• Emeli b

Varning för giftig sittsäck!

Jag blev just uppmanad av en vän som är kemist att kasta ut barnens Fatboy. Till alla er föräldrar som äger en sittsäck av märket Fatboy kan jag upplysa om att den innehåller TVÅ av Eu:s värstinglistade kemikalier. En av de värsta ftalaterna och ett brommerat flamskyddsmedel! Ftalaten är totalförbuden i alla produkter för barn eftersom den bevisligen är hormonstörande, kan orsaka fosterskador och reproduktionsförmågan hos pojkar! Det brommerade flamskyddsmedlet är persistent, toxiskt och mycket farligt för miljö och människa. Om du mailar Fatboy info@lobdesign.se och ber att få fakta om kemikalierna i en Fatboy är de skyldiga att redovisa vilka kemikalier som finns med från EU:s lista. Så släng den på återvinningen där man tar hand om miljöfarligt avfall eller sälj den till nån som varken har barn eller planerar att bli gravid! Med vänlig hälsning, Emeli

• Svar på tråden Varning för giftig sittsäck!
  • Psykbryt

Tack för upplysningen. Hade planerat att köpa en till min dotter, men det kommer jag definitivt inte att göra nu!

• Emeli b

Bra! Då är jag glad att jag besparat din familj detta gift! Jag har lagat eko-käk, tvättat gosedjur, köpt ekomadrasser och rensat ut bland plastsaker medan barnen rullat runt i en cancerspridare i tre år. Och flamskyddsmedlet lagras i kroppen för evigt. Hemskt. Ta hand om er!

• Pim

Tack för infon! Jag ville också köpa en sån, men nu tänker jag att jag nog ska sy en liknande grej själv, så slipper jag gifterna :/

• Emeli b

Rättelse: Ftalaten, DEHP, är inte förbjuden i ALLA produkter för barn utan i leksaker samt barnvårdsprodukter.

Ja, Pim, bra idé att sy en utan frigolit eller PVC.

lycka till!    

• Svinto

Usch!
    Undrar om det är alla sittsäckar.. 

Funderar på att köpa en BOXXX säck i veckan... 

• TROD

Hej, 

Jag arbetar på tradgardodesign.se (www.trod.se) och kan meddela att våra sittsäckar inte innehåller något giftigt material. Tillverkaren (Smoothy) använder inte kemikalier som flamskyddsmedel. De använder ej heller kemikalier för lukten, därför så luftar de sina fyllningar innan de skeppar iväg säckarna till oss. De använder "EPS-Virgin" som flammskyddsmedel som inte är kemiskt behandlat.

Hoppas att ni vågar handla er sittsäck hos oss.  
    Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar
    Stina
    TROD.se 

• TROD
    TROD skrev 2013-10-18 15:40:57 följande:
    Hej, 

Jag arbetar på tradgardodesign.se (www.trod.se) och kan meddela att våra sittsäckar inte innehåller något giftigt material. Tillverkaren (Smoothy) använder inte kemikalier som flamskyddsmedel. De använder ej heller kemikalier för lukten, därför så luftar de sina fyllningar innan de skeppar iväg säckarna till oss. De använder "EPS-Virgin" som flammskyddsmedel som inte är kemiskt behandlat.

Hoppas att ni vågar handla er sittsäck hos oss.  
    Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar
    Stina
    TROD.se 
    Rättelse! 
    De fyller säckarna med EPS-Virgin som inte är kemiskt behandlat!
  • TROD

Det går inte att hitta någon information om Big Boy på nätet, förutom en hel del kunder som blivit lurade på erbjudande gällande den. 

• LOBGROUP

På grund av felaktiga rykten kring framförallt högt innehåll av ämnet DEHP i FATBOY sittsäckar kommer här kort info;

FATBOY säljer idag produkter över stora delar av världen och följer naturligtvis de lagar och restriktioner som finns. Alla FATBOY ägare kan känna sig trygga med sina produkter och det finns inget som kan påvisa att det finns en fara för människors hälsa genom användandet av FATBOY produkter.

Kemikalieinspektionen har under 2013 låtit testa överdraget på FATBOY sittsäckar. Man testade produkterna FATBOY the Original samt FATBOY Buggle-Up och fyllningen EPS.

Testresultat;

I överdraget på Original fann man inget av de eftersökta ämnena.
    I överdraget på Buggle-Up fann man endast 0,01 % DEHP.
    I EPS-fyllningen fann man 0,37 % av flamskyddsmedlet HBCDD. Ämnet är tillåtet men yrkesmässiga mottagare skall informeras automatiskt om halten överstiger 0.1%. Konsumenter ska få informationen på begäran inom 45 dagar.
    INTERTEK gjorde i December 2013 test på halten av HBCDD räknat på hela produkten på både Buggle Up och Original och fann endast 0.05%.  Alltså en bra bit under nivån för informationsplikt.
    Här har dock några EU länder, exempelvis Sverige, valt en egen lagstiftning.

Trots de låga nivåerna så arbetar vi i Sverige nu aktivt med att försöka påverka leverantören i Holland för att uppnå 0 % av dessa ämnen i alla produkter inom kort. Vi anser i egenskap av importör av FATBOY:s produkter att trots att ovanstående halter bevisligen är ofarliga, att det i produkterna bör finnas ersättning till aktuella flamskyddsmedel inom snar framtid.

Vi frågor kontakta info@lobgroup.se

• emsis36

Alltså vad jag vet är det inte mängden som kritiseras utan att ni har det i era produkter, som ju är rätt stora...

Enligt kemikalieinspektionen är DEHP inte alls bra, särskilt inte för barn.

Dessutom har ni ju även ett flamskyddsmedel som är med på EU.s svarta lista över farliga kemikalier.

Det är tillräckligt för att avstå...

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Ftalater/
    http://konsument.kemi.se/mer-att-lasa/fordjupningartiklar/flamskyddsmedel

• emsis36

och förresten, vad får ni "bevisligen ofarliga" ifrån?

Det är inte alls bevisat. Det är snarare med på UE.s utfasningslista för att det är bevisat olämpligt!

Och varför fasar ni ut detta om ni tycker att det är så bra!?

Ni säljer dom enda sittsäckarna på den svenska marknaden med just detta innehåll och uppenbarligen klarar sig dom andra utan just dessa två värstingar.

Återkom när ni helt fasat ur detta ämne.

Tack.

• Bean Bag

Självklart kommer det aldrig gå att "bevisa" att något är ofarligt men ibland måste man nog nöja sig med besked om att risken är väldigt liten.

Det som är sorgligt är att det finns företag som överhuvudtaget importerar expanderad cellplast till Sverige och är den dessutom behandlad med flamskyddsmedel så är det ÄNNU värre eftersom varenda fisk i våra sjöar till slut kommer att bli steril.

Rent ekonomiskt är det vansinne att frakta luft (som 95% av cellplasten består av) längre än nödvändigt.
    Nyttan med flamskyddsmedel kan ni läsa mer om HÄR!

Som kund bör man fråga varje försäljare var fyllningen är producerad. Är det i Sverige bör man kunna känna sig trygg då branschen mig veterligen kommit överens om att ingen av dem skall köpa in brommerade produkter.

Räkna inte med att det kommer komma något alternativ till de giftiga ämnena men som framgår av min länk är det trams att köpa flamsäker fyllning.

Kom ihåg, detta problem har inget med Fatboy som produkt att göra. Många konkurrenter importerar säkert fyllningen de också och vissa (som t.ex Infurn,Designfurn,BigBoy) använder inte ens cellplastkulor utan levererar säckar fylld med riven cellplast (gamla fisklådor och annat emballage) som de får gratis pga att det anses vara SKRÄP och definitivt inte hör hemma i en sittsäck.  Detta under förutsättning att man får nån leverans överhuvudtaget.  Läser man om dessa företag på www.trustpilot.com så börjar man undra.

Det är väldigt många som köpt en säck från Infurn som sen vänder sig till mig för att köpa RIKTIG fyllning så jag kanske skall vara tacksam?  Skrattande

Svar på tråden Varning för giftig sittsäck!