så mer än halva priset sparade vi ;)
    Super fin/lyxig 3 rätters mat ;)

Hur lyxigt vill ni ha det?

• lindaothomas

Va e mycket pengar för er?
    En del tycker ett bröllop under 100.000 är sjukt billigt,.
    En del tycker 50.000 e mycket pengar så svårt va som är mycket för er.. ;)

• Lillibet

Tips laga maten själva och eller ta hjälp av släkt vänner.
    Be gästerna betala sina kuvertavgifter för maten om ni går på catering /resturang ect. Istället för bröllopspresenter. Har ni catering ha självservering serveringpersonal kan bli dyrt.
    Baka tårta själva eller om ni känner nån som kan.

Bind bukett själva eller nån ni känner. Beställer man en stor blombukett(blomarrangamang)  på blomsterhandeln är det billigare än om man säger att det ska vara brudbucket vilket ordet bara gör det genast dyrare.

Se om ni kan hyra kokal billigt nånstans eller partytält i trädgården.

Kolla brudklänningar på blocket / annons. begagnat blir billigare allternativt hyr eller har ni nån sykunning bland vännerna som kan sy.

Likadant frisör sminkning gör själva eller om ni har nån vän. som kan.  

Vänner brukar tycka det är kul kunna hjälpa till.   

LYCKA TILL !  

• La Lola

Avstå från alla presenter och uppmana gästerna att istället sätta in en valfri summa på ett bröllopskonto som går till mat och fest.
    Laga all mat själv och ha buffé.
    Köp billig alkohol i Tyskland.
    Dra ner på dekorationerna.
    Leta en billig lokal där allt i porslinsväg finns.
    Spela CDskivor under dansen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • RubyRed
    lindaothomas skrev 2013-01-04 08:05:57 följande:
    Vi hade 77 vuxna personer med oss. (inga barn med)

vi/familjen (föräldrar o syskon)
    -Laga maten själva...
    -Ha egen serveringspersonal...
    -Ha billig festlokal...
    -Bjud inte på mer än ett glas alkohol..
    Om man nu vill bjuda på det. Vi valde bort alkohol för att de kostar så mycket och ville inte ha fylla på våran stora dag.

Våran fest gick på med allt 24000:-
    Hyran av lokal, mat, personal, blommor
    Allt som hörde till festlokalen.
    De tyckte vi blev väldigt billigt. Skulle vi haft catering hade vi fått offert på minst eller den billigaste 50.000:- å då är de bara maten
    Och personal,,, :/
    Så mer än halva priset sparade vi ;)
    Super fin/lyxig 3 rätters mat ;)

Hur lyxigt vill ni ha det?
    Jag har funderat lite på buffé - kanske inte optimalt eller "drömmen", men det borde bli ganska billigt..
    Tar gärna förslag på vad man kan servera så det blir lite lyxigare även om man har buffé.

Vi inser ju att vi inte kan ha det riktigt lyxigt. Vad jag räknat ut är att, fram till juli-augusti kan vi spara iallafall 20 000 utan att det påverkar allt för mycket.
  • lindaothomas

Men om ni fixar "kall" buffé krävs ju inte mycket personal heller.

Som de sa innan hår med spela egen musiken från cd spelare.
    Skippa alkohol (alternativt bjud på 1 glas vin sen citronvatten eller liknande. Säljaren i "baren" för en slant)

• lindaothomas

Buffé är ju himla smidigt iaf ;)
    Vi hade ju tre rätters då svårt med att ge förslag men typ kall skuret e ju himla smidigt.. ;)

• RubyRed

Jag försöker hitta billiga lokaler, men jag hittar absolut inga prisexempel för lokaler i Ystad!

Frisyren  jag ska ha är väldigt enkel, så den borde gå att fixa. Tycker dock inte jag är så pass duktig på att sminka mig att jag törs göra det själv på mitt bröllop! Haha..

Att avstå presenter och istället uppmana folk att sätta in pengar på ett bröllopskonto tycker jag nästan är att tigga pengar. Det känns inte helt rätt, faktiskt. 

• FlitigaLis

När min pappa gifte sig gjorde de hemma på tomten. 90 gäster va det.

Maten hade vi förberett tillsammans det var två sorters potatissallad, kallskuret och några pajer. Sen tårtan gjorde jag.

Kycklingklubbor är tex billigt och kan ätas ljumna. .

• Minimis

Vi hyrde bygdegården i närheten, maten caterade vi (exotisk planka) på Ica, kände att runt 130 kr per gäst var ok, så kändes knappt lönt att börja göra maten själv. Bröllopstårtan köpte vi på city gross. Klänningen beställde jag från Kina för 1400 kr.

Svar på tråden Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.