• Afrodithe

pedagoger i grundskolan 1-6, har ett par frågor till dig :)

Hej alla pedagoger i grundskolan som ev. finns här på familjeliv.

Jag håller på att utbilda mig till grundskolelärare 1-6 och ligger just nu mitt i min utbildning (3,5 år)
    Nu håller vi på att skriva en fördjupningsuppgift som en förberedelse inför examensarbetet i PG3.

Nu till mina frågor.
    Jag ska skriva ett fördjupningsarbete om hur uterummen används i skolan och jag behöver lite fler vinklar om hur uterummen används i skolan och vilka ämnen som praktiseras ute.

* Hur ofta används uterummen, och vart?
    * Används inte uterummen och i så fall varför?
    * Vilken syn har du på utomhusdidaktik i skolan?
    * Vilken syn har du på naturvetenskap?
    * Vilka ämnen praktiseras ute?
    * Skulle du vilja använda dig av uterummen mer?

Och gärna vilken årsgrupp du jobbar med och vilken kommun ( frivilligt)
    Jag blir glad över alla svar :)

Tack på förhand
    /Carina

• Svar på tråden pedagoger i grundskolan 1-6, har ett par frågor till dig :)
  • EEJ

Lärare tidigare år samt spec ped. Min spontana reaktion är: uterum? Que? Vad är det? Är det när vi går ut i naturen? Bor i Norra Sverige och har ju naturen utanför dörren. Det kanske är ett storstads "ord" / " fenomen" eller har jag helt missat något? Vi har en skolskog...

• SIN74

Lärare 1-6.
    Vi använder oss av området kring skolan i de flesta ämnen. Naturkunskap är ett av de viktigare ämnena i skolan. Det lägger stor grund för tankar kring energi, hälsa och miljö. Där kommer utemiljön  väl  till pass. Jag skulle vilja använda mig mer av utemiljön.

• Afrodithe

Uterummen är ett ord som används i min utbildning på högskolan Dalarna så jag tror nog inte att det är ett storstadsbegrepp, det är mer ett samlingsord för vilka miljöer som används ute tex. skolgården, skolskogen :)

Tack för ditt svar SIN74

Svar på tråden pedagoger i grundskolan 1-6, har ett par frågor till dig :)