• refv

Kattallergi, Nakenkatter?

Jag har en svagare kattallergi. Jag kan vistas i samma rum, rentav klappa en katt, så länge jag inte rör mig själv i ansiktet efteråt. Jag har inga problem med andra pälsdjur överhuvudtaget, har råttor just nu, och varit jourmatte åt hund o.s.v, så har alltså vistas intensivt med andra sorters djur utan någon reaktion alls.

Jag är väldigt sugen på att skaffa katt och har varit ett tag, då jag och min kille flyttade till hus och har utrymmet, och för att min sambo även jobbar perioder i Norge så vore det fint med litet extra sällskap när jag är ensam kvar.
    Vill ha helst peterbald, men överväger även rex-sorter och sphynx.

Hur tror ni det skulle fungera med min "allergi"? Har ni någon erfarenhet av dessa katter och personer med allergi?

• Svar på tråden Kattallergi, Nakenkatter?
  • ymmmi

Du borde kontakta en uppfödare nära sig för att få komma och hälsa på och se hur det skulle gå. vissa klarar av det oxh vissa gör det inte.

• kikkie

Jag har oxå den typen av allergi o har en vanlig huskatt , känner bara om jag tar mig i ögat att det börjar klia o det kliar när hon leker o river mig ! Annars kan jag gosa o kela mm utan problem

• refv
    ymmmi skrev 2012-12-20 23:27:23 följande:
    Du borde kontakta en uppfödare nära sig för att få komma och hälsa på och se hur det skulle gå. vissa klarar av det oxh vissa gör det inte.
    Javisst! Det ska jag! Fick reda på att en väns föräldrar har sphynx-katter, så ska fråga om jag kan få besöka dessa. (: Jag tänkte bara om någon här hade någon erfarenhet, o.s.v. Är väldigt nyfiken på raserna också.
  • SilverEmma

Jag är kattallergiker och kan inte vistas i samma hus som en katt utan att det börjar klia i näsan och ögonen. Har under åren träffat ett par Cornish Rex som jag inte reagerat på och i maj tog jag över en vuxen cornish. Var överens med fd ägaren att hon skulle få flytta tillbaka om min allergi gav utslag, men det gick bra! Bara för att man tål en katt av en ras så betyder det tyvärr inte att man tål alla. Kattungar bär också ofta på mer allergen än vuxna, så det är kanske inte helt fel att ta en vuxen omplacering? Se till att provnosa ordentligt, ta gärna med ett örngott som katten får gosa med som du sen tar hem och sover med.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • nemo1

Det är inte pälsen man är allergisk mot så en nakenkatt gör ingen skillnad. 

• refv
    SilverEmma skrev 2012-12-21 08:52:09 följande:
    Jag är kattallergiker och kan inte vistas i samma hus som en katt utan att det börjar klia i näsan och ögonen. Har under åren träffat ett par Cornish Rex som jag inte reagerat på och i maj tog jag över en vuxen cornish. Var överens med fd ägaren att hon skulle få flytta tillbaka om min allergi gav utslag, men det gick bra! Bara för att man tål en katt av en ras så betyder det tyvärr inte att man tål alla. Kattungar bär också ofta på mer allergen än vuxna, så det är kanske inte helt fel att ta en vuxen omplacering? Se till att provnosa ordentligt, ta gärna med ett örngott som katten får gosa med som du sen tar hem och sover med.
    Spännande! Jag har hört litet om det tidigare - att kattungar är "värre" än vuxna för allergiker. Jag skulle känna mig väldigt intresserad av en äldre katt när det väl blir aktuellt, så har vi även gjort med hundar vi varit jourhem åt (alltså, valt att ta hand om seniorerna snarare än de yngre). (:
  • SilverEmma
    refv skrev 2012-12-21 14:15:52 följande:
    Spännande! Jag har hört litet om det tidigare - att kattungar är "värre" än vuxna för allergiker. Jag skulle känna mig väldigt intresserad av en äldre katt när det väl blir aktuellt, så har vi även gjort med hundar vi varit jourhem åt (alltså, valt att ta hand om seniorerna snarare än de yngre). (:

Hur söta kattungar än är så är det faktiskt grymt skönt med en vuxen. Doris sover typ 16 timmar/dygn, kräver aktiv lek kanske 20 minuter och resterande tid pinnar hon runt i huset, myser framför kaminen, lurpassar på mig i trappan, sätter sig på min dator och kräver klappar eller hittar hårsnoddar som måste avlivas. Hon passar perfekt in i vår familj och är otroligt snäll vid ungarna.

Lycka till i ert letande!  
    Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • mycketsaft

Jag har en sphynx och är lite allergisk, nös lite första veckan men jag vet inte om det var allargin eller för att jag var förkyld. Nu känner jag inget även om jag typ har henne i näsan :)

• mycketsaft
    nemo1 skrev 2012-12-21 08:53:37 följande:
    Det är inte pälsen man är allergisk mot så en nakenkatt gör ingen skillnad. 

fast det flyger inte runt lika mycket i huset eftersom att det inte följer med några hårstrån. Det fastnar däremot där de sover mycket och sånt som de stryker sej mot. Jag badar min ibland och har inga problem :)
  • Pralina 81

Jag har 2 sphynxar och flera allergiska vänner. Ingen har haft någon reaktion på katterna.. Har haft två som sovit över och då har katterna valt att ligga hos gästerna och det har inte heller varit något problem. Sphynxar är extremt keliga och ska helst ligga i knät när man sitter i soffan, i sängen när man sover osv. så har man allergi bör man nog bada katterna regelbundet samt tvätta textilier ofta.

• HASP

Jag köpte en devon rex men blev allergisk mot den tyvärr så den fick flytta tillbaka till uppfödaren.

• NilsJ

Det är redan någon som försökt förklara men det verkar inte tas på fullt allvar. Lyssna nu! Pälsen spelar ingen roll. Det är inte i pälsen allergenerna utsöndras. De allra flesta kattraser har ett protein i saliven som heter FelD1. Det är det man är allergisk mot, inte kattens hårstrån. Det hjälper inte att skaffa en sphynx ellernakenkatt. Det finns två kattraser som nästan helt saknar utsöndring av FelD1. Neva Masquerade och Sibirisk katt. Dessa katter kan nästan alla kattallergiker leva tillsammans med. Dessutom är kattungar värre än äldre katter, okastrerade värre än kastrerade osv.

• mycketsaft
    NilsJ skrev 2013-04-17 21:09:47 följande:
    Det är redan någon som försökt förklara men det verkar inte tas på fullt allvar. Lyssna nu! Pälsen spelar ingen roll. Det är inte i pälsen allergenerna utsöndras. De allra flesta kattraser har ett protein i saliven som heter FelD1. Det är det man är allergisk mot, inte kattens hårstrån. Det hjälper inte att skaffa en sphynx ellernakenkatt. Det finns två kattraser som nästan helt saknar utsöndring av FelD1. Neva Masquerade och Sibirisk katt. Dessa katter kan nästan alla kattallergiker leva tillsammans med. Dessutom är kattungar värre än äldre katter, okastrerade värre än kastrerade osv.

Ja, men en nakenkatt har ändå inte hårstrån som sprider allergenet runt om på samma sätt. Det hamnar där de ligger mest så man bör inte låta katten sova i sängen. Är man bara lite allergisk så kan det funka med en nakenkatt, den är lätt att bada och på så vis få bort proteinet som inte bara finns i saliven utan även i mjället.
  • nemo1
    mycketsaft skrev 2013-04-18 16:14:55 följande:

Ja, men en nakenkatt har ändå inte hårstrån som sprider allergenet runt om på samma sätt. Det hamnar där de ligger mest så man bör inte låta katten sova i sängen. Är man bara lite allergisk så kan det funka med en nakenkatt, den är lätt att bada och på så vis få bort proteinet som inte bara finns i saliven utan även i mjället.
    Som sagt, det är INTE pälsen som orsakar allergin.
  • mycketsaft
    nemo1 skrev 2013-04-18 17:59:31 följande:
    Som sagt, det är INTE pälsen som orsakar allergin.

Nej, men allergenet sprids lättare med hårstråna och det är lättare att tvätta bort på en katt utan päls.
  • student2013

Hur allvarlig är din kattallergi? Man kan skaffa luftrenare och inte låta den vara i sovrummet där du spenderat mest tid. Jag har grad 2 kattallergi. 2 av katterna är kvar bor i tvåa med sambon hans katter. Skadade luftrenare. Håller katterna ute tar medicin och krämer dagligen medicin. Krämer varannan/ var tredje dag.

• UlrikaTillheden

Bara för att en Sphynx inte har päls så betyder inte det att du inte ragerar på den. Jag har Sphynx och mina vänner som har kattallergi reagerar på min hane. Så jag är ledsen att behöva säga att det är ingen bra chansning att skaffa en sphynx om du är kattallergiker.

• ymmmi

Be att få fara och hälsa på uppfödare.
    Sedan kan man reagera på vissa katter och på vissa knte alls.

Ta även med eb örngott som katterna får ligga ixh sova på, som du sedan tar hem oxh sätter på din kudde och sover med det sedan i några dagar.

Svar på tråden Kattallergi, Nakenkatter?