• Stephi87

Är du en hälsopedagog?

Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?

• Svar på tråden Är du en hälsopedagog?
  • Lenann

Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)

• Stephi87
    Lenann skrev 2012-12-21 21:43:40 följande:
    Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)

Oj jag trodde det skulle ta lång tid att hitta någon här :) Vad glad jag blir!!! :D

Vilka egenskaper anser du vara de viktigaste som en hälsopedagog bör ha för att bli professionell i sin yrkesroll samt hur en hälsopedagog ska arbeta för att vinna förtroende och kunna skapa motivation hos människor?

• Stephi87

Hur tyckte du utbildningen var och vart gick du?

Vad fick dig att just välja att utbilda dig till hälsopedagog?  

• Lenann

När jag jobbat med det upplever jag att det allra viktigaste är att ha en bred kunskap i botten och själv tro på det man pratar om, samt en genuint intresse för sina klienter. Det är en ganska rörig bransch rent kunskapsmässigt; mycket händer hela tiden och "alla" anser sig vara experter. Så det är viktigt att veta vad man själv tror på och stå för det. Sedan finns det ganska många vägar att nå till målet, så det skadar inte att vara flexibel och kreativ ;) Är du själv utbildad eller funderar du på yrket?

• Lenann

Jag läste en kandidat i Göteborg som idag heter Hälsopromotion. Har vetat länge att jag vill jobba med hälsa och träning, så det kändes rätt :) Idag läser jag dock till sjukgymnast, tanken är att kunna få en bredare kompetens och jobba mer "hands on". Har jobbat några år som PT och kostrådgivare.