• Anonym (Orolig mamma)

Intyg mot att rökningen skadar vårat barn?

Hej!

Vet inte alls om jag har valt rätt forum för detta problem. Försökte ringa BVC idag, men kön var full så försöker imorgon igen, men tänkte höra ifall någon vet om det finns någon möjöighet för mig att få någon lösning på mitt problem.

Jag har en son på 7 år. Jag och sonens far har sedan flera år separerat och vi bråkar tyvärr hej vilt fortfarande. Ett stort problem är, att våran son lider av problem med sina luftrör, dom är trånga och han har ofta krupp liknande problem, där han får svårt att andas och så fort han får minsta lilla hosta så börjar han spy. (Hans pappa har även astma)  Dessa problem eskalerar givetvis betydligt när han kommer i dåliga miljöer, så som hos människor som röker inomhus.

Därav besöker jag aldrig vänner el bekanta som röker inomhus och har gjort mycket klart för honom att han inte heller bör göra detta för våran sons bästa. Budskapet går dock inte fram. Så nästan varannan helg när jag får hem våran son, så har han återigen problem med sina luftrör och uteblir ofta hemma från dagis dagen efter. Bör tillägga att dom från och till även röker inne i deras hem också.

Nu till saken. Jag har ensam vårdnad. Min tanke är, ifall man kan kontakta BVC och på något sätt få något läkarintyg där dom intygar att det inte är hälsosamt för våran son att inte vistas i sådanna miljöer. Vår son har konstaterat trånga luftrör och får redan utskrivet Bricanyl. På sådant sätt borde detta väga tyngre och kanske bita mer att ta med till vårat möte hos advokaten och på så sätt kanske få honom att sluta utsätta våran son för det.. vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

Mvh Hannah

• Svar på tråden Intyg mot att rökningen skadar vårat barn?
  • Anonym

Hur tänker du att advokaten ska kunna hindra pappan från att utsätta barnet för tobaksrök? Ska pappan vägras umgänge eller vad?

• Elin 885

bricanyl är en korttidsverkande luftrörsvidgare, den tas av astmatiker (som jag själv är) när man håller på att få ett astmaanfall.
    i din sons fall verkar t ex medicen oxis bättre, det är en långtidsverkande luftrörsvidgande.

• paret

Alltså få bvc skriva ett intyg är en sak.
    Men har du ensam vårdnad är det din plikt att skydda dit barn mot ohälsa, annars är du en dålig förälder och kan förlora vårdnaden.
    Om du däremot hindrar din son att träffa din sin pappa så är du en dålig förälder och kan också förlora vårdnaden.
    Så kvittar hur du gör så kan det gå och helsicke.
    Tror mera på att du ordnar ett möte med en läkare och ditt ex och att ni tre verkligen diskuterar hur sonen mår, verkar som ditt ex inte fattar hur din son mår.
    Tror inte den lagliga vägen är framkomlig utan mera upplysning till pappan

• Anonym (Orolig mamma)

Vi går redan hos advokat pga flera andra bristande anledningar i hans föräldrarskap. Tänker väl mer att det kan vara lite mer en bidragande del för honom att se det på ett papper att det faktiskt är skadligt för hans barn att vistas i  en sådan miljö. Hade väl mest hoppats på att det kanske fick honom att vakna upp och inse vad han utsätter honom för..

• Anonym (Orolig mamma)

Elin 885 - Jasså okej, tack! Det ska jag fråga läkaren om istället..

Paret - Nej, det gör han verkligen inte. Spelar ingen roll vad jag säger så handlar allt om oss och inte om våran son. Skall imorgon ringa en BVC psykolog och en läkare och hoppas på att få igång lite grejer tänkte jag. Umgänge får fram tills dess ske hemma hos mig. Rättsystemet är verkligen helt galet..

• Elin 885
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 17:01:36 följande:

Paret - Nej, det gör han verkligen inte. Spelar ingen roll vad jag säger så handlar allt om oss och inte om våran son. Skall imorgon ringa en BVC psykolog och en läkare och hoppas på att få igång lite grejer tänkte jag. Umgänge får fram tills dess ske hemma hos mig. Rättsystemet är verkligen helt galet..
    ingen orsak, jag har själv en inhalator (är ju som sagt astmatiker) med oxis (luftrörsvidgande) och pulmicort (läkande) i samma.
    symbicort heter den.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 17:01:36 följande:

Att enbart erbjuda umgänge hemma hos dig kan anses som att du försöker minimera umgänge.
  • YummyMami
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 16:57:34 följande:
    Vi går redan hos advokat pga flera andra bristande anledningar i hans föräldrarskap. Tänker väl mer att det kan vara lite mer en bidragande del för honom att se det på ett papper att det faktiskt är skadligt för hans barn att vistas i  en sådan miljö. Hade väl mest hoppats på att det kanske fick honom att vakna upp och inse vad han utsätter honom för..

Ett sådant papper lär inte hjälpa. ALLA vet idag att cigarettrök är inte bra, ja det är rentav farligt att vara passivrökare och att det finns fler kolpatienter av passiv rökning (eller fanns i alla fall från restaurangtiden när det var legalt att röka inne, och personalen drabbes av kol Tillslut) än rökare. Så nej, ett papper lär knappast göra skillnad. Han vet men skiter i det.
  • Anonym (Orolig mamma)

Ein885 - Okej, kan va bra och veta för Bricanyl blir han ju väldigt pigg av också så är ju inte altid så kul och ta på natten när man ska sova :)

Anonym - Jo det är sant, men under vissa omständigheter som hänt under senaste umgängestillfället så känns det ganska befogat, i alla fall fram tills kontakten med bvc psykologen kommit igång och jag fått kontakt med min advokat. Känns inte okej att lämna iväg honom ytligare en helg när jag känner mig orolig över honom eller hans hälsa.

Yummiemami - Nej det är sant. Ingenting verkar få honom att förstå. Jag har galet många vård av barn dagar 2012. Efter varje helg jag fått tillbaka honom från "pappahelgen" så har hans luftrör varit helt förstörda i några dagar och sedan blir dom bättre igen, för att samma visa ska upprepa sig igen två veckor senare. Man börjar skämmas över att skicka in papprena till försäkringskassan. Men främst tycker jag synd om vår son som utvecklat en kräkreflex, så att så fort han får minsta hosta så börjar han kräkas..

Känns som ett hopplöst fall det här =(

• YummyMami
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 17:16:47 följande:
    Ein885 - Okej, kan va bra och veta för Bricanyl blir han ju väldigt pigg av också så är ju inte altid så kul och ta på natten när man ska sova :)

Anonym - Jo det är sant, men under vissa omständigheter som hänt under senaste umgängestillfället så känns det ganska befogat, i alla fall fram tills kontakten med bvc psykologen kommit igång och jag fått kontakt med min advokat. Känns inte okej att lämna iväg honom ytligare en helg när jag känner mig orolig över honom eller hans hälsa.

Yummiemami - Nej det är sant. Ingenting verkar få honom att förstå. Jag har galet många vård av barn dagar 2012. Efter varje helg jag fått tillbaka honom från "pappahelgen" så har hans luftrör varit helt förstörda i några dagar och sedan blir dom bättre igen, för att samma visa ska upprepa sig igen två veckor senare. Man börjar skämmas över att skicka in papprena till försäkringskassan. Men främst tycker jag synd om vår son som utvecklat en kräkreflex, så att så fort han får minsta hosta så börjar han kräkas..

Du kanske ska be om att få ut listan med sjukdagarna för 2012 och ta den med dig till familjerätten och fråga vad du kan göra?
  • Anonym (Orolig mamma)

Yummymami - Det var en bra ide. Kanske det ihop med ett intyg på sonens trånga luftrör vore någonting!

• Elin 885
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 17:16:47 följande:

det är ju det som är meningen med bricanyl, man kan även få hjärtklappning av den och bli lite yr.
  • YummyMami
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-01-03 17:22:12 följande:
    Yummymami - Det var en bra ide. Kanske det ihop med ett intyg på sonens trånga luftrör vore någonting!

Absolut, och om han har någon medicin så ska det med. Och att läkaren skriver vad han anser om att sonen vistas i inomhusrökning?

Ställ det som fråga, hur kan jag påverka pappan att förstå. Hittills har han struntat i problematiken oavsett hur du försöker förklara att de borde röka ute för sonens skull.
  • paret

Finns inget lagligt du kan göra, din ex advokat kan vända det emot dig hur du än gör.

Familjerätt kan bara stödja dig och berätta att exet gör fel, men de kan inget göra, det är bara du som är vårdnadshavare som kan göra nåt..

För några år sedan var där ett uppmärksammat fall i medierna

En mamma skickade dottern på knappt ett år till pappan.
    När flickan kom hem så såg mamman att flickan var skinnflådd nertill och blöjan full av sperma.
    Hon gick omedelbart till läkare och polis.
    Sen fick inte pappan träffa flickan mera, och då gick han till tingsrätten som sa att eftersom mamman inte lät flickan träffa sin pappa var mamman en sämre förälder och pappan dömdes då att få ensam vårdnad.
    Mamman gick då under jord och gömde sig och flickan.
    Som tur var så i högsta domstolen så gavs hon ensam vårdnad om flickan.

Tolkningen av lagen har ändrats, men inte så mycket.

• Anonym (Orolig mamma)

Yummimami - Det ska jag göra =)

Paret - Hände detta i Sverige? Det låter mkt underligt?

Har läst en hel del vad som gäller och inte, men just detta fallet har jag inte hört talas om.
    Så jag vet allt vad jag har rätt att göra och inte. Samråder givetvis även också med min
    advokat och följer även hans råd då det är han som företräder mig vid ev rättegång.

Chanserna att han skall få delad vårdnad vid en rättegång är enligt min advokat inte
    så jätte stora pga att han har för mycket saker i "bagaget",
    det är förmodligen därför de aldrig valt att dra det vidare till en rättegång också.

• Anonym (7åring på dagis)
    Tow2Mater skrev 2013-01-03 21:18:04 följande:
    7 åring på dagis? eller menar du skola?

• Anonym (2013)

Fast det borde vara mer aktuellt vad han hade för sjukstatestik för 2013. Mycket kan ha hänt från 2012, så det känns inte så relevant för hur det är idag.

Svar på tråden Intyg mot att rökningen skadar vårat barn?