Ensampappan skrev 2013-01-02 20:07:45 följande:
Barnet: Jag vill ha mer mjölk.
Pappa (som står vid kylen): Ja, här ska du få.
Barnet: NÄÄE, MAMMA ska ge!
Mamman (som sitter vid bordet) gör som barnet säger!
Pappan tycker att Mamma ska säga: "Antingen ger pappa dig mjölk eller så får du vara utan".
Är det för mycket för mycket begärt?
Ja, det är "för mycket" begärt. Jag hotar inte mina barn med att "Antingen får pappa ge eller så får du inget". Jag stöttar däremot pappan i den självklara situationen genom att säga att jag sitter vid bordet och att pappa är den som tar fram mjölken eftersom han redan är vid kylskåpet. Huruvida mina barn sedan vill dricka den eller inte är upp till dem.
Flickvännen låter barnen gå och ta glass, kakor och vad som i köket utan en tanke på fasta mattider, bra mat, att barnen inte blir hungriga vid lunch, middag etc. För mig är det hyfsat fasta måltider med frukost, lunch och middag som gäller. Frukt / smörgås och mjölk el dyl till mellanmål. Godis på lördagar, kalas, jul och likanande högtider.
Håller helt och hållet med dig, även om det kan bli fika eller något annat gott mitt i vardagen någon gång bara för att vi alla känner för det

. I sommartider blir det en hel del glass, men aldrig fri tillgång utan för att det är varmt och glass är gott då

. Det är inte "syndigt" i mina ögon.
X och flickvän har inte ordning på läggningstider. Alldeles för sena tider så att barnen blir trötta med allt vad det för med sig.
Inga sena läggtider för våra barn.
Flickvän har alltför länge tolererat dåligt språk vid och utanför matbordet. Svärord, bajsprat etc.
Jag är svensklärare med allt det bagage det innebär. Jag svär mer eller mindre aldrig och reagerar på såväl vuxna som barn som använder ett ovårdat språk. Sambon har mer eller mindre slutat eftersom han vet vad jag tycker om det. Problemet är huvudsakligen vuxenvärlden skulle jag säga. Barnens språk faller ju inte över barnen som en gudomlig ingivelse från ovan. Det använder det språk de har runt omkring sig.
Flickvän låter barnen springa runt inne och leva rövare i stället för att låta dem göra det utomhus.
Det springs en hel del inomhus hemma hos oss.....och utomhus. För mig är det inte en viktig fråga om jag ska vara ärlig, så länge de inte är våldsamma så att de gör illa varandra eller förstör inredning eller liknande....men det gäller ju ute också. Rörlig lek behöver inte vara ociviliserad eller våldsam. Barn har mycket spring i benen.
X och flickvän låter barnen tjata sig till sina krav.
Jag håller benhårt på gränser som är viktiga för mig och då finns det inget tjat i världen som kan rubba mig. Har jag däremot svarat lite slentrianmässigt kring något som kanske egentligen inte har minst betydelse för mig (lätt att göra det när man är trött, stressad eller bara svarar på fråga nummer sjuttioniotusentvå den förmiddagen) så har jag inget problem att ändra mig. Jag säger inte nej av principsak för att så att säga markera makt.
Flickvän låter barnen få i stort sett allt de pekar på i form av leksaker och rent skräp.
Mina barn sparar själva pengar och går stolt med sin portmonnä till leksaksaffären och väljer ut tio kulor eller en lite legobil eller liknande som de lyckats spara ihop till.
Överhuvudtaget har "mina kvinnor" inte haft några bra rutiner, ramar och regler kring barnen.
Kanske är det du som behöver fundera över ditt val av kvinnor

.
-----------
Sedan kan man ju vara en auktoritet på olika sätt. Hemma hos oss är det uppenbarligen så att tydliga gränssättning utan att för den skull vara auktoritär är det mest framgångsrika. Så fort vi som föräldrar börjar använda auktoritärt maktspråk så får det ofta motsatt effekt. Barnen är ju så oerhört väl medvetna om att vi som föräldrar bestämmer i slutändan. Vi behöver inte trampa på deras integritet bara för att skriva detta på deras näsor.