• Uller

Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!

Min dotter har tyvärr lite svårt i skolan för vissa ämnen så som  Svenska, matte och Engelska.

Hon får hjälp i skolan då hon går till specialpedagog ngr gånger i veckan och arbetar extra. 

Finns det något som vi som föräldrar kan göra för att hjälpa henne vidare?
    Tar emot alla tips och råd som finns.

Hur mycket extra bör vi arbeta med läxor hemma?
    Känns orimligt att arbeta dagligen 2 timmar till efter skoldagens slut. Det har inte våran dotter ork till efter att varit i skolan 8- 1430.

SKa man arbeta en timme extra efter skolan??

Hur bör vi lägga upp extra träningen efter skolan så att hon får möjlighet att nå målen?

Känns lite tungt nu då läraren säger att det kan bli svårt för henne att nå målen i matte, engelska och svenska i årskurs 6.
    Vet att huvudansvaret ligger på skolan men vill underlätta för min dotter.

• Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!
  • Loppan8604

Har ni uteslutit ifall hon har dyselexid? 50% av alla med dyselexid är också dyskalkulektiker (kastar om siftro i matten). Om inte be om en utredning så får hon mer stöd å hjälp. Längre tid på prov å mer förståelse av läraren.

• Uller

Vi har frågat om det ett flertal gånger i skolan då både min man har dyslexi, min pappa har dyslexi och min yngsta syster har både dyslexi och dyskalyli.
    Dock så säger de att de inte kan se att hennes svårigheter är så stora att det tyder på dessa diagnoser.

Problemet är att de tog tag i hennes lässvårighet för sent, de påbörjade inte åtgärder förrens i ÅK 2.

Vi har åtgärdsprogram och pratar med lärarna nästa gång vi ska ses är några veckor in på nästa termin.

Åtgärdsprogrammet talar bara om att hon ska få öva extra och att hon får gå till specialpedagogen. 

Vad kan vi som föräldrar göra mer? 

• Loppan8604
    Uller skrev 2012-12-19 12:52:05 följande:
    Vi har frågat om det ett flertal gånger i skolan då både min man har dyslexi, min pappa har dyslexi och min yngsta syster har både dyslexi och dyskalyli.

Dock så säger de att de inte kan se att hennes svårigheter är så stora att det tyder på dessa diagnoser.

Problemet är att de tog tag i hennes lässvårighet för sent, de påbörjade inte åtgärder förrens i ÅK 2.

Vi har åtgärdsprogram och pratar med lärarna nästa gång vi ska ses är några veckor in på nästa termin.

Åtgärdsprogrammet talar bara om att hon ska få öva extra och att hon får gå till specialpedagogen. 

Vad kan vi som föräldrar göra mer? 

Ja tycker ni ska begära ett test ändå! Min mamma/pappa å ja har de. Min bror fick sin utredning när han va 19!!! Å då kostade de 10.000kr. Han har alltså också de men "bara" lite svårt. Vänta inte med detta. De kan ställa till de mycket för henne ifall hon å lärarna inte får svar på detta.

Anmars kan ni bara försöka undrlätta med att sitta med henne å hjälpa till med läxorna.

Ja e 26 i dag men när ha gick 7,8,9 så pluggade ja 2 timmar efter skolan i alla fall 2-3 ggr i veckan. Mer vid prov. Då underlättade de mycket med stödet å läsböckerna va talböcker.

Hoppas de löser sig! Men be om en utredning! De e nämligen 50% riska om 1 föräldrern e de å mer ifall båda har de ännu mer! Lycka till!!!
  • Uller

Vi får tala med läraren och specialpedagogen om det igen vi mötet i januari. Känns som vi tagit upp detta i 2-3 år nu och vi står kvar och stampat

• Calici

Går det itne att få denna utredning om ev dyslexi på annat sätt än via skolan? Tänkte om de nu stretar emot så kanske man kan vända sig någon annan stans. Vet dock inte hur sådant går till tyvärr. Har ni funderat på typ extra lärare som kan komma hem till er ibland och sitta med dottern? För många barn kan det ju vara lättare att det inte är mamma som hjälper utan någon annan.

• Uller

Vet inte vart vi ska vända oss när det gäller utredning om skolan inte vill utföra den.

Hur får man tag på ngn extralärare till sina barn som kan arbeta med dem ngn dag i veckan?

Som det är nu har hon fått med sig repetion av engelskan och att göra om 2 hela kapitel i matten.
    Tycker självklart att hon ska jobba extra för att ev underlätta men det är väldigt orättvist att hon inte får ngt lov. Tycker synd om henne

• Indian29

jaga skolchefen
    det gör verklgien inte allt  för henne
    när hon inte når målen

jag har själv läs och skrivsvårigheter

• Indian29

håller fullständigt med ni ska inte behöva sitta all ledig tid för hinna med så att hon når målen i skolan

då brister det från skolan sidan som inte anpassar så att blir rimligt
    både för hon och för er som förldrar 

• jordgubbe0812

Hej. Några tankar

- Går det att minska antalet timmar hon ägnar sig åt övriga ämnen via någon slags anpassad studiegång.

- Är hennes utbildning i svenska, engelska, matte helt fokuserad på att lära sig grunderna? Dvs, är det någon som går igenom boken så att hon hoppar över tal som är onödigt svåra (som bara tar tid och sänker självförtroendet)

- Vad anser hon om att räkna om kapitlen? (bortsett från att det är jullovet som ryker).  Ett alternativ vore nämligen att fråga läraren om en annan mattebok (samma nivå fast annan utgivare) för att få lite variation.

- Har ni kollat på de felaktiga svaren för att se vilken typ av fel hon gör? Ett alternativ till att räkna mattebok kan ju vara att ni sitter och tittar på tal allt eftersom hon svarar rätt eller fel för att lägga er på exakt rätt nivå 

Svar på tråden Inlärningssvårigheter. Behöver hjälp!!!!!