• Tetti

Hur blir man hungrigare och får mer aptit?

Hej hej,
    Jag har kanske ett lite "udda" problem men jag känner i princip ingen hunger och blir mätt snabbt. Tycker inte heller att något smakar gott, jag har provat med sådant jag brukar gilla och nya saker, men allt får en konstig bismak i munnen och är inte gott. Dessutom känner jag knappt några smaker, först smakar det inget och jag börjar krydda och sen måste jag krydda mer och mer för att maträtten skak smaka något och tillslut är det jätte starkt eller jätte salt...

Någon mer som känner igen sig i att dom inte har någon aptit? Att ingen mat smakar gott eller knappt smakar något alls? Hur får man igång hunger, aptit och att kan kan tycka maten är god? 

• Svar på tråden Hur blir man hungrigare och får mer aptit?
  • Tutten

Be någon laga mat åt dig! Bjud hem dig själv på middag hos någon. Min sambo får laga mat till mig när det blir så där. Man bli mätt innan man satt sig vid bordet av allt matos... Usch, jobbigt när det blir så..

• Tetti

Jag motionerar en del, har hund så det blir ett par timmar per dag med promenader. Är ganska aktiv annars också och bakar,städar, handlar och fixar med saker. Har svårt att få ro att bara sitta i soffan och titta på TV t.ex., det går för det mesta på kvällen men på dagen/eftermiddagen är det svårt, fast jag tvingar mig att försöka ta det lugnt eftersom jag ofta pressar kroppen lite för mycket.

Jag klarar inte av att äta andras mat, har svårt att äta sådant som andra lagat eftersom jag vill ha koll på vad som är i. Annars låter det som en bra ide :) Lite svårt också eftersom jag bor ensam med min hund. 

Men brukar du få upp aptiten av att andra lagar maten, känner du mer smaker och kan njuta av det? För mig är det viktigt att äta regelbundet eftersom jag har lågt blodsocker som sjunker ganska drastiskt om det går för lång tid mellan måltiderna. Men jag måste titta på klockan för att se om jag måste äta eller inte eftersom kroppen inte riktigt hänger med i att skicka rätt signaler , inte förrän det nästan är på gränsen till att jag svimmar  :(

Hur får man bättre smaklökar, som känner mer nyanser och att saker faktiskt smakar olika? Eller kan det hänga ihop med det andra? 

• Tutten

Men är du verkligen hungrig då om du äter efter klockan?
    Jag förstår att du måste äta för ditt socker, men äter du tillräckligt näringsrikt då?
    Jag tänker på att du nästan svimmar innan du blir hungrig?

För mig funkar det, för jag blir mätt av lukten vid spisen... usch..
    Men då har jag jobbat som kock länge och så lagar jag mat i hushållet, bara jag.

Men gubben är snäll när jag kommer till dom dagarna då det verkligen inte smakar med någonting.
    Då lagar han mat å det blir gott å jag äter massor, för då vet jag inte vad det smakar innan jag har det i munnen...

• Ramborg

TS, hur länge har du haft det här problemet?

Är du underviktig?

Har ditt luktsinne förändrats?

42.
  • Tetti

Jag har haft problemet länge, kan ibland jag känna hunger men det är aldrig  den där "normala" hungern eftersom jag inte känner av det förrän kroppen mår riktigt uselt, jag blir yr, svag, fryser, darrig och blir illamående, ser dåligt osv. Så då antar jag att det gått ett steg förbi hunger och att kroppen skriker efter mat? Så kan det bli ofta och för att undvika det äter jag efter klockan men ibland är det svårt att hålla exakta tider, speciellt som jag kan glömma bort det om jag är upptagen med något.

Och det är väldigt svårt att veta vad som är lagom mycket mat när man äter utan att känna riktig hunger och när man blir mätt snabbt. Men jag måste ju få i mig mat...

Det här med smakerna har varit länge, länge, flera år faktiskt, men det har blivit värre och värre och nu känner jag knappt inte smaken av t.ex. knäckebröd, paprika, tomat, gurka, harricovert, kikärtor, yoghurt, kvarg,äpplen, smoothies och ja, det alla mesta faktiskt. Och det jag känner smak av smakar inte gott och annorlunda mot förut.

Använder jag sambal oelek kan jag ta 1-2 msk till en portion mat plus en massa andra kryddor. På gröten äter jag säkert minst  2 msk kanel för att det ska smaka något. I kvargen tar jag ett par tsk vaniljpulver (ren vanilj) plus en hel del stevia för att känna någon smak.Saltar väääldigt mycket och jag vet att det inte är bra men kan inte hejda mig. Det känns inte bra att behöva överdosera så mycket men det blir svårt att motivera sig till att äta om allt smakar som papper.

Lukterna har jag inte tänkt på, faktiskt ska ha lite koll på det.

Jo , jag är lite underviktig. Har ett BMI runt 14 just nu.

• Ramborg

Jag tycker det låter som om du har nåt mackel med luktsinnet. Surt, salt och sött är smak, allt annat är lukt! Röker du? Det är väl det enda jag kan tänka mig som en enkel lösning. Boka tid hos din vårdcentral efter jul om sluta röka inte är nåt du kan testa. Vem vet, det kanske är nåt som går att göra nåt åt.

42.
  • Loncelot

Smaksinnet hade jag problem med när jag var gravid kunde inte känna någon smak så ja vet det suuuger men nu har det kommit tillbaka.

Vet inte vad ditt problem kan bero på men om ja var du skulle ja kolla upp det.

• Tetti

Jag varken röker eller är gravid. Ingen som vet vad det skulle kunna vara annars? Tycker inte vårdcentralen att det är lite onödigt att komma dit för att man inte är hungrig så och inte känner smaker ordentligt?

• Tutten

Ring å fråga. Det är ju jobbigt att inte tycka om att äta som är så gott!

• ruthen

Jag läste i en bok att man kan ha nedsatt hungerskänslor om man har brist på zink.
    Du borde gå till doktorn och få reda på om du har brist på några mineraler som zink. 

• Zizzy Zimsson

Hade definitivt taget ett snack med läkare... något verkar vajsing. Lycka till!

Svar på tråden Hur blir man hungrigare och får mer aptit?