• äralltupptaget

Tejerna osams i skolan - tips önskas

Hej!

Min man har ett barn som bor mestadels hos mamman en bra bit härifrån.
    Mamman har varit dålig på att ge information så nu äntligen har skolan fått rutin att skicka ut "info"-blad även till oss så vi får veta vad som händer i skolan osv.

Så fick vi ett nyhetsbrev igår där det stod att tjejerna i klassen har bråkat, både på skoltid och på fritiden.
    Kurator och rektor är inblandade för att lösa detta.

Vi pratade med flickan, och hon sa att dom retar henne, och att någon retar den och den.. Vi frågade vad som hade hänt men hon kunde inte ge något svar och ville heller inte prata så mycket om det.
    Usch, jag fick en sådan stor klump i magen när jag fick veta detta , eftersom jag själv var lite mobbad i skolan :(
    Ingen ska behöva gå till skolan med en klump i magen !!!

Nu satt jag och tänkte på hur man kan hjälpa till med detta, är det någon som har några tips ?

Jag funderade om man skulle bjuda in alla barnen och så får dom käka tacos, se en film och bara umgås
    Så "stämningen" lättas upp samt att alla får vara tillsammans

Vad tror ni om det ?

• Svar på tråden Tejerna osams i skolan - tips önskas
  • MLB
    äralltupptaget skrev 2012-12-17 12:19:46 följande:
    Hej!

Min man har ett barn som bor mestadels hos mamman en bra bit härifrån.
    Mamman har varit dålig på att ge information så nu äntligen har skolan fått rutin att skicka ut "info"-blad även till oss så vi får veta vad som händer i skolan osv.

Så fick vi ett nyhetsbrev igår där det stod att tjejerna i klassen har bråkat, både på skoltid och på fritiden.
    Kurator och rektor är inblandade för att lösa detta.

Vi pratade med flickan, och hon sa att dom retar henne, och att någon retar den och den.. Vi frågade vad som hade hänt men hon kunde inte ge något svar och ville heller inte prata så mycket om det.
    Usch, jag fick en sådan stor klump i magen när jag fick veta detta , eftersom jag själv var lite mobbad i skolan :(
    Ingen ska behöva gå till skolan med en klump i magen !!!

Nu satt jag och tänkte på hur man kan hjälpa till med detta, är det någon som har några tips ?

Jag funderade om man skulle bjuda in alla barnen och så får dom käka tacos, se en film och bara umgås
    Så "stämningen" lättas upp samt att alla får vara tillsammans

Vad tror ni om det ?
    Tror tyvärr inte på den lösningen. Att tvingas umgås vänskapligt med dom som mobbar en är tortyr. Gör klart för flickan att det inte är henne det är fel på, följ upp om skolan får slut på det. Om inte så går ni vidare till skolinspektionen.
  • Punkster

Jag tycker det är ett himla tjatande om skolinspektionen här på FL. Vid minsta lilla grej så ska det anmälas åt höger och vänster och skolinspektionen ska kopplas in. 

Jag tycker att ni ska börja med att prata med barnets lärare för att få en bild av hur situationen ser ut. Just nu har du ju bara fått information från en källa, din mans flicka. Läraren kan säkert hjälpa till att sprida lite mer ljus över situationen. Om kurator och rektor dessutom är inkopplade så visar det ju att skolan tar problemen på allvar och jobbar för att lösa dem. Jag tycker att ni ska be om återkoppling från skolan, och sedan avvakta och se hur deras arbete funkar. Förhoppningsvis löser det sig.

• SIN74

Håller med Punkster. Låt lärarna få en chans att få veta vad ni vet, tänker och tycker. Kommunikation är A och O. Om nu rektor och kurator är inblandade har de säkert en handlingsplan.

Tycker din idé om att träffas för att bara umgås inte är fel men det är inte alltid så lätt att genomföra.

Om ditt barn blir utsatt så ge henne vertyg för att bemöta de andra verbalt. Bygg hennes självförtronde att hon är helt ok. Det är aldrig ok att vara dum mot någon. Vad har hon själv för idéer?

• MLB

Skrev att hon skulle följa upp att skolan får slut på det och om de inte får slut på det gå vidare. Testa att läsa innantill i fortsättningen.

• äralltupptaget

nu tror jag inte att det bara är hon som " fått sig en känga " utan det är nog många. Även hon har nog inte varit så snäll mot andra.
    Bra tips om att vänta ett tag och se vad skolan säger / gör så man har lite "kött på benen"

Det har förekommit "sms-mobbing" på fritiden, vissa har smsat "TÖNT" osv till andra.
    Men vad det grundats i vet jag ännu inte...

Dom är inte så många flickor i klassen och det är så synd om det blir grupperingar och vissa som blir utstötta, klart att ingen ska bli utstött oavsett om man är tjej eller kille, men ni förstår säkert vad jag menar....

• SIN74
    äralltupptaget skrev 2012-12-17 23:07:45 följande:
    nu tror jag inte att det bara är hon som " fått sig en känga " utan det är nog många. Även hon har nog inte varit så snäll mot andra.
    Bra tips om att vänta ett tag och se vad skolan säger / gör så man har lite "kött på benen"

Det har förekommit "sms-mobbing" på fritiden, vissa har smsat "TÖNT" osv till andra.
    Men vad det grundats i vet jag ännu inte...

Dom är inte så många flickor i klassen och det är så synd om det blir grupperingar och vissa som blir utstötta, klart att ingen ska bli utstött oavsett om man är tjej eller kille, men ni förstår säkert vad jag menar....
    Det är inte acceptabelt åt något håll att tjejerna beter sig så här mot varandra. De måste jobbas ihop. Den man har en relation till är man inte lika benägen att vara alak mot.
    Förhoppninsvis har kuratorn både enskilda samtal och gruppsamtal med dem för att bryta detta.
    Hoppas att ni får ordning på detta snarast.
  • äralltupptaget

det hoppas jag med , eller rättare sagt det förutsätter jag ! ( att dom får ordning på det )

Ingen ska som sagt behöva gå till skolan med en klump i magen och vara orolig!!

Jag minns när jag gick i mellanstadiet så var vi 4 tjejer i klassen, och så hände det något, minns inte exakt vad det var men lärarna var oroliga att vi skulle " sära /gruppera oss" så då fick vi alla sitta ner och prata samt så fick vi fara på bio med varandra, vilket var stort på min tid  ! :)

Därför hade jag som i åtanke att det kanske skulle vara kul om alla tjejerna gjorde något gemensamt, nu är dom inte så många, vet inte exakt men jag gissar på 7-8 st. Att man får laga mat tillsammans äta tillsammans och prata UTAN DESSA JÄVLA MOBILTELEFONER!!!

Ska be min man ringa till läraren och höra om mer info,

Svar på tråden Tejerna osams i skolan - tips önskas