Är du en hälsopedagog?
Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?
Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?
Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)
Hur tyckte du utbildningen var och vart gick du?
Vad fick dig att just välja att utbilda dig till hälsopedagog?
När jag jobbat med det upplever jag att det allra viktigaste är att ha en bred kunskap i botten och själv tro på det man pratar om, samt en genuint intresse för sina klienter. Det är en ganska rörig bransch rent kunskapsmässigt; mycket händer hela tiden och "alla" anser sig vara experter. Så det är viktigt att veta vad man själv tror på och stå för det. Sedan finns det ganska många vägar att nå till målet, så det skadar inte att vara flexibel och kreativ ;) Är du själv utbildad eller funderar du på yrket?
Jag läste en kandidat i Göteborg som idag heter Hälsopromotion. Har vetat länge att jag vill jobba med hälsa och träning, så det kändes rätt :) Idag läser jag dock till sjukgymnast, tanken är att kunna få en bredare kompetens och jobba mer "hands on". Har jobbat några år som PT och kostrådgivare.
Jag tyckte utbildningen var lite väl akademisk, hade gärna sett mer praktik. Men så är det ofta med högskoleutbildningar. Dock har man en väldigt bred grund att utgå ifrån när man sedan vill börja jobba!
Hur skulle du som hälsopedagog lägga upp ditt arbete när du fått ett typ av uppdrag att starta en sluta-röka-grupp?
Hur skulle du planera och lägger upp detta så att gruppdeltagarna blir motiverade att sluta röka?
Jag har faktiskt inte jobbat just med sluta röka-grupper, eftersom jag jobbade på ett gym blev det mest träning och viktnedgång. Så har inte så mycket erfarenhet där, men när det gäller grupper överlag så brukar jag ha både enskilda samtal och gruppmöten, så klienterna kan öppna sig för bara mig om de vill. Sedan lägger man föreläsningar och övningar i grupp, gärna med olika teman från gång till gång. Kanske inte riktigt överförbart mellan rökning/träning..någon annan kanske kan svara bättre ;)
Olika instanser/organisationer som ni tycker är viktiga som jobbar med hälsofrågor?
Jag har faktiskt inte jobbat just med sluta röka-grupper, eftersom jag jobbade på ett gym blev det mest träning och viktnedgång. Så har inte så mycket erfarenhet där, men när det gäller grupper överlag så brukar jag ha både enskilda samtal och gruppmöten, så klienterna kan öppna sig för bara mig om de vill. Sedan lägger man föreläsningar och övningar i grupp, gärna med olika teman från gång till gång. Kanske inte riktigt överförbart mellan rökning/träning..någon annan kanske kan svara bättre ;) Jag har en fråga om att du som hälsopedagog skulle arbeta med motivation bland en arbetsgrupp där man har som mål att äta nyttigare, må bra och gå ned lite i vikten. Motivera ditt agerande.
Till dej som sökte efter en hälsopedagog, som för mej verkade vara för att få råd/hjälp av privat natur. Trodde det kanske handlade om dej själv, eller ditt barn osv, så kommer du med en fråga direkt ur ett uppdrag som vi har i vård och omsorg, varför inte vara ärlig från början, om du tror att bara en hälsopedagog kan svara på denna fråga, vars svar du hittar om du hade följt med under lektionen, eller bara läst lite, säger jag bara lycka till med det ???? Bara Pinsamt ????
Jag är högskoleutbildad hälsopedagog. :)
Till dej som sökte efter en hälsopedagog, som för mej verkade vara för att få råd/hjälp av privat natur. Trodde det kanske handlade om dej själv, eller ditt barn osv, så kommer du med en fråga direkt ur ett uppdrag som vi har i vård och omsorg, varför inte vara ärlig från början, om du tror att bara en hälsopedagog kan svara på denna fråga, vars svar du hittar om du hade följt med under lektionen, eller bara läst lite, säger jag bara lycka till med det ???? Bara Pinsamt ????