• Mirre85

Vad anser ni ang vabb

Ni som är Bonus mammor, brukar ni vabba istället för bio pappan ..?
    Och ni andra vad anser ni om det...??

Har fått lite olika åsikter om det och undrar nu vad DU tycker om det...?!
  • Svar på tråden Vad anser ni ang vabb
  • cloudberry79

Utan att vara bonusmamma så är det väl bra om man kan dela på vab i familjen? Ibland kan/vill varken jag eller min man vabba pga viktiga möten eller liknande, då brukar min mamma eller hans mamma hoppa in och vabba istället för oss. Däremot har jag svårt att förstå om det är så att bonusmamman ALLTID tar vab på grund av unkna könsroller som hör hemma på artonhundratalet...

(M)amma till V -07 och E -12
  • K med lilla E

Ingen aning men min sambo vabbade vid några tillfällen för  min son när han var liten. Hur gör man annars om barnet vaknar på morgonen och den "riktiga föräldern" har något som är superviktigt på jobbet och den "oriktiga" föräldern har möjlighet att stanna hemma utan problem, då löser man väl det på enklaste sättet antar jag?

• Alisa

Vi vabbar båda två, den som har något "mer viktigt" på jobbat jobbar och den andre stannar hemma. Dock kan maken jobba hemifrån så han kan både se till sonen och jobba. 

• Håjma

Jag är biomamma. maken är bonusförälder. Vi delar alltid. Han ser fördelar med vabb av de äldre barnen som är hans bonus. Då kan han jobba hemifrån eftersom de inte kräver så mycket som vår gemensamma yngre dotter. Hos oss har det alltid varit självklart att dela på vabb!

• Noran

Hos oss är det alltid någon av föräldrarna som vabbar. Skulle det vara kris skulle far eller morföräldrar hjälpa till (vet inte om det hänt någon gång. )

• Brumma

Blir bonus sjuk när hon är hos oss så stannar hon naturligtvis kvar. Så då är det svårt för mamman att ta VAB - vi bor alldeles för långt ifrån varandra.
    Vem som stannade hemma (numera är hon tonåring, men när hon var yngre) berodde på vem som lättast kunde vara ifrån arbetet.
    Spelar ingen roll om man är bio eller bonusförälder, mormor eller farfar..
    Man löser det på det sätt som passar bäst helt enkelt.

• Noran

Jag viste inte ens att man hade rätt att vabba för någon annans barn.

• Brumma
    Noran skrev 2012-12-19 13:16:53 följande:
    Jag viste inte ens att man hade rätt att vabba för någon annans barn.
    Vem som helst kan egentligen ta VAB - det krävs bara att EN av vårdnadshavarna skriver över sin VAB på den pesronen.
    Ganska vanligt är det att mor- och farföräldrar tar VAB när föräldrar inte kan.

Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn?

Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.

Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern innan den skickas in till Försäkringskassan.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3AP9jIAKIoEKDHAARwN8-h0DYPrxKCBgv5d-VFq2XkFRZlliSUFqUbFeWn5RYk5KapF-uH4UmmZHM0MDT0OPEMNAP6cgF29TqAJ8jifkfD-P_NxU_YLc0IjKYE9dAJacZ2w!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHNkg2/

• Noran
    Brumma skrev 2012-12-19 13:31:39 följande:
    Vem som helst kan egentligen ta VAB - det krävs bara att EN av vårdnadshavarna skriver över sin VAB på den pesronen. Ganska vanligt är det att mor- och farföräldrar tar VAB när föräldrar inte kan. Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn? Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet. Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern innan den skickas in till Försäkringskassan. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwM HQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3AP9jIAKIoEKDHAARwN8-h0DYPrxKC Bgv5d-VFq2XkFRZlliSUFqUbFeWn5RYk5KapF-uH4UmmZHM0MD T0OPEMNAP6cgF29TqAJ8jifkfD-P_NxU_YLc0IjKYE9dAJacZ2 w!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhT MDgwSTlIOUVGOTJHNkg2/

Ok Här är mor och farföräldrar pensionärer så det har inte behövts.
  • The bad seed

Min sambo och hans ex får sköta det. Men hon är inte mycket sjuk, och dessutom är hon numera bara hos oss fre-sön varannan vecka, så det är ju inte så aktuellt.

Svar på tråden Vad anser ni ang vabb