• Anonym (Arvode)

Har inte råd att anlita.....

En vårdnadstvist avslutades i somras med domen boendet hos mig och pappan umgänge varannan helg.
    Jag yrkade på enskild, men förlikade då min advokat ansåg att det inte va så stor chans till enskild vårdnad.

Anledning till stämningen från min sida då, var att skolan anmälde pappan till socialen, då han misshandlat mitt barn...

Nu har det hänt igen och pappan är skäligen misstänkt för grov fridskränkning. Han har otaliga ggr kränkt och använt fysiskt våld mot barnet. (Dessa ggr barnet varit där för pappahelg) En förundersökning hos polisen är i sluttampen.

Nu är det verkligen läge att ta upp allt igen och få den senaste domen ändrad...MEN, jag ligger fortfarande och betalar för mitt förra advokatarvode och det var på sammanlagt 7000, efter rättshjälpen, Jag har inte råd att anlita på nytt och skulle väl inte ens få anlita min förra då jag betalar av där..

Jag vet inte vad jag ska göra...

Skita i allt antar jag och bara vara glad att barnet bor hos mig, men att jag MÅSTE meddela honom saker gällande barnet, han är sjukt ointresserad, fram tills dess han får reda på att jag inte berättat något...då spelar han på att JAG har samarbetsproblem..

Vad göra?? 

• Svar på tråden Har inte råd att anlita.....
  • Anonym

Hade det varit jag hade jag definitivt tagit en ny vända. 7000 är inget i sanna här sammanhang om det handlar om mitt barns bästa men så betyder mina barns bästa allt för mig med

• Anonym (Arvode)
    Anonym skrev 2012-12-18 20:00:55 följande:
    Hade det varit jag hade jag definitivt tagit en ny vända. 7000 är inget i sanna här sammanhang om det handlar om mitt barns bästa men så betyder mina barns bästa allt för mig med
    Jo men självklart är det så, mitt barn betyder allt för mig med naturligtvis!
    Tänkte om det fanns andra möjligheter till kostnadsfri, men inte vad jag tror....tråden är mer i hopp om att någon kan ge mig ett tips om hur man kan gå vidare ekonomiskt...

Men jag kommer naturligtvis köra på i alla fall...får bara luska lite på bra ombud (bor i en liten ort)

• Anonym
    Anonym (Arvode) skrev 2012-12-18 20:04:47 följande:
    Jo men självklart är det så, mitt barn betyder allt för mig med naturligtvis! Tänkte om det fanns andra möjligheter till kostnadsfri, men inte vad jag tror....tråden är mer i hopp om att någon kan ge mig ett tips om hur man kan gå vidare ekonomiskt... Men jag kommer naturligtvis köra på i alla fall...får bara luska lite på bra ombud (bor i en liten ort)  

Kostnadsfritt kan det bli om du inte har ett ombud alls utan talar för dig själv i tr...men förutsätter att du kan facksnacket! Du har rättshjälp får för 7000 klagar hade du inte haft rättshjälp hade summan gått mot 100 000, då fattar jag att du klagar. Kolla hemförsäkring det är de alternativ du har
  • Anonym (Arvode)
    Anonym skrev 2012-12-18 20:08:48 följande:

Kostnadsfritt kan det bli om du inte har ett ombud alls utan talar för dig själv i tr...men förutsätter att du kan facksnacket! Du har rättshjälp får för 7000 klagar hade du inte haft rättshjälp hade summan gått mot 100 000, då fattar jag att du klagar. Kolla hemförsäkring det är de alternativ du har
    Men jag klagar inte, jag ber bara om råd..
    Och jag har i nuläget redan fått hjälp av hemförsäkringen.

Och utan hjälpen va det inte så mycket som 100 000, tror det låg runt 37 000..

Men 7000 är ändå mycket pengar för mig... 
  • FelisConcolor

Jag tror absolut att du kan använda dig av ditt förra ombud så länge du fortsätter att sköta betalningen, det bästa med det är ju att ombudet redan är insatt o behöver inte läsa på en massa som tår tid o kostar pengar :) Som tidigare är sagt, kolla upp vad som ingår i din hemförsäkring :) Lycka till o jag hoppas att allt går bra :)

• FelisConcolor

Fråga ditt ombud, de kan hjälpa en med o se vilken hjälp som finns o som man kan söka, de kan även hjälpa dig med ansökan oxå :)

• pegga

Om du tror att pappan har misshandlat barnet så är det din skyldighet att skydda barnet, oavsett vad det kostar.

Håll bara barnet hemma, och låt pappan begära verkställighet. När det väl kommer till tingsrätten för bedömning så kan du bara hänvisa till pågående polisutredning och begära att allt umgänge ska ske med kontaktperson.

Ingenting farligt kommer att hända dig för att du gör det, men däremot kan det läggas dig till last om du INTE skyddar barnet i den här situationen.

• Anonym (Arvode)
    pegga skrev 2012-12-21 09:23:07 följande:
    Om du tror att pappan har misshandlat barnet så är det din skyldighet att skydda barnet, oavsett vad det kostar.

Håll bara barnet hemma, och låt pappan begära verkställighet. När det väl kommer till tingsrätten för bedömning så kan du bara hänvisa till pågående polisutredning och begära att allt umgänge ska ske med kontaktperson.

Ingenting farligt kommer att hända dig för att du gör det, men däremot kan det läggas dig till last om du INTE skyddar barnet i den här situationen.

Barnet bor hos mig sedan lång tid tillbaka och har inte träffat pappan på flera månader...
    Så jag har gjort gör allt som jag ska för att skydda..

Och jag tror inte att pappan har misshandlat, han HAR gjort det och det finns även vittnen denna gång..

• Ordis
    Anonym skrev 2012-12-18 20:08:48 följande:

Facksnacket? Nej, givetvis tar TR hänsyn till om inte TS har ombud. Vad tror du? Att TR-ordföranden är en okänslig best? Däremot bör stämningsansökan vara välskriven och objektiv. Det är lite knivigare.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Ordis
    Anonym (Arvode) skrev 2012-12-21 21:16:25 följande:
    Barnet bor hos mig sedan lång tid tillbaka och har inte träffat pappan på flera månader...
    Så jag har gjort gör allt som jag ska för att skydda..

Och jag tror inte att pappan har misshandlat, han HAR gjort det och det finns även vittnen denna gång..

Usch

Hoppas det löser sig. Såg att du bor på liten ort men hör med kyrkan, de kan ha juridiskt ombud kopplat till sig eller så kanske de har kontakt med någon juridikstuderande som tar fallet mot erfarenheten det ger. Kan vara värt att kolla!
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Anonym
    advokater gör inte mycket i sådana förvar fall snarare än att argumentera från sunt förnuft som du kan göra själv i alla fall. Dessutom har du en stark fördel eftersom pappa har missbrukat barnet ett säkert fall att gå för det själv?
  • Anonym

Socialtjänsten har skyldighet att göra en framställan till domstolen om dom får vetskap om att vårdnad, boende eller umgänge inte är i enlighet med barnets bästa. Tex så kan vissa saker inte kommit fram tillräckligt väl vid tidigare förhandling eller så har nya omständigeter dykt upp efter domslut. Socialtjänsten har här skyldighet att göra framställan / anmäla till domstolen att ändring behövs. Denna skyldighet har soc pga av att det inte alltid är så att ena andra föräldern gör ngt åt saken tex pga rädsla för eller år av förtyck av den andre parten. Således bör även soc ha skyldighet i ditt fall att agera. Att du inte stämmer om pga ekonomiska skäl gör att soc skyldighet infaller för att hjälpa barnet. Socialtjänsten får då föreslå vilken ändring de anser ska till men behöver inte det utan kan lämna detta tomt för domstol att avgöra själva. 1 se till att soc vet allt som hänt 2 begär att de meddelar domstolen enligt ovan 3 domstolen kan fatta omgående beslut på handlingarna Dessvärre är det så att socialtjänsten ofta inte begriper att de har denna skyldighet. Det framgår dock tydligt i socialtjänstförordningen men sig brukar alltför ofta tro att det endast handlar om ärenden där det är lämpligt med lvu. Detta för att det oftast endast är då de använder denna paragraf. Men tittar man på förarbeten till förordningen samt handboken för socialtjänsten så står det tydligt att denna paragraf avser även ändring av boende och umgänge. För närvarande är det bara ca 75% av kommunerna som förstått detta och använder sig av denna paragraf för boende och vårdnad.

• Ordis
    Anonym skrev 2012-12-22 13:48:38 följande:
    advokater gör inte mycket i sådana förvar fall snarare än att argumentera från sunt förnuft som du kan göra själv i alla fall. Dessutom har du en stark fördel eftersom pappa har missbrukat barnet ett säkert fall att gå för det själv?
    förvar fall?
  • Anonym (Arvode)
    Anonym skrev 2012-12-23 15:52:55 följande:
    Socialtjänsten har skyldighet att göra en framställan till domstolen om dom får vetskap om att vårdnad, boende eller umgänge inte är i enlighet med barnets bästa. Tex så kan vissa saker inte kommit fram tillräckligt väl vid tidigare förhandling eller så har nya omständigeter dykt upp efter domslut. Socialtjänsten har här skyldighet att göra framställan / anmäla till domstolen att ändring behövs. Denna skyldighet har soc pga av att det inte alltid är så att ena andra föräldern gör ngt åt saken tex pga rädsla för eller år av förtyck av den andre parten. Således bör även soc ha skyldighet i ditt fall att agera. Att du inte stämmer om pga ekonomiska skäl gör att soc skyldighet infaller för att hjälpa barnet. Socialtjänsten får då föreslå vilken ändring de anser ska till men behöver inte det utan kan lämna detta tomt för domstol att avgöra själva. 1 se till att soc vet allt som hänt 2 begär att de meddelar domstolen enligt ovan 3 domstolen kan fatta omgående beslut på handlingarna Dessvärre är det så att socialtjänsten ofta inte begriper att de har denna skyldighet. Det framgår dock tydligt i socialtjänstförordningen men sig brukar alltför ofta tro att det endast handlar om ärenden där det är lämpligt med lvu. Detta för att det oftast endast är då de använder denna paragraf. Men tittar man på förarbeten till förordningen samt handboken för socialtjänsten så står det tydligt att denna paragraf avser även ändring av boende och umgänge. För närvarande är det bara ca 75% av kommunerna som förstått detta och använder sig av denna paragraf för boende och vårdnad.
    Nu vet jag inte riktigt vart Du fått denna info ifrån, för i den kommun jag bor i, gäller då inte detta..
    De vet ALLT, från minsta lilla till det mesta som pappan har gjort, vi har varit på samtal, påbörjat en utredning, som han för övrigt avsade sig och man la ner den. Man startade den för att han gick med på att få hjälp, när han sedan ångrade sig, kunde de inget göra.

Jag har på mina bara knän bett om hjälp, det enda svar jag får är ; "Vi litar på att du ger ditt barn trygghet och vi vet nu att barnet bor hos dig och inte träffar pappan, då ser vi inga problem i det hela"

Så NÄ, där får jag ingen som helst hjälp! 
  • Anonym (Arvode)

Jag har iaf gett pappan en chans nu att välja (vilket han inte ska få göra eg, jag vet) Men, socialen kan juridiskt hjälpa oss med att pappan avskriver sig vårdnaden, detta har samma bindande som via en tingsrätt....Han har inte hört av sig tillbaka och jag gav honom till efter nyår.

Jag var i förra veckan i kontakt med ett ombud och jag berättade min ekonomiska situation, det var inga problem med att får dela upp betalningen, som tex på betala per gång jag varit där, eller har annat som det faller ett arvode på, så det kändes kanon...

Önskar bara att denna förundersökning kunde vara klar snart med och jag hoppas innerligt att han blir åtalad! 

• mamita64
    Anonym (Arvode) skrev 2012-12-23 21:18:18 följande:
    Nu vet jag inte riktigt vart Du fått denna info ifrån, för i den kommun jag bor i, gäller då inte detta..
    De vet ALLT, från minsta lilla till det mesta som pappan har gjort, vi har varit på samtal, påbörjat en utredning, som han för övrigt avsade sig och man la ner den. Man startade den för att han gick med på att få hjälp, när han sedan ångrade sig, kunde de inget göra.

Jag har på mina bara knän bett om hjälp, det enda svar jag får är ; "Vi litar på att du ger ditt barn trygghet och vi vet nu att barnet bor hos dig och inte träffar pappan, då ser vi inga problem i det hela"

Så NÄ, där får jag ingen som helst hjälp! 
    Jag tycker nog att du ska kontakta din advokat och diskutera saker.
    Du vet väl att enskild vårdnad inte påverkar pappans rätt till umgänge?
    Det du behöver diskutera är i så fall både vårdnaden och umgänget
  • Anonym (Arvode)
    mamita64 skrev 2012-12-23 21:25:03 följande:
    Jag tycker nog att du ska kontakta din advokat och diskutera saker.
    Du vet väl att enskild vårdnad inte påverkar pappans rätt till umgänge?
    Det du behöver diskutera är i så fall både vårdnaden och umgänget
    Jag är fullt medveten om att man inte kan ta umgängesrätten. Han HAR umgängesrätt varannan helg, men inte nu, då han är skäligen misstänkt för Grov fridskränkning och polisen håller på med en förundersökning.

Han är dum mot barnet var gång det är hans umgänge, elak, kränker osv.
    han ska Inte ha ett ensamt umgänge, utan under övervakning då i sådana fall...

• mamita64
    Anonym (Arvode) skrev 2012-12-23 21:27:58 följande:
    Jag är fullt medveten om att man inte kan ta umgängesrätten. Han HAR umgängesrätt varannan helg, men inte nu, då han är skäligen misstänkt för Grov fridskränkning och polisen håller på med en förundersökning.

Han är dum mot barnet var gång det är hans umgänge, elak, kränker osv.
    han ska Inte ha ett ensamt umgänge, utan under övervakning då i sådana fall...

Så bra att du vet. Det finns väldigt många som inte gör det.
    Nä det klart att han inte ska träffa barnet ensam. Övervakade umgängen om några alls.
    Det var det jag menade med att du behöver diskutera detta med advokat,vilka möjligheter du har, vad du kan göra hur du ska slåss på bästa sätt, helt enkelt.

Om jag fattade rätt så gick förra omgången på 37 000 och av det har du en del att betala och du har 7000 kvar?
    Du har ju rätt till rättshjälp upp till 100 000. Om du skött avbetalningen till advokaten så ska det nog inte vara något problem. Lycka till
  • Anonym (Arvode)
    mamita64 skrev 2012-12-23 21:48:14 följande:
    Så bra att du vet. Det finns väldigt många som inte gör det.
    Nä det klart att han inte ska träffa barnet ensam. Övervakade umgängen om några alls.
    Det var det jag menade med att du behöver diskutera detta med advokat,vilka möjligheter du har, vad du kan göra hur du ska slåss på bästa sätt, helt enkelt.

Om jag fattade rätt så gick förra omgången på 37 000 och av det har du en del att betala och du har 7000 kvar?
    Du har ju rätt till rättshjälp upp till 100 000. Om du skött avbetalningen till advokaten så ska det nog inte vara något problem. Lycka till
    Hela arvodet var på ca 37 000, jag hade rättshjälpen på det via hemförsäkringen, så ca 7000 tillföll mig till betalning.
    Jag betalar för fullt på det, men har valt att ta ett annat ombud..

Å tack! =) 
  • mamita64
    Anonym (Arvode) skrev 2012-12-23 21:52:32 följande:
    Hela arvodet var på ca 37 000, jag hade rättshjälpen på det via hemförsäkringen, så ca 7000 tillföll mig till betalning.
    Jag betalar för fullt på det, men har valt att ta ett annat ombud..

Å tack! =) 
    Jag förstår.

Jag har själv barn som mått dåligt hos pappan (  dock har ingen av dem misshandlats ) Det löste sej utan sej självt då han helt sonika slutade träffa  dem alls efter jag fått enskild vårdnad och han hade samma umgänge som tidigare.
    För ungarnas del så var det en bra lösning på många sätt. De hade så många dålig minnen av pappan från han bodde här och han försökte aldrig göra några nya bra minne efter han flyttat. De ville ofta inte åka dit. Min son fick jag för det mesta hämta dagen efter han kommit dit. Då hade han ändå ringt och gråtit på kvällen före.......

Jag hoppas verkligen att allt ordnar sej på bästa sätt för både dej och ditt barn
Svar på tråden Har inte råd att anlita.....