• lillhamster

slåss

Mina två han dvärghamstrar (Robrovski) dom har alltid sovit tillsammans när det finns massa sov ställen
    dom har alltid ätit ur samma skål. Dom delar vatten flaska jag har en stor bur dom delar hjul ochså jag köpte dom slutet på sommaren dom var mellan 1-3 månader jag köpte dom på blocket av en uppfödare han sa att dom var alltid snälla mot varan men nu börjar dom bråka jag har delat på dom var sin bur jag gjorde det idag
    vågar jag sätta ihop dom igen  några TIPS??? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 15:07
    Okej tack för tipset

• Svar på tråden slåss
  • KLAJSHUH

Hamstrar är inte flockdjur.. När de är små eller om de är syskon kan de gå ihop men det låter som dina två blivit "vuxna". Ha dem i varsin bur som nu.

• Dr Mupp

Roborovskihamstrar är de hamstrar som mest måste ha kompisar av alla dvärghamstrar. Ja enligt lag ska dvärghamstrar bo ihop. Det är bara guldhamstern som är solitärlevande och ska bo ensam. 

Hur stor bur har du? Tänk på att de burar som säljs i djuraffärer nästan alltid är för små även om de är lagliga.

Oftast så går det lättare att ha 3-4 robbar tillsammans istället för bara två. Är de fler gör de upp en rangordning och är nöjda sen.  

SÅ mitt tips är att du köper en större bur och sen sätter ihop fler robbar än två. Alla robbar ska ha egen vattenflaska, eget hus och egen matskål. Hjul bör du ej ha alls (och absolut inte till hamstrar under 4 månaders ålder) och om du nu ändå vill ha det så ska de ha varsitt.  Går det trots det inte att ha ihop dem så ställ burarna brevid varandra så de kan hälsa och umgås utan att komma åt och bita varandra. 

Sen får man räkna med lite tjafs i buren, men så länge de inte skadar varandra så är det ok.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pluvdo

Åh jag hade inte vågat. Jag hade fyra bröder i en och samma (stora) bur en gång och så plötsligt en dag upptäckte jag att två var döda och en var näst intill död. Särade på de två kvarvarande efter det och sedan fick mina hamstrar alltid bo en och en utom när två skulle para sig.

• Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-01-05 16:08:27 följande:
    Åh jag hade inte vågat. Jag hade fyra bröder i en och samma (stora) bur en gång och så plötsligt en dag upptäckte jag att två var döda och en var näst intill död. Särade på de två kvarvarande efter det och sedan fick mina hamstrar alltid bo en och en utom när två skulle para sig.
    Det beror ju som sagt på vad det är för hamstrar. Guldhamstrar ska aldrig gå med andra hamstrar. Dvärgar gör det oftast utmärkt (och ska göra det enligt lag) bara man har en tillräckligt stor bur och ser till att alla har hus, vattenflaska, matskål mm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pluvdo
    Dr Mupp skrev 2013-01-05 16:27:41 följande:
    Det beror ju som sagt på vad det är för hamstrar. Guldhamstrar ska aldrig gå med andra hamstrar. Dvärgar gör det oftast utmärkt (och ska göra det enligt lag) bara man har en tillräckligt stor bur och ser till att alla har hus, vattenflaska, matskål mm. 

Det var dvärghamstrar jag hade. Hade dock inte separata matskålar och vattenflaskor åt dem (fanns bara ett hål i burplasten med plats för vattenflaska) så det kanske var därför det blev som det blev.
  • lillhamster
    Dr Mupp skrev 2013-01-05 16:03:05 följande:
    Roborovskihamstrar är de hamstrar som mest måste ha kompisar av alla dvärghamstrar. Ja enligt lag ska dvärghamstrar bo ihop. Det är bara guldhamstern som är solitärlevande och ska bo ensam.  Hur stor bur har du? Tänk på att de burar som säljs i djuraffärer nästan alltid är för små även om de är lagliga. Oftast så går det lättare att ha 3-4 robbar tillsammans istället för bara två. Är de fler gör de upp en rangordning och är nöjda sen.   SÅ mitt tips är att du köper en större bur och sen sätter ihop fler robbar än två. Alla robbar ska ha egen vattenflaska, eget hus och egen matskål. Hjul bör du ej ha alls (och absolut inte till hamstrar under 4 månaders ålder) och om du nu ändå vill ha det så ska de ha varsitt.  Går det trots det inte att ha ihop dem så ställ burarna brevid varandra så de kan hälsa och umgås utan att komma åt och bita varandra.  Sen får man räkna med lite tjafs i buren, men så länge de inte skadar varandra så är det ok.  

Dr Mupp skrev 2013-01-05 16:03:05 följande:
    Roborovskihamstrar är de hamstrar som mest måste ha kompisar av alla dvärghamstrar. Ja enligt lag ska dvärghamstrar bo ihop. Det är bara guldhamstern som är solitärlevande och ska bo ensam.  Hur stor bur har du? Tänk på att de burar som säljs i djuraffärer nästan alltid är för små även om de är lagliga. Oftast så går det lättare att ha 3-4 robbar tillsammans istället för bara två. Är de fler gör de upp en rangordning och är nöjda sen.   SÅ mitt tips är att du köper en större bur och sen sätter ihop fler robbar än två. Alla robbar ska ha egen vattenflaska, eget hus och egen matskål. Hjul bör du ej ha alls (och absolut inte till hamstrar under 4 månaders ålder) och om du nu ändå vill ha det så ska de ha varsitt.  Går det trots det inte att ha ihop dem så ställ burarna brevid varandra så de kan hälsa och umgås utan att komma åt och bita varandra.  Sen får man räkna med lite tjafs i buren, men så länge de inte skadar varandra så är det ok.  

men det är inte lite tjafs dom försöker döda varan jag hörde hur dom pep och jag satte ihop don en sista gång men direkt nästan
Svar på tråden slåss