Intyg mot att rökningen skadar vårat barn?
Hej!
Vet inte alls om jag har valt rätt forum för detta problem. Försökte ringa BVC idag, men kön var full så försöker imorgon igen, men tänkte höra ifall någon vet om det finns någon möjöighet för mig att få någon lösning på mitt problem.
Jag har en son på 7 år. Jag och sonens far har sedan flera år separerat och vi bråkar tyvärr hej vilt fortfarande. Ett stort problem är, att våran son lider av problem med sina luftrör, dom är trånga och han har ofta krupp liknande problem, där han får svårt att andas och så fort han får minsta lilla hosta så börjar han spy. (Hans pappa har även astma) Dessa problem eskalerar givetvis betydligt när han kommer i dåliga miljöer, så som hos människor som röker inomhus.
Därav besöker jag aldrig vänner el bekanta som röker inomhus och har gjort mycket klart för honom att han inte heller bör göra detta för våran sons bästa. Budskapet går dock inte fram. Så nästan varannan helg när jag får hem våran son, så har han återigen problem med sina luftrör och uteblir ofta hemma från dagis dagen efter. Bör tillägga att dom från och till även röker inne i deras hem också.
Nu till saken. Jag har ensam vårdnad. Min tanke är, ifall man kan kontakta BVC och på något sätt få något läkarintyg där dom intygar att det inte är hälsosamt för våran son att inte vistas i sådanna miljöer. Vår son har konstaterat trånga luftrör och får redan utskrivet Bricanyl. På sådant sätt borde detta väga tyngre och kanske bita mer att ta med till vårat möte hos advokaten och på så sätt kanske få honom att sluta utsätta våran son för det.. vad tror ni? Någon som har erfarenhet?
Mvh Hannah