• bebis maj 12

Gick du upp i vikt av att äta glutenfritt?

Förmodligen är jag glutenintolerant och då min son också är det och han gick upp i vikt då vi slutade med gluten åt honom är jag livrädd att jag också kommer gå upp om jag slutar med gluten Jag håller på att kämpa för att tappa dom sista 2,5 kg jag bar kvar efter 4: e graviditeten,segast gången att tappa kilona. Tränar ett par ggr i veckan samt äter nyttigt,använder mig av shape up appen. Är det vanligt att gå upp i vikt och bur gör jag för att inte göra det?

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Gick du upp i vikt av att äta glutenfritt?
  • Anonym

Om man är glutenintolerant så försvinner det aldirg. Så man får aldrig sluta med att äta glutenfritt.

• Anonym

Dessutom om man har gluten och äter mat med mjöl i så tar ju inte kroppen upp någon näring på flera månader vilket antagligen resulterar i vikt ras och magont vilket är farligt! Man går inte upp i vikt av glutenfritt utan då fungerar ju kroppen som vanligt igen!

• bebis maj 12

Fast jag har nu inte börjat äta glutenfritt än eftersom jag inte fått diagnosen än. Så,om jag sen börjar äta glutenfritt och min tarm börjar ta upp näring som den ska,kommer det inte göra att jag då går upp i vikt ? Läste på nätet flera som gått upp massa i vikt då dom började äta som dom skulle,dvs glutenfritt.

• Anonym

Varför skulle man gå upp i vikt? Det är ju precis vanlig mat bara annat mjöl i produkterna tex majs- eller potatismjöl istället för vetemjöl! Man brukar snarare vara smal om man har gluten! Min lillasyster är 15 och hon har haft det sen hon var 1-2 år och hon vägen 46 kg likaså min kusin som har gluten han är också smal!

• Nordanvinden08

Om det är så att din kropp ej klarar av gluten så har den ju inte fått tillräckligt med näring när du ätit gluten. Du har flimmerhår i tarmarna vilka förstörs om du ej tål gluten. Så det är ganska naturligt att man kanske går upp lite i vikt när man sen får rätt kost. Detta kommer naturligvid lägga sig när du blir "frisk".
    Mitt barn gick upp i vikt, men han/hon var rejält underviktig pga fel kost. Om du är normalviktig kanske du inte går upp så mkt. Man brukar få hjälp av en dietist i början. Fråga dem om råd.
    Lycka till!

• Anonym

Går man upp i vikt handlar det nog snarare om ens kostvanor.

• bebis maj 12

Jag är normalviktig och har aldrig vart riktigt smal så det stämmer nu inte på mig. Googlade och fick fram att massor gått upp i vikt sen dom började äta glutenfri kost.

• Anonym

Barn som är gluteninoleranta men äter vanlig kost blir undernärda pga att kroppen inte tar uppp näring.Jag tror inte att det är lika tydligt på vuxna då de får mer diffusa symtom som gaser i magen. Menar du att du är underviktig nu?
    Glutenfri kost innehåller inte mer kalorier än vanlig kost. Jag har varit glutenintolerant i snart 40 år och har alltid varit normalviktig.

Alltså vill du bli underviktig? För i sådana fall behöver du mer hjälp en glutenfri kost.  

• Anonym
    bebis maj 12 skrev 2012-12-29 21:59:22 följande:
    Jag är normalviktig och har aldrig vart riktigt smal så det stämmer nu inte på mig. Googlade och fick fram att massor gått upp i vikt sen dom började äta glutenfri kost.

Om de har varit underviktiga innan ja...Jag höll på att dö som barn av svält pga min oupptäckta celiaki. Är det något att stå efter?

Äter man lagom med kalorier och tränar blir man inte överviktig som glutenintolerant. 
  • bebis maj 12

Jag är normalviktig och vill inte gå upp i vikt,äter bra och motionerar bra. Min son va inte underviktig och vi tog massa prover på honom eftersom han har autism och äter otroligt ensidig kost och jag ville veta om han led av näringsbrist,men det gjorde han inte, men däremot visade proverna på gluten. Han gick upp snabbt i vikt då vi slutade med gluten,men så lever han på nästan enbart chips. Kanske därför han lägger på sig? Han är dessutom inte särskilt aktiv,går inte på förskolan än.

• Anonym (Wildrat)

Glutenfria ersättningsprodukter är oftast av extremt snabba kolhydrater som höjer blodsockret väldigt snabbt och som i förlängningen ger ett större fettlager. Ersätt det du tar bort (bröd, pasta osv) med kött (fisk, ägg), fett och grönsaker istället för glutenfria produkter så blir du inte fet.

• Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-12-29 22:11:33 följande:
    Glutenfria ersättningsprodukter är oftast av extremt snabba kolhydrater som höjer blodsockret väldigt snabbt och som i förlängningen ger ett större fettlager. Ersätt det du tar bort (bröd, pasta osv) med kött (fisk, ägg), fett och grönsaker istället för glutenfria produkter så blir du inte fet.

Det har jag aldrig hört och då har jag haft celiaki i 40 år och varit väldigt engagerad i SCF och varit på många föredrag med läkare och dietister som är experter på celiaki.
  • bebis maj 12

Jag äter typ aldrig pasta,sen blir det en macka till frukost och två till kvällen...

• lizetted

Är man celiakist men utan behandling och rätt diet så tar inte tarmen upp den näring den i vanlig fall behöver då flimmerhåret är skadat, du har en ständig inflammation i tarmen. 

När tarmen sen blir frisk och tar upp näringen du behöver kan det hända att du går upp i vikt, däremot finns det inget som talar för detta med en sund kost.  

• klaramamma

När jag fick min diagnos för många år sen, rasade jag 7 kilo på ett par månader, mest för att jag inte visste vad jag skulle äta, så levde på fil och knäckebröd( gl.fritt) mer eller mindre. Sen gick jag upp till min normalvikt. Kan dock tycka det är lättare att hålla vikten då jag inte bara kan köpa en random bakelse ute på stan eller slänga i mig en baguette nånstans. Maten måste planeras och måste man köpa mat blir det oftast det nyttigaste alt. som även är gl.fritt:) tycker inte du ska vara rädd för diagnos, om du har glutenintolerans kommer du må mycket bättre med rätt kost

• Anonym (Asta)

Med min dotter var det tvärt om, det senaste 1 ½ året har hon gått upp i vikt jättemycket, men sedan har hon fått diagnosen glutenintolerant, och nu äter hon rätt dvs glutenfritt och hon har börjat tappa vikt. 
    Jag frågade läkaren om detta och hon berättade att vissa som har gluten går upp i vikt innan diagnosen, detta kan bero på att dom inte tar upp näring utan kroppen tror att den är satt på svält och ta till sig allt och lägger i fettdepåer istället.
    Nu när hon börjat på glutenfri kost har hon bara på 3 veckor tappat nästan tre kilo trots att hon äter som innan men bytt ut till glutenfria alternativ!

Svar på tråden Gick du upp i vikt av att äta glutenfritt?