• Nicka08

Utomkvedshavandeskap!

Rädd och ledsen att inte kunna bli gravid igen! Blev gravid för sju år sen då jag fick utomkvedshavaeskap. Finns det något hopp för mig att bli gravid igen!???

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap!
  • Neko

Klart att du kan bli gravid igen! Vad hände under ditt utomkvedes, fick du någonting bortopererat?

• Nicka08

Dem tog bort min vänstra äggledare och sa åt mig att min andra äggledare var lite skadad. Dem sa att jag hade 40% chans att bli gravid igen. Jag har aldrig ätit p piller och har aldrig blivit gravid igen. 
    I många år har min mens varit konstig och strulat med mig. Den kan vara upp till 3 veckor lång med bara någon dags mellanrum, sen kommer den tillbaka. Vet inte hur jag ska göra för att gå vidare och är livrädd att aldrig mer kunna få barn.  

• Neko

Förstår att du är orolig och tycker att du ska kolla upp blödningsrubbningarna, kan vara ngn hormonell obalans eller ngt, men det borde inte ha ngt samband med utonkvedes. Jag har också fått ett sånt och tagit bort en äggledare och fick höra att jag var lika fertil som tidigare eftersom den som är kvar kan plocka upp ägg från båda äggstockarna, men det ser ju sämre ut om din kvarvarande var skadad. Vet du på vilket sätt eller hur den blev det? Kom ihåg att oavsett hur mycket äggledarna strular så påverkar de inte chansen att bli gravid med IVF.

• Neko

Jag blev förresten gravid igen efter utomkvedeset, av misstag.

• Nicka08

Ja jag ska iväg och kolla upp allt snart. Så här kan man inte gå runt. Ne det har nog inget med utomkveds att göra nu men man blir så orolig att det kan vara nått som hör ihop. Jag vet inte varför den andra är skadad och har inte kollat upp det heller. Hade klamydia i samma veva som utomkveds så det kan nog vara av de. Jag har börjar överväga IVF men vet inte riktigt ännu hur jag ska göra. Vill så gärna bli gravid men känns så hopplöst!

• Neko

Hur länge har du försökt aktivt bli gravid? Jag har också skumma blödningar men verkar kunna bli gravid ändå. Känner med dig, måste vara jättejobbigt! Jag har en syster i samma sits som väldigt gärna vill bli gravid med inte lyckas och de hittar inget fel :-/

• Pemberly

Har du varit utan preventivmedel så länge utan att bli gravid så behövers nog någon form av medicinsk hjälp. Vi sökte hjälp ett år efter operationen för utomkvedshavandeskap och fick en son på tredje ivf-försöket. 

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap!