Nattlig hosta barn 2 år, behandlas mot astma
Hej
Vår dotter fyller snart 2 år och har sedan i början av sommaren haft problem med hosta, dagtid men främst på natten. Det började i juni och läkarna konstaterade då att det var bakterier (latinskt namn, tydligen en vanlig "dagisbakterie" och behandlades då med spektramox och blev bra. Ett tag efter att vi slutat med medicinen kom symtomen tillbaka och läkarna tog prover och konstaterade att det var samma bakterier igen, och en ny omgång med spektramox började. Hon blev återigen bra men nu den senaste tiden kom samma symtom tillbaka och läkarna tar prover som är negativa. Även sänkan var normal då.
Nu behandlar vi mot astma (eller förkylningsastma?!) Hon får singulair varje kväll (en liten påse med pulver utblandat med vatten) Detta ska vi nu enligt läkarna göra i minst 3 månader innan vi kan börja se resultat. Hostan går i perioder, värst på natten.
Jag känner mig så maktlös, kan det vara astma? förkylningsastma? På förskolan säger de även att hon hostar en del, och hon kan inte sova på madrass utan sover i vagn, ibland även i ett eget rum.. när det är som värst kan hon hosta tills hon kräks (natten) och dagarna blir påverkade då hon är trött (även vi blir det då vi är uppe på nätterna)
Hon tog blodprov mot allergi nu i början av vintern som inte visar något (bla mjölk, soja, gluten, björk, damm, mykoplasma mm). Kan tillägga att både jag och pappan har födoämnesallergier konstaterade av läkare..
Har du några råd eller tips? Ska vi bara vänta och se vad som händer nu när vi börjat med singulair, kan jag "kräva" något mer av läkarna, fler allergiprov mm? Hur påverkas hon av att behandlas med astmamedicin om hon inte har astma? Eller är det normalt att barn i hennes ålder hostar såhär mycket? Överlag är hon nästan aldrig sjuk, förutom hostan som hänger kvar jämt..
Blev väldigt långt tyvärr...
Tacksam för svar