råd om 13-årig flicka
Efter höstlovet flyttade min 13-åriga dotter tillbaks till mig efter dryga 2 år hos hennes pappa. Hon ville flytta till mig för att hon mådde dåligt där. Hon kallar det psykisk misshandel. Hon fick ingen frihet, han kontrollerade hennes kompisar, sysselsättningar, kompisdagar, googlade hennes svar på olika frågor för att kunna rätta henne om hon hade fel (vilket gör att hon inte vågar prata på lektionerna), jämförde henne ofta med mig (som han verkligen inte tycker om) straffade henne för varje litet misstag, hotade med psyket osv. Nu efter 3 månader i ny skola har hon nog provat på att göra och leva på alla de sätt som hennes pappa INTE vill att hon ska göra. Det har inget med dig att göra mamma, säger hon. Efter hon nu fick sina första betyg som var riktigt dåliga (hon är en smart tjej) så säger hon att hon ska ändra sig och ha en annan inställning nästa termin. Det jag undrar över är hur jag ska hantera henne. Hur mycket kontroll och "straff" kan man ha? Hon har rökt, skolkat, hittat mindre bra vänner, sitter uppe vid datorn på nätterna när jag somnat osv, äter dåligt osv. Hon är inte otrevlig mot mig utan oftast skojfrisk hemma. När vi kom på henne så tittade jag hennes facebook (när hon satt bredvid). Jag tycker att det var obehagligt eftersom jag tycker att barn borde få ha ett privatliv. Det var under chathistoriken jag fick reda på ännu mer saker. Hon blev av med datorn och hålla sig inne en vecka, som avslutas nu till jul. Avslutat facebookkonto ett tag framöver.... Jag ringde även en förälder till en av sina nya vänner för ett samarbete. Hur gör jag nu?