Är du en hälsopedagog?
Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?
Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?
Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)
Hur tyckte du utbildningen var och vart gick du?
Vad fick dig att just välja att utbilda dig till hälsopedagog?
När jag jobbat med det upplever jag att det allra viktigaste är att ha en bred kunskap i botten och själv tro på det man pratar om, samt en genuint intresse för sina klienter. Det är en ganska rörig bransch rent kunskapsmässigt; mycket händer hela tiden och "alla" anser sig vara experter. Så det är viktigt att veta vad man själv tror på och stå för det. Sedan finns det ganska många vägar att nå till målet, så det skadar inte att vara flexibel och kreativ ;) Är du själv utbildad eller funderar du på yrket?
Jag läste en kandidat i Göteborg som idag heter Hälsopromotion. Har vetat länge att jag vill jobba med hälsa och träning, så det kändes rätt :) Idag läser jag dock till sjukgymnast, tanken är att kunna få en bredare kompetens och jobba mer "hands on". Har jobbat några år som PT och kostrådgivare.
Jag tyckte utbildningen var lite väl akademisk, hade gärna sett mer praktik. Men så är det ofta med högskoleutbildningar. Dock har man en väldigt bred grund att utgå ifrån när man sedan vill börja jobba!
Hur skulle du som hälsopedagog lägga upp ditt arbete när du fått ett typ av uppdrag att starta en sluta-röka-grupp?
Hur skulle du planera och lägger upp detta så att gruppdeltagarna blir motiverade att sluta röka?