• Praktikant

potta eller sittring?

vilket är bäst tycker ni när ni tränar era barn att bli torra?
    När jag pratar med andra så säger några att det är så äckligt med pottor (men man rengör ju dem och det är ju för barnens skull så att de kan bli torra)

min tanke är att när man pottränar så är det väl lättare att ha en potta på golvet och när blöjan åkt av kan barnet säta sig direkt och kissa. om barnet är typ 2 år vill säga. om man ska ha en ring så blir det väl en längre process att komm upp och sätta sig. antingen klättra eller få hjälp upp.

vad säger ni? vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden potta eller sittring?
  • Tow2Mater

Man väljer den som barnet faktist sitter på. Prova båda, och se vad barnet foredrar eller vägrar. Vårt barn totalvägrade ringen, men gick ganska snabbt från pottan till vanlig toalett. Pall under, så han kom upp.

• Praktikant
    Tow2Mater skrev 2012-12-28 16:30:02 följande:
    Man väljer den som barnet faktist sitter på. Prova båda, och se vad barnet foredrar eller vägrar. Vårt barn totalvägrade ringen, men gick ganska snabbt från pottan till vanlig toalett. Pall under, så han kom upp.
    precis, det låter ju ganska logiskt. jag har många gånger varit med om barn på förskolan som inte hinner upp på ringen när det ska kissa så då kommer allt på golvet. men när det står pottor på golvet kan de bara slita av sig blöjan och sätta sig helt själva..
  • Flickan och kråkan

Vi har provat både och med båda barnen. Ingen har gillat sittring. De har använt potta en kort period och sedan suttit på toalett som vanligt. Som ovanstående talare: Man använder det som barnet kan tänka sig använda .

• PerG
    Tow2Mater skrev 2012-12-28 16:30:02 följande:
    Håller med. Barn är så olika... Äldste sonen började på potta under en period och övergick till sittring efter ett tag. Yngste sonen vägrade både potta och sittring och lärde sig sitta på toaletten direkt från start... Han hängde på trekvart men det funkade ändå... ;) 
  • Mabaja

Min dotter tyckte bäst om toaletten från början men sen fick hon uvi (hade varit blöjfri i 2 v). Då blev hon livrädd och vågade inte ens gå in i badrummet. Nu är hon blöjfri igen och nu är det pottan som gäller! Hon är fortfarande rädd för toaletten!

• Mabaja

Kan tillägga att min dotter är 2 år och 2 år!

Svar på tråden potta eller sittring?