• Tovenaeve

Gröt till 3-4 månaders ? :)

Hej !
    Har en underbar liten dotter som nu är 3 månader. Och jag har börjat fundera lite på det här med smakportioner. Ska inte ge en men hade tänkt o börja vid 4 månader. 
    Nu undrar jag om det finns några där ute som har börjat med lite gröt vid 3-4 månader som en liten del av kvällsmålet ? : (har hört att dom sover bättre av det ) 
    Och när börja ni med smakportioner ? Hur mycket gav ni o hur länge tills ni ökade? 
    Kul o veta hur andra gör ! :)

Tack på förhand ! 

PS : Vill inte ha någon debatt om hur dåligt det är o ge nu bara för att dom rekomenderar vid 6 månader.
  • Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)
  • Caaarroo

Tänkte bara skriva att det är bättre att vänta, från fyra månader kan dom få "slicka" lite från fingret. Typ ett kryddmått med gröt! Varför du inte ska ge är för att det är verkligen inte bra för magen. Magen är inte tillräckligt utvecklad för att kunna bryta ner det! Visst det funkar för vissa, men är du beredd att ta bakslaget i stället med ett barn som kanske inte sover alls på natten då pga magknip?

Du ville inte ha sånna hör svar men jag kunde inte låta bli. Så mitt råd är att vänta till sex månader! Tänk att det bara är sex månader av barnets liv, hon kommer äta fast föda sen i många, många år!

• KLAJSHUH

Börja inte ge fören efter 4 månader. Gå väldigt försiktigt fram.. Och börja inte ge för att det sägs att barnet sover bättre. Kan med erfarenhet säga att det absolut inte stämmer på alla barn. Min son vaknar fortfarande varje till varannan timme ibland. Han är 7 månader och äter ofta en hel portion innan 1 timme läggdags och sen ammas han en gång efter. 

• Natulcien

Är enda anledningen till att du vill ge gröt att hon ska sova bättre? För du riskerar ju att förstöra hennes mage när du börjar så tidigt, tyvärr. Och frågan är varför du vill ta den risken? Och sömnen kan t.o.m. bli sämre av spannmål så tidigt.
    Ammar du annars, eller äter hon ersättning?

• Aileen Allannah

Ja, du kan ge henne gröt. Doppa ditt finger i gröten och låt henne smaka. Mängd som ett kryddmått. That's it. Sen kan du vänta med att öka på detta tills hon är 6 månader.

• Liverithe

Haha, det blir alltid debatter kring detta. Utan värderingar; så här har jag gjort (med båda barnen): vid 4 mån (ej tidigare) har de fått smaka lite gröt, successivt har jag ökat på den portionen under några veckors tid så det blir kanske en halv vanlig portion. Har kört med Mild havregröt, som har rätt lågt gluteninnehåll. Mina barn har gillat, ej fått ont i magen och börjat sova hela nätter efter grötintro. Men de har båda varit stora för sin ålder. Det är nog väldigt olika hur barn reagerar på mat, så det bästa är nog att hellre vänta lite längre och när man börjar ta det väldigt lugnt. Annan mat än gröt började jag till första introducera vid 5 mån, med andra har jag ej börjat än.

• Tovenaeve

Okej ! Men jag kan börja ge henne någon sked vid 4 månader så hon vara får testa iallafall. De här med smakportiner av olika pureer, hur har ni gjort där ? bara någon tesked där med ?

• mikroE
    Tovenaeve skrev 2012-12-19 20:19:34 följande:
    Okej ! Men jag kan börja ge henne någon sked vid 4 månader så hon vara får testa iallafall. De här med smakportiner av olika pureer, hur har ni gjort där ? bara någon tesked där med ?
    Vid fyra månader skulle jag inte ge puréer alls om man väljer att börja med gröt i förtid. Ska man introducera något tidigt så tycker jag man i så fall bör hålla sig till endast en sak just för att inte anstränga magen allt för mycket. 
  • pigglet

1 sak i taget.
    Jag har följt rekommendationerna, tänker att de finns där av en anledning (dvs det som forskarna tror är det bästa just nu).
    Så när jag börjat med smakportioner, dvs vid 6 månader, har de fått någon tesked först, det har tagit 2 månader innan de varit uppe i en så stor mängd att jag har bytt ut ett mål amning mot puré/gröt.  

Våra barn har inte sovit bättre när de börjat med gröt/välling. 

• Aileen Allannah

Nej, inte skedar, du kan låta henne slicka i sig lite från ditt finger. Sen väntar du med smakportioner tills hon är ett halvår.

• Laudamus

Vår son sov inte bättre för att han fick gröt. Vi började de honom pyttelite gröt varannan dag när han var drygt 5 mån för att introducera gluten.

Svar på tråden Gröt till 3-4 månaders ? :)