• Törnrosa

Hur ta sig till Legoland och var bo?

Hur tar man sig billigast och smidigast till Legoland från mittsverige? Det tar ju ganska lång tid att åka bil ner med fyra barn i bilen, båten och flyget är väl ganska dyrt va? Vill hålla kostnaderna nere så mycket det går, men det ska ändå vara genomförbart med fyra barn (två större och två små). Är det Legoland village som är billigast men ändå nära och barnvänligt boende?

• Svar på tråden Hur ta sig till Legoland och var bo?
  • MissSandra

Oh vi funderar också på Legoland! Men det är dyrt! Har inga bra tips men tåg kan bli dyrt om ni är många så tror bilen blir billigare. Följer gärna här och får öite tips jag
    Med!

• eliten

Kolla på Stena Lines hemsida, finns många billigare boenden i närheten. Skiljermånga tusen på att bo på Legolands boenden och andra i närheten

• luloli

Vi körde från Småland, på vägen dit åkte vi via Öresundsbron (inte närmaste vägen men vi ville uppleva bron) och på vägen hem åkte vi via Helsingör/Helsingborg. Jag kommer inte ihåg vad det kostade (2,5 år sen) men det var betydligt billigare än att åka med färja via Göteborg.

Vi bodde på ett toppenhotell i lilla Kolding ca 5 mil från Legoland.

Det var ett medlemserbjudande genom ICA tror jag. Då ingick 2 nätter på hotell Kolding i Kolding och 1dags entré på Legoland till ett bra pris (minns inte riktigt, ca 3500-4500).

Vi var två vuxna och tre barn på 5 år, 3.5 år och 6 månader.

Vi körde i ett sträck ner och stannade 3-4 ggr på vägen, grillade, fikade och bara sträckte på benen.

Det tog ca 5-6 timmar och funkade jättebra.

På hemvägen sov vi över på hotell i Helsinborg.

Allt som allt var resan väldigt lyckad. Men det är DYRT inne på Legoland så nästa gång tar vi med matsäck. En dag på Legoland är också lite litet märkte vi, vi hann inte med hälften ens så nästa gång satsar vi på två dagar.

Vi såg också på vägen mellan Kolding och Legoland att det fanns fler mindre bed and breakfast utmed vägen med väldigt bra priser så nästa gång ska vi nog försöka leta reda på ett sådant för att komma billigare undan med boendet.

• LeoNo4AleXo6

Vi åkte från Stockholm till Legoland i somras;

Först tog vi tåg till Köpenhamn C, där vi sedan hyrde bil och åkte till vårt boende.
    När vi skulle hem lämnade vi hyrbilen på flygplatsen och flög hem på en timme.

Kändes smidigast för oss! På tåget kunde barnen röra sig fritt och på flyget ville alla bara hem efter några intensiva dagar på Legoland Cool

Vi bodde här; www.randboldalcamping.dk/ och det var toppen! 
    Hyrde en lite "modernare" lägenhet med självhushåll så vi kunde göra egen mat och ta med oss lunch till Legoland. Det fanns en bra lekpark och badstrand på området också.
    Och ett stort plus att det var hyffsat nära Legoland, ca 20 min med bil!

Svarar gärna på fler frågor om det är något mer du undrar! Skrattande 

• mam0609

Hej!

Vi funderar också på Legoland i sommar..., men det blir dyrt. Har märkt att barn under 3 år både bor och går in gratis på Legoland, är det någon som har erfarenhet av hur hårda dom är med ålder? Både boende och inne på Legoland? Vi har en på 3,5 år. Går hon in gratis och vi säger att hon inte fyllt 3 så får hon ju häller inte åka alla karuseller som en som fyllt 3 år.   

• Elli47

Vi bor i Norrbotten och tog oss till Legoland sommarn 2011. Vi flög till Stockholm och tog hyrbil, körde ner till Varberg och hälsade på bekanta och tog sen färjan över till Grenå och körde ner till Billund. Vi bodde på hotell Svanen i Billund, ca 15 min promenad från Legoland, Fint boende men inte värt de dyra pengarna, vi hade kunnat bo mycket billigare några mil bort... Jag tycker inte det var specielt dyrt inne på Legoland, vi åt grillbuffé i Riddarborgen. Hemresan tog vi via Köpenhamn och så passade vi på att besöka High Chaparral och Vadstena på väg mot Sthlm.

• mape81

Om ni har ICA-kort så brukar de flera gånger per år ha erbjudanden om billiga resor med boende till Legoland, tror det brukar vara såpass mycket som 30-50% på stugor och hotell i olika storlekar, inklusive entren... Som du fått tips om så tror jag att även StenaLine brukar ha bra erbjudanden... Om ni bokar i tid så kan ni få tag på billiga tågbiljetter, tror att 1-2 barn under 15 åker gratis per betalande vuxen...

• Liten1108

Vi åkte från Dalsland med dotter 8 mån och son 4år i bil. Stannade efter vägen naturligtvis ett par ggr och sov sedan på ett vandrarhem utanför Malmö (tror jag) förra sommaren. Tog sedan Öresundsbron och sen var det inte så långt utan det gick bra med mat och fikapaus. Bodde sedan på campingen bredvid var inte dyrt, stuga två nätter. Fanns så man kunde köpa buffé och färskt bröd på morgonen. Barnen gick in gratis sonen 4 hade gratis inträde med kupong från bullpåse. Tror inträde två dagar för oss vuxna var ganska dyrt men då ingår ju åkattraktionerna. Vi hade med fika in och åt på bufferesturang.

Svar på tråden Hur ta sig till Legoland och var bo?