• Fatheya

Extra tjock grädde (glassmaskin)?

Fick en glassmaskin idag och med den ett litet häfte med recept där det står att man ska ha extra tjock grädde, längre ner står det att man ska ha i gelatin eller liknande för en tjockare konsistens på grädden.

Hur gör man då? Eller finns det någon färdig grädde som passar?

• Svar på tråden Extra tjock grädde (glassmaskin)?
  • Fatheya

Ingen aning om det passar. Smakar det som grädde?
    När jag googlar recept till glassmaskiner så hittar jag inget med extra tjock grädde, men jag vet inte om man måste ha det för att få rätt konsistens i min glassmaskin. Är det olika för olika maskiner?

Jag har aldrig ens funderat på en glassmaskin så jag vet ingenting om dem. Känns som om det skulle vara lättare med andra recept ju. 

• IsDimma

Det kanske inte finns i Sverige men receptet är möjligen översatt från engelska iaf när jag bodde på Irland fanns det singel and dubble cream, tror att det hette så iaf. Där är single cream kanske runt 20% och double cream 45-60%. Så den är alltså lite fetare än våran 40%iga men det funkar säkerligen lika bra. Bara du låter bli mellangrädde och liknande.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Hannaliten
    IsDimma skrev 2012-12-24 22:25:11 följande:
    Det kanske inte finns i Sverige men receptet är möjligen översatt från engelska iaf när jag bodde på Irland fanns det singel and dubble cream, tror att det hette så iaf. Där är single cream kanske runt 20% och double cream 45-60%. Så den är alltså lite fetare än våran 40%iga men det funkar säkerligen lika bra. Bara du låter bli mellangrädde och liknande.
    Precis. Här i USA finns det också Whipping cream och Heavy whipping cream.
  • Fatheya
    IsDimma skrev 2012-12-24 22:25:11 följande:
    Hannaliten skrev 2012-12-24 22:37:25 följande:
    Precis. Här i USA finns det också Whipping cream och Heavy whipping cream.
    Det är översatt från engelska, men jag har hittat en massa recept via google som jag ska försöka mig på istället. Jag blev bara så fundersam när man skulle ha gelatin eller liknande i grädden för rätt konsistens, rätt komplicerat...
  • Mabaja

De kanske menar 40% grädde? De flesta grädde har 36%

• Fatheya
    lola123 skrev 2012-12-25 01:10:32 följande:

alltså grattis för maskinen

Tackar! Skrattande Jag trodde nog att du menade det men kunde ju ha missförstått. Tungan ute
  • Annelie 76
    Mamma till W skrev 2012-12-25 09:46:20 följande:
    De kanske menar 40% grädde? De flesta grädde har 36%
    Normal svensk vispgrädde har 40% fett. Fusksorterna med tillsatser som knappt går att vispa har 36%. Sen finns det några med 38% men varför köpa dem när de är lika dyra som 40%-grädden?
  • Themis

Det finns tjockare grädde i abdra länder, som några skrivit. För ett antal år sen hade vi även i Sverige Crème Sauciér (såskockens grädde), och den grädden höll 50%, det är den som menas till dessa recept.

Men tyvärr fanns inte efterfrågan nog så produkten försvann igen från svenska butiker.

Jag tror den hade haft bättre chanser om den lanserades nu igen med allt om LCHF och så.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Fatheya

Jag hittade ingen grädde med 40% fett i så jag tog den lokala grädden med 38%. Sen använde jag ett recept där det inte ska spela någon roll med procenten. Å vansinnigt gott blev det men jag vet inte om det var riktigt klart så nu kommer två nya frågor.

Hur vet man när det är klart?
    Kan man använda frysta tinade bär?

• Fridayyy
    Fatheya skrev 2012-12-25 09:45:03 följande:
    Det är översatt från engelska, men jag har hittat en massa recept via google som jag ska försöka mig på istället. Jag blev bara så fundersam när man skulle ha gelatin eller liknande i grädden för rätt konsistens, rätt komplicerat...

Nej, det räcker med grädde och äggulor! Gelatin brukar det väl inte vara i hemmagjord glass.
  • Fatheya
    Fridayyy skrev 2012-12-25 15:47:20 följande:

Nej, det räcker med grädde och äggulor! Gelatin brukar det väl inte vara i hemmagjord glass.
    Enligt recepten som var med så skulle det vara det. Men det funkade ju bra utan så jag är nöjd.
Svar på tråden Extra tjock grädde (glassmaskin)?