• Ninnie

Hemorojder efter förlossning?

Jag födde en dotter den 27/12 och sprack ganska mycket och fick sys på operation för att de skulle se bättre. Nu nästan 3 dygn efteråt svider det och gör så in i helvetes ont när jag ska sitta. Kollade i spegeln och såg inte rumphålet men massa "vindruvor" för hela hålet. Vad ska man göra åt det? Jag kan ju inte bajsa och det gör så jäkla ont. Kan man använda xyloproct eller alcosanal salva? Eller har ni några andra tips för detta gör mig tokig går ju knappt kissa.

• Svar på tråden Hemorojder efter förlossning?
  • fru sjunfors

Använd xyloproct stolpiller och salva, massera och försök trycka in dom lite.. Tar några dagar innan de försvinner! :-/

• Erica80

Använd xylocain salva (bedövning) innan toabesök och xyloproct efter och mellan.
    Jag lärde mig att "krysta" inifrån så gjorde det mindre ont. Tryck inte med hålet så att säga.
    Jag använde laxermedel, både inifrån och utifrån..

Jag har fällt många tårar på toa så jag kan inte annat än att tycka synd om dig och önska dig lycka till med skitandet. 

• Ninnie

Tack för tipsen. Jag födde min första dotter med snitt och i dagsläget tycker jag det kändes bättre än vad det gör nu efter en vaginal förlossning. Nu fattas bara att det blir infektion oxå :( Jag har tagit en dos lactulos oxå.

• kossi

Sådär fick jag oxå när jag födde 1/12.
    Mina är borta nu,så misströsta inte!

Det tog två veckor att läka i baken.

Troligen går det bra för fig oxå.
    Men visst känns det som det aldrig kommer försvinna!
    Kändes som en sprängd anka där bak!!
    Som om allt vänt sig ut och in!'

• kossi

Xyloproct och xylocain använde jag.
    Sedan hade jag våtservetter som jag torkade med varje gång jag gjorde nummer 2;)

• fru sjunfors

Tog nästan två veckor för mig också innan det kändes helt bra, var ruskigt äckligt och jag trodde aldrig de skulle ge sig men sakta men säkert så.. Tänk på att äta så du inte blir hård i magen :-O

• granbarr

För mig tog de också två veckor innan de försvann, jobbade på stnehårt med xyloproct salva och stolpiller så mycket man fick ta per dag. Men fortfarande nu 5 månader efter kan jag märka av hemorrojderna om jag är väldigt hård i magen, så jag dricker vatten som en galning å då går de som smort ;)

Svar på tråden Hemorojder efter förlossning?