• NinjaM

Nattamning

När ni ligger i sängen och nattammar med bebis liggandes på sidan intill er.

Lägger ni då upp bebisen på rygg efter denne somnat eller somnar ni som ni ligger brevid varandra?

Eller lägger du dig lite vid sidan av bebisen och låter denne ligga kvar som vid amningen? 

Jag blir lite nojjig efter som rek är att bebisen "ALLTID" ska sova på rygg.

Ibland slumrar jag till när bebis ammar för att sedan vakna och kolla att han fortfarande andas när han ligger där på sidan! :/ Men jag tänker ju oxå att han kanske vaknar om jag bökar runt på honom.

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Nattamning
  • Natulcien

Jag lät sonen ligga kvar på sidan och sova och så "knödde" jag in en ihoprullad filt mot hans mage så att han inte skulle kunna välta över på mage.
    Själv låg jag antingen kvar på sidan mot honom, eller la mig på rygg med ena armen runt honom.
    Jag somnade också ibland när han ammades, men han hamnade aldrig på mage ändå, förrän runt 3 månader då han själv kunde vända sig till mage.

• NinjaM

Jag har oxå lagt en rullad filt mot magen fast han inte kan vända sig själv ännu (- 5v gammal). Ibland har jag rullat över honom på rygg och ibland låter jag honom sova på sidan. Själv sover jag på rygg då jag har lite problem med höften, känner av det om jag ligger för länge på sidan.

• Apopan

Min son (som nu är 13månader) som nog nästan alltid sov på sidan pga att han sov i sängen med oss och ammades/använde mig som snutte hela natten (vilket han gör än idag väldigt ofta). Han har aldrig hamnat på mage när han var mindre, utan låg mest med ansiktet mot mig på sidan med huvudet på min ena arm. Tyckte det kändes tryggt, förutom att det kunde bli lite för varmt. Men då fick en sova utan täcke.

• LitenIsa

Han ligger kvar på sidan. Vill ju ligga och snosa på mina bröst hela tiden för att fortsätta sova. Flyttar jag på honom så vaknar han.  Själv ligger jag oftast kvar på sidan jag med (somnar mitt i amningen många gånger). Isak är snart 8 veckor och vi har sovit så här sen han var nyfödd.

• MaryCaroline

Jag ammar min dotter på natten till hon somnar. Hon ligger på rygg och jag ligger bredvid, lite upphöjd på en kudde, så nära henne som möjligt. Hon får ligga kvar till hon sover djupt, sedan flyttar jag henne till hennes sovplats. Men oftast somnar även jag och då kan hon ligga kvar några timmar till jag vaknar och flyttar henne då istället. Det har aldrig varit några problem :) 

• NenneLo

Min son har sovit på sidan tills han kunde rulla runt till mage eller rygg som han ville

2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden Nattamning