• miamaria777

Torr sedan 6 månader, vill nu ha blöja igen! Vad göra?

Min 3,5-åring har varit torr på dagen sedan ca 6 månader. Hon har blöja på natten men den är nästan alltid torr på morgonen. Hon kan hålla sig jättelänge och har stenkoll, har bara råkat kissat i byxan ett fåtal gånger sedan vi tog bort blöjan. 

Däremot vill hon bara bajsa i blöja. Hon säger till när hon behöver och får då en blöja. På dagis bajsar hon aldrig utan håller sig tills hon kommer hem.

Nu har hon varit magsjuk nyligen och råkade då bajsa när hon skulle kissa på pottan. Hon blev jätteglad och stolt, men sedan dess vill hon inte kissa på pottan längre utan bara i blöjan. På dagis kissar hon i toaletten/pottan men inte hemma. Vi har försökt säga att hon inte behöver blöja när hon ska kissa, men det har resulterat i att hon istället säger att hon är bajsnödig fast hon inte är det, bara för att få en blöja.

Jag känner mig villrådig. Ska jag vänta ut henne? Ska jag pusha henne att kissa i pottan? Vad tycker ni? Känns ju lite segt att behöva gå tillbaka till blöjor igen... 

• Svar på tråden Torr sedan 6 månader, vill nu ha blöja igen! Vad göra?
  • Kärlek84

Men vad är skillnaden för dig att hon får bajsa i blöjan men inte kissa i blöjan? Ni ger ju signaler att det är helt ok att få uträtta sina behov i blöjan.

Vad händer om hon inte får ha blöja alls dagtid? För mogen för att vara blöjfri är hon väl eftersom hon säger till när hon är nödig?

• Mabaja

Min dotters förskola berättade för oss att det är vanligt med barn som bara vill bajsa i blöjan.. Bakslag tycker jag man ska räkna med! Det rättar till sig. Min dotter fick uvi här för några veckor sen och blev livrädd för både potta och toalett. Nu vill hon gå på pottan igen (vi köpte en ny potta som ser ut som en flodhäst) men toaletten är fortfarande livsfarlig!

Vänta ut henne är mitt tips!

• miamaria777
    Kärlek84 skrev 2012-12-21 17:44:54 följande:
    Men vad är skillnaden för dig att hon får bajsa i blöjan men inte kissa i blöjan? Ni ger ju signaler att det är helt ok att få uträtta sina behov i blöjan.

Vad händer om hon inte får ha blöja alls dagtid? För mogen för att vara blöjfri är hon väl eftersom hon säger till när hon är nödig?
    Jo men det är ju lite skillnad i antal blöjor. Hon bajsar max en gång medan hon kissar säkert en gång i timmen eller åtm varannan timme. Jag har hört att det inte är helt ovanligt att barn vill bajsa i blöjan även efter att de blivit torra och jag har därför låtit henne styra just detta i sin takt. 

Vi har ibland provat att säga att hon inte får någon blöja, men då håller hon sig, och hon kan hålla sig jättelänge, mycket längre än jag själv. Jag vill inte pressa henne eftersom jag är orolig att hon kommer få problem, bli förstoppad eller så. Plus att jag är rädd att det ska bli ett trauma för henne. Tänker att hon kommer tids nog välja själv att gå på toaletten istället. 

Jag tror ju att det kommer släppa av sig själv, men det känns lite frustrerande bara att gå tillbaka i utvecklingen eftersom det har funkat så bra hittills. Jag blir irriterad också eftersom jag vet att hon kan kissa på pottan, och att det går bra på dagis men plötsligt inte hemma. Då har har jag mindre tolerans än med bajsandet, som aldrig har funkat.  
  • fågelungarna

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

Tycker råden i artikeln är bra tips vad gäller att avveckla blöjbajsandet.

TS, jag tycker inte det låter som någon hit att gå ditt barn till mötes och ge blöja varje gång hon ska kissa. När man blivit torr så länge sedan som sex mån så är alternativet till att inte kissa på toa/potta att helt enkelt göra det i byxorna. Det vill hon säkert inte hålla på med särskilt länge, och vips funkar toan bra igen.

Svar på tråden Torr sedan 6 månader, vill nu ha blöja igen! Vad göra?