• Stephi87

Är du en hälsopedagog?

Jag undrar om det finns någon hälsopedagog som hänger är på familjeliv som skulle kunna tänka sig att svara på några få frågor inom yrket?

• Svar på tråden Är du en hälsopedagog?
  • Lenann

Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)

• Stephi87
    Lenann skrev 2012-12-21 21:43:40 följande:
    Beror lite på vad du är ute efter, jag är utbildad hälsopedagog (universitet) men jobbar inte med det nu..svarar gärna om jag kan :)

Oj jag trodde det skulle ta lång tid att hitta någon här :) Vad glad jag blir!!! :D

Vilka egenskaper anser du vara de viktigaste som en hälsopedagog bör ha för att bli professionell i sin yrkesroll samt hur en hälsopedagog ska arbeta för att vinna förtroende och kunna skapa motivation hos människor?

• Stephi87

Hur tyckte du utbildningen var och vart gick du?

Vad fick dig att just välja att utbilda dig till hälsopedagog?  

• Lenann

När jag jobbat med det upplever jag att det allra viktigaste är att ha en bred kunskap i botten och själv tro på det man pratar om, samt en genuint intresse för sina klienter. Det är en ganska rörig bransch rent kunskapsmässigt; mycket händer hela tiden och "alla" anser sig vara experter. Så det är viktigt att veta vad man själv tror på och stå för det. Sedan finns det ganska många vägar att nå till målet, så det skadar inte att vara flexibel och kreativ ;) Är du själv utbildad eller funderar du på yrket?

• Lenann

Jag läste en kandidat i Göteborg som idag heter Hälsopromotion. Har vetat länge att jag vill jobba med hälsa och träning, så det kändes rätt :) Idag läser jag dock till sjukgymnast, tanken är att kunna få en bredare kompetens och jobba mer "hands on". Har jobbat några år som PT och kostrådgivare.

Jag tyckte utbildningen var lite väl akademisk, hade gärna sett mer praktik. Men så är det ofta med högskoleutbildningar. Dock har man en väldigt bred grund att utgå ifrån när man sedan vill börja jobba!

• Stephi87
    Lenann skrev 2012-12-21 21:56:21 följande:
    När jag jobbat med det upplever jag att det allra viktigaste är att ha en bred kunskap i botten och själv tro på det man pratar om, samt en genuint intresse för sina klienter. Det är en ganska rörig bransch rent kunskapsmässigt; mycket händer hela tiden och "alla" anser sig vara experter. Så det är viktigt att veta vad man själv tror på och stå för det. Sedan finns det ganska många vägar att nå till målet, så det skadar inte att vara flexibel och kreativ ;) Är du själv utbildad eller funderar du på yrket?
    Vilket fantastiskt och bra svar!
    Nej det är jag inte,  jag läser bara hälsopedagogik genom komvux just nu =) Satsar på ett A i kursen och tyckte därför det kunde vara en bra grej att ställa frågor till någon som faktiskt har utbildat sig till det.
    För det är vissa saker och åsikter som man inte kan få genom att bara läsa böcker =)

Jag vet inte riktigt vad jag ska läsa när jag är klar på komvux. Just nu lutar det mot att läsa Psykisk ohälsa i Sundsvall om jag har turen att komma in när jag är klar.
  • Stephi87

Hur skulle du som hälsopedagog lägga upp ditt arbete när du fått ett typ av uppdrag att starta en sluta-röka-grupp?
    Hur skulle du planera och lägger upp detta så att gruppdeltagarna blir motiverade att sluta röka?

• Stephi87
    Lenann skrev 2012-12-21 21:59:58 följande:
    Jag läste en kandidat i Göteborg som idag heter Hälsopromotion. Har vetat länge att jag vill jobba med hälsa och träning, så det kändes rätt :) Idag läser jag dock till sjukgymnast, tanken är att kunna få en bredare kompetens och jobba mer "hands on". Har jobbat några år som PT och kostrådgivare.

Jag tyckte utbildningen var lite väl akademisk, hade gärna sett mer praktik. Men så är det ofta med högskoleutbildningar. Dock har man en väldigt bred grund att utgå ifrån när man sedan vill börja jobba!

Du verkar vara otroligt intresserad av just människor och hälsa med tanke på de utbildningar och erfarenheter du har. Det är väldigt många som just är intresserade av det idag. Hur tycker du att arbetsmöjligheterna inom området är?
    Får man fråga hur gammal du är? =)  
  • Lenann

Jag har faktiskt inte jobbat just med sluta röka-grupper, eftersom jag jobbade på ett gym blev det mest träning och viktnedgång. Så har inte så mycket erfarenhet där, men när det gäller grupper överlag så brukar jag ha både enskilda samtal och gruppmöten, så klienterna kan öppna sig för bara mig om de vill. Sedan lägger man föreläsningar och övningar i grupp, gärna med olika teman från gång till gång. Kanske inte riktigt överförbart mellan rökning/träning..någon annan kanske kan svara bättre ;)

• Stephi87

Olika instanser/organisationer som ni tycker är viktiga som jobbar med hälsofrågor?

• rahaf

Jag har faktiskt inte jobbat just med sluta röka-grupper, eftersom jag jobbade på ett gym blev det mest träning och viktnedgång. Så har inte så mycket erfarenhet där, men när det gäller grupper överlag så brukar jag ha både enskilda samtal och gruppmöten, så klienterna kan öppna sig för bara mig om de vill. Sedan lägger man föreläsningar och övningar i grupp, gärna med olika teman från gång till gång. Kanske inte riktigt överförbart mellan rökning/träning..någon annan kanske kan svara bättre ;) Jag har en fråga om att du som hälsopedagog skulle arbeta med motivation bland en arbetsgrupp där man har som mål att äta nyttigare, må bra och gå ned lite i vikten. Motivera ditt agerande.

• kecher

Till dej som sökte efter en hälsopedagog, som för mej verkade vara för att få råd/hjälp av privat natur. Trodde det kanske handlade om dej själv, eller ditt barn osv, så kommer du med en fråga direkt ur ett uppdrag som vi har i vård och omsorg, varför inte vara ärlig från början, om du tror att bara en hälsopedagog kan svara på denna fråga, vars svar du hittar om du hade följt med under lektionen, eller bara läst lite, säger jag bara lycka till med det ???? Bara Pinsamt ????

• NZZZZ

Jag är högskoleutbildad hälsopedagog. :)

• Majalin
    kecher skrev 2017-09-28 19:13:58 följande:

Till dej som sökte efter en hälsopedagog, som för mej verkade vara för att få råd/hjälp av privat natur. Trodde det kanske handlade om dej själv, eller ditt barn osv, så kommer du med en fråga direkt ur ett uppdrag som vi har i vård och omsorg, varför inte vara ärlig från början, om du tror att bara en hälsopedagog kan svara på denna fråga, vars svar du hittar om du hade följt med under lektionen, eller bara läst lite, säger jag bara lycka till med det ???? Bara Pinsamt ????

varför är det pinsamt att be om hjälp? uppenbarligen sökte du också efter hjälp eftersom du hamnat här och kommenterar. 
Svar på tråden Är du en hälsopedagog?