Vad gäller vid känd donator heminsemination
Hej!
Jag har funderingar kring heminsemination med en känd donator.
Jag undrar vad som gäller allt runt om det. Faderskap,föräldraskap, umgängesrätt, ekonomi mm
på återhörande
Hej!
Jag har funderingar kring heminsemination med en känd donator.
Jag undrar vad som gäller allt runt om det. Faderskap,föräldraskap, umgängesrätt, ekonomi mm
på återhörande
Så vitt jag vet är det inte lagligt EGENTLIGEN i Sverige, det är alltså inget som finns lagstiftat om, det är inte straffbart men officiellt är det inte lagligt, det finns inget lagrum kring det som är riktat till specifikt heminseminationer.
Det gäller alltså samma regler för detta som om du skulle gå ut o ha sex med en kille på krogen.
Barnet har ALLTID rätt att känna till sitt ursprung och när barnet är fött kommer socialtjänsten att inleda en faderskapsutredning, om du inte medverkar till denna så kan det bli (det KAN bli....behöver inte bli) problem med tex underhållsbiten. Fader okänd är ett begrepp som man inte tar till gärna utan man lägger hellre tid och energi på att verkligen finna fadern.
Har ni bestämt att det ska vara en öppen "insemination" så uppger ni denne mannen som far, han blir underhållsskyldig och kan om han vill utnyttja umgängesrätten, han kan också komma att kräva delad vårdnad om han nu känner för detta.
Det beror ju på lite hur ni har lagt upp det så att säga. Men kortfattat så är det samma regler här som vid vilket annat faderskap som helst när det sker utanför äktenskapet.