• Leniz1

Skola i annan kommun?

Min son ska börja i förskoleklass till hösten och det är dags att ansöka om vilken skola man vill ha i januari. Av flera anledningar vill vi inte låta honom gå i skolan här där vi bor nu utan vi skulle vilja att han börjar i en skola i grannkommunen i stället. Vi har även planer på att flytta dit om cirka ett år då jag är klar med mina studier. Men får man verkligen ha sitt barn i en skola som ligger i en annan kommun än där man själv bor? Är det skillnad om skolan är privat eller kommunal? Om man nu får söka skola i en annan kommun, har de som redan bor i kommunen företräde då? Har ingen koll alls och har sökt svaret på kommunens hemsida men utan resultat.

• Svar på tråden Skola i annan kommun?
  • yndra

Du kan ansoka om att fa satta ditt barn i grannkommunen, det ar dock upp till din kommun att bestamma for de far betala for ditt barns skolgang dar.

• Leniz1

Ok tack för svaret. Men söker man på samma premisser som de som redan bor i kommunen eller hamnar man lägst ned i turordningen. Hur vet man om den nuvarande kommunen är villig att betala? Ska man ansöka om det på något sätt?

• yndra

Jag skulle ta kontakt med den skola du ar intresserad av och tala med rektorn dar. Sedan skulle jag ringa kommunen och fraga vad de har for kriterier for att betala skolgang i annan kommun. Oftast sa ar de bara villiga att betala om hemkommunen inte kan erbjuda den skolgang som ditt barn behover, men det ar vart att kolla upp!

Svar på tråden Skola i annan kommun?